۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
از سال ۱۹۶۹ هفدهمین روز از ماه می به‌عنوان روز جهانی ارتباطات (WTD) شناخته می‌شود. هدف اصلی این روز برجسته کردن اهمیت ارتباطات و نحوه انتقال اطلاعات به سراسر جهان است.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام ؛

روز جهانی ارتباطات  به منظور افزایش آگاهی از میزان اهمیت بالای ارتباطات در زندگی بشری (خصوصاً در شرایط فعلی) و تشویق توسعه فن‌آوری‌های مورد استفاده در این زمینه برگزار می‌شود.

با توجه به اطلاعیه دبیرکل ITU، جوامع امروزی که همگی تحت رهبری و کنترل فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی قرار دارند دچار تحولات دیجیتالی بسیاری شده‌اند که منجر به پیدایش اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی می‌شود.

روز جهانی ارتباطات

روز جهانی ارتباطات توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تعیین شد که در سال ۱۸۶۵ به‌منظور پشتیبانی از روش‌های ارتباطی نوظهور در زمان‌های قدیم تشکیل شد. این اتحادیه از تمامی پیشرفت‌های بزرگ جهانی در برقراری ارتباطات، از اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶ تا پرتاب اولین ماهواره در سال ۱۹۵۷ و در نهایت اختراع اینترنت در دهه ۶۰ حمایت کرده است. ITU که در حال حاضر به نام اتحادیه بین‌المللی ارتباطات شناخته می‌شود همچنان مهم‌ترین نهاد فعال در زمینه ارتباطات به حساب می‌آید و در کانون توجهات قرار دارد.

روز جهانی ارتباطات با هدف کمک به افزایش آگاهی از امکاناتی که فن‌آوری فراهم می‌آورد، روی اینترنت و سایر فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) متمرکز شده است و از این رو به عنوان پلی برای رفع شکاف‌های دیجیتالی در دنیای رو به رشد امروزی مورد توجه قرار گرفته است و از آن برای بررسی مزایای مختلف فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و جوامع استفاده می‌شود.

تاریخچه روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی

روز جهانی ارتباطات از سال ۱۹۶۹ تا کنون هر سال در روز هفدهم ماه می برگزار می‌شود که مصادف است با تاریخ تأسیس اتحادیه بین‌المللی مخابرات و امضای اولین کنوانسیون بین‌المللی مخابرات در سال ۱۸۶۵ که در شهر پاریس انجام شد. پس از آن در سال ۱۹۷۳ به طور رسمی در کنفرانس نمایندگان ITU به تصویب رسید. بزرگداشت این روز در هر سال با تعیین موضوعی خاص و برگزاری رویدادهایی به منظور تأکید بر اهمیت آن انجام می‌شود. اولین موضوع انتخاب شده برای این مناسبت نیز ” ITU را بشناسید” بود.

با توجه به افزایش روزافزون اهمیت ارتباطات از راه دور و فن‌آوری اطلاعات، به ویژه اینترنت، تشخیص داده شد که موضوع انتخابی باید مورد توجه عموم قرار گیرد لذا در سال ۲۰۰۵ اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست کرد که روز ۱۷ می به‌عنوان “روز جهانی جامعه اطلاعاتی” نام‌گذاری شود. هدف از این درخواست که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، این بود که اهمیت فن‌آوری‌ها و همچنین بخشی از موضوعات مختلف اقتصادی و اجتماعی مرتبط با نشست روز جهانی ارتباطات مورد توجه قرار گیرد. با این حال در سال بعد و در کنفرانس نمایندگان ITU نتیجه‌گیری شد که هر دو مناسبت، یعنی روز جهانی ارتباطات و روز جهانی جامعه اطلاعاتی، باید در کنار هم و با نام اختصاری WTISD گرامی داشته شوند.

ارتباط انسانی

بشر گفتاری و تصویر زبان می‌تواند به عنوان یک سیستم از نمادها (گاهی اوقات به عنوان lexemes شناخته می‌شود) و دستور زبان که در آن دستکاری از نشانه‌هاست توصیف کرد. کلمه «زبان» هم چنین به مشخصات مشترک از زبان اشاره دارد. آموزش زبان به‌طور معمول بیشتر در سنین کودکی بشر رخ می‌دهد. بیش از هزاران زبان بشری الگوهایی از صدا یا حرکت را به کار می‌برند برای نمادهایی که قادر می‌سازد همراه با دیگران در اطراف آن‌ها ارتباط برقرار کند. زبان به نظر می‌رسد ویژگی‌های خاص خود را به اشتراک می‌گذارد اگر چه بسیاری از این‌ها شامل استثنائات هستند. بین زبان و لهجه هیچ خط تعریف شده‌ای وجود ندارد. زبان‌های ساخته شده مانند اسپرانتو، زبان‌های برنامه‌نویسی، و فرمول‌های مختلف ریاضی به ویژگی‌های به اشتراک گذاشته شده توسط زبان انسانی لزوماً محدود نمی‌باشد. تنوع به معنی شفاهی و غیر شفاهی از ارتباط وجود دارد مانند زبان بدن، تماس چشمی، زبان اشاره، paralanguage، ارتباطات لامسه‌ای، chronemics، و رسانه‌ها شامل تصاویر، گرافیک، صدا، و نوشتن.

مهم‌ترین نکته در برقراری ارتباط آن است که پیام به روشی مناسب ارسال شود به طوری که برداشت طرف مقابل، منطبق با هدف برقراری ارتباط باشد. برای برقراری یک ارتباط مؤثر، استفاده همزمان و متناسب از ارتباط کلامی و غیر کلامی لازم است.

ارتباطات غیرانسانی

همچنین ببینید:ارتباط‌شناسی (علم) و ارتباطات واقع در بین رشته‌های خاص هر تبادل اطلاعات بین موجودات زنده به معنی تبادل علامت‌هایی که موجود زنده می‌فرستد و دریافت می‌کند می‌تواند به عنوان یک شکل ارتباطی باشد؛ و حتی موجودات اولیه مانند مرجان‌ها دارای سر رشته ارتباط هستند. ارتباطات غیرانسانی اغلب شامل سلول سیگنالینگ، ارتباط سلولی و انتقال شیمیایی بین موجودات اولیه مانند باکتری‌ها و در داخل گیاهان و پادشاهی قارچ‌ها می‌باشد.

مدل ارتباطات

  • مدل ارتباطی شانون و ویور
  • ابعاد مهم برنامه ارتباطات
  • کد برنامه ارتباطات
  • مدل خطی ارتباطات (یک‌طرفه)
  • مدل ارتباطات متقابل (تعاملی)
  • مدل ارتباطی بیرولز فرستنده ـ پیام ـ کانال ـ گیرنده

حوزه‌های تخصصی ارتباطات به مسایل زیر می‌پردازد:

  • ارتباطات جمعی
  • ارتباطات توسعه
  • مطالعات رسانه‌ای
  • ارتباطات سازمانی
  • زبان‌شناسی اجتماعی
  • تحلیل گفتمان
  • زبان‌شناسی شناختی
  • معنی‌شناسی