به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری رهرونیوز: رقابت ۲۹ تیم رسانه ای از خبرگزاریها، پایگاه های خبری و مطبوعات خوزستان روز پنجشنبه در قالب جام رسانه امید آغاز شد. جام رسانه امید، اولین رویداد رسانه ای است که با سه محور جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد امیدآفرین، به همت سازمان بسیج رسانه استان خوزستان و با حضور مسئولان و جمع کثیری از خبرنگاران در مجتمع ملی حفاری ایران در اهواز برگزار شد. این رویداد رسانه ای، ایدهای بود که از خوزستان آغاز و با موافقت سردار سلامی فرمانده کل سپاه در مسیر اجرا قرار گرفت که امروز به رویدادی ملی تبدیل شده است.
*ایجاد جبهه واحد رسانهای
سرگرد سجاد بهمئی، رئیس بسیج رسانه خوزستان، در آیین آغازین این رویداد رسانه ای۱۲؛ ایجاد جبهه واحد رسانهای را از جمله اهداف شکلگیری آن عنوان می کند و با بیان اینکه جبهه واحد رسانهای در شرایط بروز حوادث و هجمه رسانههای معاند در خنثی سازی این توطئه میتواند مؤثر باشد، می گوید: هویتبخشی، هدایت و گسترش خدمات رسانهای و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از دیگر اهداف شکلگیری این رویداد ملی رسانهای است.
*جهاد تبیین؛ یک دغدغه و ضرورت است
همچنین مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از این مراسم فرهنگی، در سخنانی، جهاد تبیین را یک دغدغه، ضرورت و نیاز امروز جامعه عنوان می کند و می گوید: یکی از راههای برطرف کردن مسائل، بیان مشکلات و نقد است و ما در خوزستان موضوعی به نام «نگفتن» نداریم، بلکه «چگونه گفتن» داریم، چگونه بگوییم که اقدامات جهادی خادمان مردم بیان شود و یا چگونه به مشکلات مردم بپردازیم؟ همچنین در مسائل اعتقادی هم موضوعی به نام “نپرسیدن” نداریم، بلکه “چگونه پرسیدن” داریم، این که چگونه بپرسیم تا مرزهای اخلاقی، تمدنی و اسلامی حفظ شود.
وی می افزاید: شناسایی ظرفیتها، پیشرفتها و موضوعاتی که به مسائل امیدآفرینی جامعه ارتباط پیدا میکند؛ یکی از ابعاد جهاد تبیین است.
منادی، انتقال معارف و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران به جامعه را از دیگر ابعاد جهاد تبیین می داند و می گوید: جوانان حلقه و بدنه اثرگذار جامعه بوده و هستند لذا باید توجه بیشتری به جوانان شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، بعد دیگر جهاد تبیین را، شناساندن اهداف دشمنان ایران و اسلام عنوان می کند و می گوید: باید در این زمینه به خوبی عمل کرد تا جوانان ما دچار مشکل نشوند.
*ذائقه مخاطبان ایرانی تهدید محور است
مرتضی کارآموزیان رییس سازمان بسیج رسانه کشور هم در این رویداد خاص فرهنگی- رسانه ای جهاد تبیین را وظیفه همه قشرهای جامعه به ویژه رسانه ها می داند و می گوید: سال گذشته ۲۱ هزار دروغ و شبهه، توسط چهار رسانه معاند خارجی منتشر شد که این اخبار موجی از ناامیدی را در کشور رقم زد به همین دلیل، امید دهی به مردم از جمله مسایل اساسی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و بر آن تاکید داشتند.
کارآموزیان، اطلاع داشتن از اقدامات انجام شده را لازمه روایتگری صحیح می داند و با بیان این که لیگ رسانه ای امید به دنبال معرفی پیشرفت های کشور به اهالی رسانه است، ادامه می دهد: سال گذشته بالغ بر ۲ میلیارد پیام ناامیدکننده توسط “انسان رسانه های داخلی” در کشور تولید و در فضای مجازی منتشر شده است که شکستن این فضا نیاز به کار منسجم رسانه ای است.
رییس سازمان بسیج رسانه کشور می افزاید: ذائقه مخاطبان ایرانی تهدید محور است و این موجب شده تا با خطاهای ادراکی پیشرفت های کشور، یا دیده نشده و یا با تاخیر منعکس شود.
وی ادامه می دهد: گروه بحران مستقر در خارج از کشور بر برجسته نمایی و سیاه نمایی کشور متمرکز شده است و این در حالی که رسانه های کشور بر روایت پیشرفت ها و دستاوردهای کشور در بخش های مختلف توجه ندارند.
*کجا قرار گرفته ایم؟
بر اساس این گزارش؛ رقابت رسانه امید که با استقبال اصحاب رسانه استان خوزستان مواجه شد، تا ساعات پایانی روز پنج شنبه ادامه داشت و شرکت کنندگان در این رویداد در بخش های مختلف به تولید محتوا با موضوع جهاد تبیین، جهاد خدمت، و جهاد امید آفرین پرداختند. اکنون با توجه به این که جهاد تبیین، موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری و همچنین مسئولان فرهنگی کشور است، و همچنین نیاز امروز جامعه ای است که مدام مورد تهدید دشمن قرار می گیرد، لذا ما باید بدانیم در این جنگ بیامانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت، در کجا قرار گرفته ایم تا برای آن برنامه مدونی ترسیم شود و مقدمه ای باشد برای اصلاح، تحول و مطالبه.