مصاحبه با نامزدهای انتخاباتی ترشیز بزرگ
مصاحبه با نامزدهای انتخاباتی ترشیز بزرگ
امروز که مهمترین مشکل کشورمان، اقتصاد است ناشی از انتخاب مدیران ناکارآمد است؛ نمایندگانی اصلح انتخاب کنیم که راه شهید سلیمانی‌ها را با شجاعت و مدیریت جهادی ادامه دهند.

به گزارش ترشیزخوان؛ دوم اسفندماه جاری، بار دیگر در موقعیت انتخاب نمایندگان مجلس برای دور یازدهم قرار می‌گیریم و قطعا همه ما تکلیف داریم راه شهدایمان را با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اصلح ادامه دهیم؛ خبرنگار ما در همین راستا با پنج نفر از تعداد ۲۶ نامزد نهایی انتخابات مجلس از منطقه کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ مصاحبه و گزارشی ‌ترتیب داده است.

با توجه به اینکه هر نماینده متخب مردم  با توجه به تخصصی که دارد در یک یا چند کمیسیون مجلس می‌تواند عضو و پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود و در سطح کلان تصمیمات صحیح گرفته شود سؤال نخست ما این است که:

در صورت ورود به مجلس به کدام کمیسیون تخصصی خواهید رفت؟ و نخستین  موضوعی که در آن کمیسیون پیگیری می‌کنید چیست؟

رضا جلالی مشهور به کندری: علاقه‌ایی به حضور در هیچ کدام از این کمیسیون‌ها ندارم چون بحث نظارت در کشور بسیار جدی است و در صورت رفتن به مجلس، تصمیم دارم در کمیسیون اصل ۹۰ مشغول به کار شوم.

نظر شما در مورد شفافیت آراء نمایندگان و خود نمایندگان در مجلس یازدهم چیست؟

جلالی: در زمینه شفافیت، کاملا موافقم و می‌شود این کار را انجام داد.

حجت‌الاسلام جواد نیک بین: با توجه به رشته تحصیلی‌ام که حقوق است می‌توانم در کمیسیون فرهنگی و کمیسیون حقوقی وارد شوم و برنامه‌های مختلفی در حوزه معیشتی منطقه دارم و در مورد شفافیت آراء نمایندگان هم من به پویش شفافیت آراء نمایندگان پیوستم و امضاء کردم.

عملکرد دولت را در حوزه تخصصی خودتان که فرهنگی و حقوقی است چطور ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام نیک بین: بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنم؛ دولتی که خود را تحت هژمونی دنیای غرب ببیند و غربگرا و غرب زده باشد در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و معیشتی بسیار ضعیف است.

جواد کوهسرخی: در صورت ورود به مجلس، کمیسیون صنایع، آموزش و کمیسیون انرژی مد نظرم است و در کمیسیون آموزش سعی می‌کنیم تا حدی آنها را ضعیف کنیم چون اعتقاد به آموزش دولتی دارم. در کمیسیون انرژی هم سعی خواهیم کرد از روشهای نوین مدیریت نیروی برق استفاده کنیم و در کمیسیون صنایع باید با برنامه به سمت اولویت‌ها برویم چون اکنون در عمل صنایع خود را به دست دولت‌ها دادیم و رقابت بخش خصوصی را تضعیف کردیم چرا که در عمل همراه با سیاست زدگی و رانت است.

به سمت دانش بنیان پیش برویم. اعتقاد دارم که دانش بنیان می‌تواند در حوزه‌های مختلف صنعت و آی تی (IT) و پزشکی، شغل ایجاد کند و می‌شود از این حوزه درآمدزایی داشته باشیم.

کوهسرخی: طرح شفافیت آراء که وارد مجلس شود مورد توجه من قرار خواهد گرفت که بررسی می‌کنیم ولی معلوم نیست که ابعاد طرح چیست اما کلیات طرح مورد تأیید من است و در خصوص اعلام اموال هم وارد مجلس که شوم اعلام خواهم کرد و جزو وظایف ما است.

در خصوص عملکرد دولت هم نظرم این است که ما از دولت ناراضی هستیم اما دولت جمهوری اسلامی ایران است و باید به دولت خودمان کمک کنیم؛ دولت در دست‌اندازهای ناکارآمدی نیروها و مدیرانی که در اختیار دارد افتاده است و اشتباه استراتژیکی که دولت کرد این بود که پست‌های حساس وزارت را دست افراد توانمند نداد و در نتیجه کشور را به سمت بحران بردند.

 

محمدرضا خباز: در صورت ورود به مجلس می‌توانم در کمیسیون تخصصی اقتصادی وکمیسیون سیاست داخلی و خارجی باشم و در خصوص چاههای کشاورزی برای بازنگری در قانون و برداشت آب اقداماتی انجام خواهم داد و باید بحث تنش زدایی و اصلاح ارتباط با همسایگان را مد نظر قرار دهیم.

در مورد شفافیت آراء نمایندگان و خود نمایندگان در مجلس یازدهم اعتقادم این است که نماینده در امر وکالت، هیچ چیز پنهانی نباید داشته باشد.

ترشیزخوان؛ عملکرد دولت را در حوزه تخصصی خودتان چطور ارزیابی می‌کنید؟

خباز: دولت در دور اول در بعد سیاست خارجی و در بعد مهار تورم و عبور دادن کشور از رشد اقتصاد منفی به سوی اقتصاد مثبت، قدمهای مثبتی برداشت. بدعهدی‌های ترامپ و آمریکا باعث شد که برجام به نتیجه نرسد و لذا مشکلات کشور را افزون کرد و البته نواقصی هم در خود دولت وجود دارد.

چنانچه دولت بعضی از مواضع و بعضی از تصمیمات را نمی‌گرفت بهتر بود و در مجموع با همه فشارهای اقتصادی که آمریکا بر ما اعمال کرده و جنگ اقتصادی در کشور ما راه انداخته است؛ دولت از این بهتر می‌توانست عمل کند.

ترشیزخوان؛ در صورت ورود به مجلس به کدام کمیسیون تخصصی خواهید رفت؟ و نخستین  موضوعی که در آن کمیسیون پیگیری می‌کنید چیست؟

محمد اسماعیل نیاء: در صورت ورود به مجلس شورای اسلامی با توجه به تجربه و تخصصی که دارم و مخصوصا که اهم مشکلات کشور و منطقه ترشیز بزرگ حول محور اقتصاد و مشکلات کشاورزان است قطعا به کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی خواهم رفت.

نخستین موضوعی که در این کمیسیون مورد پیگیری قرار خواهم داد مشکل چاه موتورهای کشاورزی کشاورزان است و بحث مشکلات نهادهای کشاورزی از جمله کود و مسایلی که اکنون آسیب پذیر شده است را مورد پیگیری قرار می‌دهم.

ترشیزخوان؛ نظر شما در مورد شفافیت آراء نمایندگان و خود نمایندگان در مجلس یازدهم چیست؟

اسماعیل نیاء: در خصوص شفافیت آراء نمایندگان به شدت به شفافیت معتقدم و کاملا موافقم که اموالم را به مردم حوزه انتخابیه خودم و دولت اعلام کنم.

ترشیزخوان؛ عملکرد دولت را در حوزه تخصصی خود چطور ارزیابی می‌کنید؟

اسماعیل نیاء: عملکرد دولت را در حوزه تخصصی خودم که کشاورزی است بسیار ضعیف است؛ وزیر جهاد کشاورزی زحمت‌هایی کشیده است ولی با وجود ظرفیت متخصصین جهادی که در مؤسسه عمران داریم از این ظرفیت استفاده نشده و کار به صورت تخصصی پیش نرفته است.

علت دیگر این ضعف، رانت‌های واردات از جمله وارد کردن ۲۰۰ هزار تن گوشت است، با توجه به اینکه  پرواربندی بلد هستیم و می‌توانیم تولید گوشت بکنیم این امر در واقع چه عمدی و چه غیر عمدی خیانت به مملکت است چون واردات ۲۰۰ هزار تن گوشت به تولید کننده‌های ما خسارت جبران ناپذیری زده است و یا واردات ۵ میلیارد دلار واردات ارزی در ارتباط با نهادهای کشاورزی است که می‌توانسته کاهش پیدا کند و خودمان تولید کنیم اما این اقدام انجام نشده است.

ترشیزخوان: با توجه به اینکه وارد کردن گوشت را خیانت به تولیدکننده می‌دانید راهکار شما چیست؟

اسماعیل نیاء: مدلهای مطالعه شده و بررسی شده‌ایی دارم که با کمک جوانان نخبه و پیشکسوتان این حوزه مشکل را حل کنیم و به صفر برسانیم؛ یکی از این راهکارها پرواربندی است.

مدلهای پرواربندی را اصولی و علمی تعریف کردم که با پشتیبانی دولت در امور دام، قراردادهای خرید بسته شود و با  نقدینگی و خرید مناسب دام زنده در اختیار کشاورز قرار دهیم؛ با بازار هم قرار داد‌های لازم منعقد شود و در نهایت گوشت با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌شود.

ترشیزخوان؛ مهمترین برنامه‌ایی که در حوزه اقتصاد دارید؟

اسماعیل نیاء: مهمترین بحث ما در حوزه اقتصاد اصلاح ساختار بانکی و اصلاح ساختار اداری است که فرآیندهای آن باید اصلاح شود و مبحث بعدی که باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهیم، اختیارات وزیر اقتصاد است که متأسفانه اختیارات وزیر اقتصاد ما کم است و باید این اختیارات تقویت شود تا بتواند قوی‌تر پاسخگو باشد.

تقویت صادرات و کاهش واردات و تقویت ارزش پول کشور از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت قرار دادم و ارتباط خیلی قوی تر در حوزه صادرات با کشورهای دوست و همسایه هم جزو اهم برنامه‌های من است.

 

ترشیزخوان؛ حرف آخر

با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی در دوم اسفندماه جاری و انتخاب اصلح راه سردار دلها و شهید سلیمانی‌ها را ادامه دهیم.

 

انتهای پیام/