بذر چهار رقم پنبه کشور در کاشمر تولید می شود
بذر چهار رقم پنبه کشور در کاشمر تولید می شود
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر گفت: هسته اولیه بذر چهار رقم پنبه کل کشور فقط در ایستگاه تحقیقاتی کاشمر تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیزخوان؛ مجید طاهریان روز دوشنبه در همایش انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی پنبه که با حضور کشاورزان منطقه ترشیز در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان برگزار شد افزود: ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر در سال ۶۴ -۶۵ با هدف تحقیقات و تولید بذر پنبه آغاز به کار کرد و تاکنون در زمینه پنبه بسیار موفق عمل نموده‌ به‌طوری که چهار رقم بذر پنبه شامل خرداد، کاشمر، خورشید و ورامین هر کدام با اهداف خاصی اصلاح و معرفی شدند.

وی اظهار داشت: با توجه به این که پنبه‌های رایج  تتراپلوئید که غوزه بسته هستند در هنگام برداشت، یک سری مشکلاتی از جمله ضایعات بیشتر و الیاف با کیفیت پایین‌تری دارند به همین جهت برای نخستین ‌بار در کشور پژوهشگران  ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر طی یکی دو سال آینده نخستین  رقم پنبه بومی غوزه شکفته در کشور را معرفی می‌کنند.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر با بیان اینکه تا دهه ۸۰ مرکز کاشمر فقط به نام تنها مرکز تحقیقات پنبه شرق کشور شناخته می‌شد گفت: البته این ایستگاه همچنان در زمینه پنبه، سایت تحقیقاتی شرق کشور است اما صرفاً از حالت تخصصی پنبه خارج و به ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر تبدیل شده ‌است.

طاهریان افزود: ایستگاه تحقیقاتی کاشمر کلکسیونی از محصولات مختلف کشاورزی از جمله ۲۶۸ گونه مختلف انگور، بادام و گیاهان دارویی است که برروی آن‌ها تحقیقات مختلف انجام می‎شود و هم اکنون بر روی محصولات دیگری از جمله انگور، انار و اخیراً بادام و همچنین گیاهان دارویی توسط محققان این مرکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

وی گفت: از جمله این دستاوردها معرفی انگور ترشیز و یا ترکمن شماره چهار است که به خاطر زودرس بودن، داشتن نیاز آبی کمتر و مقاومت به سرمای بسیار زیاد است.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر یادآور شد: تاکنون استقبال بسیار خوبی از شهرها و استان‌های غرب کشور مانند ارومیه و ایلام و همچنین استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و استان سمنان از این محصول صورت گرفته و تقاضای بسیار زیادی برای تهیه این انگور دارند.

انتهای پیام/

 

  • نویسنده : مجتبی صاحب زمانی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا