زیباترین ره‌آورد سفر اربعین
زیباترین ره‌آورد سفر اربعین
اربعین مشق "زیست مومنانه" برای کنشگری در "تمدن نوین اسلامی منتهی به ظهور" است که پیوند عقل و عشق با ترکیب شور عاشورایی و شعور ولایی و جنبش یک امت برای خروج از نخوت جهالت و آغاز عصر بصیرت از جلوه‌های آن است.

به گزارش پایگاه خبری ترشیزخوان؛ فهم محدود و جزئی نگری انسان معاصر، باعث شده است که پروانه جانش در پیله اوهام نفسانی اسیر و پر پروازش گرفتار تارهای زرین نما شود.

درک ما از واقعه عاشورا و حماسه هجرت اربعین به اندازه فهم کرم ابریشم از لانه محصور شده اوست که جهانش در پیله های خود تنیده خلاصه می شود. با این وجود حیات مادی انسان سرگشته و حیران در جهان مادیت و فردیت در برابر حیات اربعینی (در تمثیل) به مانند حیات پروانه در دنیای بزرگتر پس از دریده شدن پلیه ابریشم است.

آنچه در این مختصر خواهد آمد نه در شان اربعین که به اندازه ادراک ناقص و وسع پروانه ی وجودی ماست چرا که عظمت حماسه حسینی بیشمار و برون از ظرفیت تعقل انسانی چون این حقیر است.

در پندار یک سویه نگر و بضاعت کوتاه ما، خلق حماسه جستجوگران ولایت حسینی، در شتاب به سوی خورشید سرخ فام نینوا، از عجایب و غرایب تاریخ بشر است. اما از منظر صاحب این قلم نسبت این شور جستجوگرانه، هم در کثرث عمل و هم شدت اثر و در مقایسه با جاذبه و کشش مشتاقانه حسینی برای وصال مُحبین، بسیار ناچیز است.

بنابراین آنچه مسلم است ما فقط می توانیم گزارشگر این سوی واقعه باشیم و هیچ کس به جز تصویرگر اصلی آن نهضت عظیم، ماهیت و دست آوردهای اربعین را نمی شناسد و نخواهد شناخت. با این وجود از منظر حقیر اربعین دارای جلوه های بسیاری است که برخی از این جلوه ها عبارت است از:

۱. عشق بی مثال سیروریت دائمی انسان کمال جو و تعالی طلب
۲. تب خود خواسته و تعب برگزیده عاشق در شوق دیدار و به سوی دلدار
۳. عرصه ریسک پذیری و خطر پذیری مُحبان در مسیر وصال حبیب
۴. نماد ثاراللهی حسین وارث آدم و میراث نسل های آینده انسان
۵. تضمین حیات بخشی و درس آموزی دائمی حماسه عاشورا در مکتب حسینی
۶. پیوند عشق و عقل با ترکیب شور عاشورایی و شعور ولایی
۷. نسیم حیات بخش بیداری فطرت انسان حق جو در دنیای آکنده از غرایز حیوانی
۸. معبری برای خروج از حصار محجوب و لحظاتی برای طلب محبوب
۹. جنبش یک امت برای خروج از نخوت جهالت و آغاز عصر بصیرت
۱۰. نوید پایان عصر هبوط و دوران ذلت سقوط و سرآغاز عصر نصرت و عزّت
۱۱. شورش انسان ایثارگر بر علیه دیو حرص و طمع در دنیای سوداگر کثرت طلب
۱۲. ایثارگری کامل مستضعفان و وارثان زمین و التماس معکوس آنان به اشتراک گذاری عزیزترین دارایی ها
۱۳. زیباترین و پرمغزترین جلوه هشتاد هزار متر سفر مبنادار و معنادار اربعین به نمایش گذاشتن “جامعه اربعینی” برای آمادگی و تمهید “جامعه آرمانی ظهور” است.

۱۴٫ اربعین مشق “زیست مومنانه” برای کنشگری در “تمدن نوین اسلامی منتهی به ظهور” است.

با این وجود “برای درک نهضت انتظار موعود، باید محموله جهالت فکری و حیرت شهودی را بر دروازه نجف فروگذاشت و در مکتب حکیمانه علوی به شاگردی نشست و با کوله باری از معرفت جمعی و مومنانه، رهسپار نینوا شد و در آن مقصد سرمایه حیات را سخاوتمندانه و عزتمندانه در عرصه کربلا عرضه کرد.”

برای به بار نشستن “تمدن نوین اسلامی” در گام دوم انقلاب و تسریع و تسهیل تشکیل جامعه عادلانه مهدوی، تنها گزینه پیش روی ما هجرت اربعینی است که با “تکیه بر اندیشه حکیمانه علوی، از مکتب نجف آغاز می شود و با پیمودن راه و رسم عزتمندانه حسینی در کارزار کربلا حاصل می شود.

اینک به اربعین بنگر تا دم مسیحایی روح القدس را در کالبد زمان، مکان و مکین (انسان منتظر) به چشم دل که نه، به چشم سر ببینی. تا بنگری که پیام عاشورا، چگونه مکان را قبله و زمان را پریشان و مکین را شوریده می‌کند. چنانکه: میزبان در مسیر وصال حسین (علیه السلام) سر به زیر پای میهمان می نهد؛ فقیران در عصر طمع ورزی، ایثارگری می کند.

کم توانان در دنیایی خشک و بی عاطفه، نفح روح می دمند؛ آزادگان در دل بشر اباحی گر، غنچه حیا می نشاند و منتظران تمرین “زیست مومنانه” می کنند تا در صبح ظهور آماده پذیرایی از “ولایت مصلحانه” باسند.

پس شگفت زده نخواهم شد!؟ اگر قدیسان سرنوشت شان را از عصر عاشورا به صبح اربعین پیوند زده و راهی ملکوت شوند و قُدسیان دربند، راه رهایی‌شان را از عرصه کربلا تجربه کنند.

نویسنده: احمد باقری مزینانی، استادیار دانشگاه

انتهای پیام/

  • نویسنده : احمد باقری مزینانی