«سخت گیری هوشمندانه» راهبرد جوبایدن در مواجه با ایران
«سخت گیری هوشمندانه» راهبرد جوبایدن در مواجه با ایران
دموکرات ها معتقدند باید اجماع علیه برنامه هسته ای ایران تداوم داشته باشد و در ادامه این اجماع و فشار، به حوزه های منطقه ای، موشکی و حقوق بشر تسری و گسترش یابد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیزخوان؛ با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰، مواضع جوبایدن و سیاست های حزب دموکرات آمریکا در مواجه با ایران بیش از پیش شفاف و آشکار شده است.

۲۳ شهریور ماه جوبایدن در یادداشتی با عنوان «راه های هوشمندانه برای سخت گیری بر ایران» که در پایگاه خبری شبکه CNN منتشر شد، با انتقاد از سیاست ترامپ که موجب ایجاد فاصله بین آمریکا و کشورهای اروپایی شده است، می نویسد: «راه هوشمندانه و حساب شده دیگری برای سخت گیری علیه ایران وجود دارد»

جوبایدن در ادامه می نویسد: «نخست این که من تعهدی بی نقض را خواهم داد که از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهم کرد.

دوم ما با متحدان مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی ها نیز توجه خواهیم کرد. این اقدامات شامل کاری فوری برای آزادی آمریکایی‌ها بازداشتی در ایران و در خواست از این رژیم در ارتباط با توقف نقض همیشگی حقوق بشر از جمله اعدام کشتی گیر نوید افکاری طی هفته جاری و بازداشت اشتباه زندانیان سایسی مانند وکیل حقوق بشر، نسرین ستوده خواهد بود.

سوم این که ما به تلاش ها برای عقب راندن ایران از فعالیت‌های بی ثبات کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می کند، ادامه خواهیم داد. همچنین با استفاده از توافق کمک‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل که در زمان معاونت ریاست جمهوری من امضا شد، آمریکا از نزدیک با اسرائیل همکاری خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که تل آویو می تواند از خودش در برابر ایران و بازیگران نیابتی آن دفاع کند. ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌‌های بالستیک ادامه خواهیم داد.»

قبل از این هم جوبایدن برخلاف بعضی از تصویرسازی های غلط رسانه ای، از تصمیم خود برای آنچه «تقویت» و «گسترش برجام» معرفی کرده خبر داده بود. یورونیوز در این خصوص می گوید: «بایدن همچنین به طرفداران خود وعده داده که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به «تقویت» و «گسترش» برجام اقدام خواهد کرد.

بایدن قبلا هم در بخشی از برنامه‌های خود که روی وب‌سایتش قرار داد، گفته در صورت بازگشت به برجام، توافق را «تقویت» کرده و برخی مفاد آن را «تمدید» خواهد کرد. هدف از این گفته بایدن مبنی برتمدید برخی مفاد همان بند موسوم به غروب برجام است که فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را تا سال ۲۰۲۵ محدود می‌کند و به نظر می‌رسد بایدن در پی تمدید سقف زمانی این محدودیت است

لذا آنچنان که روشن است، جوبایدن و دموکرات ها در اعمال فشارها و تداوم تحریم ها اختلافی با جمهوریخواهان ندارند بلکه این دموکرات ها هستند، که طراح اصلی تحریم های گسترده امروز بودند. جوبایدن به دنبال سخت گیری و فشار هوشمندانه است، تا ضمن نگه داشتن ایران در برجام جهت اعمال نظارت ها و بازرسی های بی سابقه برای کنترل توان هسته ای ایران، اجماع جهانی علیه ایران را نیز حفظ و تقویت نماید. دموکرات ها معتقدند باید اجماع علیه برنامه هسته ای ایران تداوم یابد و در ادامه این اجماع و فشار به حوزه های منطقه ای، موشکی و حقوق بشر تسری و گسترش یابد.

همانطورکه بارها جوبایدن و آنتونی بلینکن مشاور ارشد جوبایدن اعلام کرده اند و سند سیاستگذاری حزب دموکرات نیز مطرح کرده آنها به دنبال توافقی «قوی تر»، «طولانی مدت» و «توسعه توافق به حوزه های موشکی و منطقه ای و حقوق بشر» می باشند. بازگشت دموکرات ها به برجام نیز مشروط به اجرای کامل برجام مطابق خواسته ها و ادعاهای آمریکا است که تکرار همین ادعاهای امروز ترامپ است. همچنین این بازگشت مشروط، نقطه آغازکار برای تقویت، گسترش و دائمی کردن تعهدات برجامی ایران خواهد بود. احتمالا در این میان تعدادی از تحریم ها که جنبه نمادین دارند و کارکرد عینی و واقعی در کاهش فشارتحریم ها علیه ایران ندارد نیز تعلیق شود.

ترامپ نیز در زمان خروج از برجام اعلام کرد به دنبال توافقی قوی تر، گسترده تر و طولانی تر با ایران است و راهبرد فشارحداکثری را پیگیری می کند تا ایران به پای میزمذاکره بیاید برای برجامی جدید اما برجامی قوی تر.

بنابراین از حیث ماهوی تفاوت محسوسی میان راهبردهای اعمال فشار و تحریم میان جمهوریخواهان و دموکرات ها علیه ایران وجود ندارد و این دوگانه سازی ناشی از خطای محاسباتی است. تفاوت راهبردها میان دو حزب آمریکا علیه ایران، صرفا در حوزه تاکتیک ها خلاصه می شود و دموکرات ها همانطور که جوبایدن گفته است معتقدند باید با هوشمندی تمام تحریم ها و فشارها را اعمال کرد تا اجماع جهانی علیه ایران حفظ شود و از واکنش های رادیکال جمهوری اسلامی ایران نیز جلوگیری شود.

علیرضا فقیهی راد

انتهای پیام/

  • نویسنده : علیرضا فقیهی راد