میزان پیشرفت قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر قابل قبول نیست
میزان پیشرفت قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر قابل قبول نیست
رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیشرفت قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر به دلیل توان کم مالی پیمانکار و عدم تخصیص اعتبارات لازم قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه خبری ترشیزخوان؛ سعید جغتایی امروز در بازدید از پروژه‌های شهرستان کاشمر افزود: چون پیمانکار این پروژه از توان مالی خوبی برخوردار نیست، به همین دلیل تاکنون این پروژه از پیشرفتی که باید برخوردار نبوده است. پیمانکاران دیگری در همین استان هستند که بالغ ‌بر ۵۰ میلیارد تومان طلب دارند ولی همچنان کار می‌کنند اما پیمانکار این پروژه با ۳.۵ میلیارد تومان طلب، دیگر توان ادامه کار را ندارد.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: اگر هم بخواهیم اعتباری برای این پروژه اختصاص دهیم تا پیمانکار به شهرستان بیاید، زمان می‌برد. توان مالی پیمانکار باید بیش از این می‎بود.

وی با بیان اینکه آنچه داریم، اسناد خزانه سه ساله است که صدور همان هم دو تا سه ماه زمان می‌برد، بیان کرد: اگر چه عملیات خاکی این محور هزینه زیادی ندارد اما پیشرفت همان هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. کل محور شادمهر به کاشمر ۵۳.۵ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر قطعه اول بوده و دو قطعه ۲۰ کیلومتر نیز در ادامه تعریف شده است. پیمانکار حتی اگر بخواهد ۶ کیلومتر از این ۲۰ کیلومتر را به نتیجه برساند، به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما اکنون به دلیل ۳.۵ میلیارد تومان طلبی که دارد، توان ادامه کار را ندارد.

جغتایی ضمن مخالفت با شروع قطعه سوم این محور تا زمانی که قطعه دوم به نتیجه نرسد، تصریح کرد: اینکه فقط قطعه سوم را شروع و آن را زخمی کنیم، دردی از مردم را دوا نمی‌کند. اگر ابتدا قطعه دوم را به اتمام برسانیم، بهتر از این است که قطعه سوم را تا زیرسازی برسانیم و سپس آن را رها کنیم تا مستهلک شود.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: هر چه قدر هم تلاش کنیم، تا پایان سال جاری بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان نخواهیم توانست به این پروژه اختصاص دهیم.

قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر از برنامه زمان‌بندی شده عقب است

در ادامه معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر در تیر ماه سال گذشته تحویل پیمانکار شده، مبلغ قرارداد را ۶۷ میلیارد تومان اعلام نمود و گفت: مهلت زمان قرارداد ۳۰ ماهه بوده که تا کنون ۸ ماه آن گذشته است.

محمد پارسا افزود: تا کنون پیمانکار این قطعه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کارکرد داشته که ۲.۵ میلیارد تومان آن هم پیش پرداخت بوده است.

وی سرعت پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: متاسفانه پیمانکار توانمند نیست و انتظار بیش از این را داشتیم. اگر چه بر اساس برنامه زمان‌بندی پروژه باید حداقل ۳۰ درصد پیشرفت می‌داشت ولی اکنون ۱۷ تا ۱۸ درصد بیشتر نیست.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیشنهاد داد با توجه به اینکه پیمانکار قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر قوی نیست، ابلاغی صادر شود تا قرارداد قطعه سوم را با پیمانکار جدید ببندیم.

وی یادآور شد، از ابتدای سال جاری تا کنون برای کل محور شادمهر به کاشمر و ادامه تا بردسکن فقط ۹ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

بودجه سال جاری شهرداری ۸۰ میلیارد تومان

در ادامه شهردار کاشمر نیز با اشاره به وضعیت پروژه‌های مدیریت شهری گفت: کل بودجه سال جاری شهرداری کاشمر ۸۰ میلیارد تومان اعلام شده که ۵۰ میلیارد تومان عمرانی و ۳۰ میلیارد تومان آن جاری است که تلاش می‌شود تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد بودجه محقق شود.

جعفر سلیمانی اظهار کرد: یکی از پروژه‌های شهرداری کاشمر پارک خطی بلوار سید مرتضی با طول ۴ کیلومتر و ۱۵۰ عرض بوده که تنها ۷۰۰ متر دیگر تا اتمام پروژه باقی مانده است. اگر چه در سال جاری از محل اعتبارات گردشگری ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شده ولی شهرداری ۱۰ برابر این مبلغ را هزینه می‌کند.

شهردار کاشمر بیان کرد: مبلمان و روشنایی این پروژه ۷۵ هکتاری که در ۴ فاز انجام می‌شود، ۵ میلیارد تومان هزینه دارد که ۵۰ درصد آن تا کنون انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور چنین پارک خطی با ۴ کیلومتر طول و عرض ۱۵۰ کمتر نداریم، تصریح کرد: برای اتمام پروژه به ۵ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم که در صورت تخصیص اعتبار تا بهار سال آینده پروژه به اتمام خواهد رسید.

سلیمانی در ادامه به وضعیت طرح ۲۳ هکتاری توسعه جامع آرامگاه شهید مدرس اشاره کرد و گفت: در طرح توسعه جامع زیارتگاه شهید مدرس که متولی آن آستان قدس رضوی هست، توانستیم سایت را از ۸ هکتار به ۲۳ هکتار افزایش دهیم که در این خصوص تفاهم‌نامه ملی بین شهرداری، آستان قدس رضوی و وزارت راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری منعقد شده است.

وی در خصوص وضعیت فرهنگ‌سرای کاشمر که در زمین ۴ هکتاری بنایی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع احداث می‌شود، گفت: اعتبارات این پروژه استانی بوده و تا کنون فقط ۲.۵ میلیارد تومان تخصیص داشته است.

شهردار کاشمر پارک بانوان را یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام اعلام نمود و گفت: در این پارک ۴ هکتاری ۲۲ آیتم ورزشی برای بانوان پیش‎بینی شده و عملا یک دهکده کامل ورزشی است. علی‌رغم اینکه تا کنون ۵ میلیارد تومان در پارک بانوان هزینه شده و امسال یک میلیارد تومان دیگر در بودجه پیش‎بینی شده اما برای تجهیز آن به دو میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.

مسکن مهر ۱۰۰۸ واحدی محروم از امکانات آموزشی

در ادامه این بازدیدها مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: اگر چه کلنگ احداث یک مدرسه ۱۰ کلاسه در مسکن مهر ۱۰۰۸ واحدی کاشمر سال ۹۱ به زمین زده شده ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار پروژه نیمه ‌تمام مانده است.

علی طاهریان با بیان اینکه پروژه اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: دانش‌آموزان این منطقه به دلیل نبود فضای آموزشی برای ادامه تحصیل باید به مرکز شهر بروند.

وی در خصوص وضعیت استخر سرپوشیده دانش‌آموزی اظهار کرد: اگر چه فونداسیون این پروژه سال ۹۰ اجرا شده و بعد از آن نیمه‌کاره باقی مانده بود اما اکنون پروژه فعال شده و ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تاسیسات پروژه به طور کامل نصب شده و اکنون در حال نصب کاسه استخر هستند، علی‌رغم اینکه پروژه امسال ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص دارد اما برای اتمام آن به ۳ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

طاهریان گفت: اگر اعتبارات به موقع تخصیص یابد پروژه را که از مطالبات معلمان و دانش آموزان است تا پایان سال جاری تحویل خواهیم داد.

اتمام بلوک زایمانی نیازمند ۳ میلیارد تومان اعتبار

در ادامه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: برای اتمام پروژه نیمه‌تمام بلوک زایمانی که با زیربنای ۲۲۰۰ در حال احداث است، به ۳ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

محمد جواد یزدانی با بیان اینکه این پروژه اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با توجه به افزایش بیماران کرونایی و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان شهید مدرس بلوک زایمانی یکی از پروژه‌های استراتژیک شهرستان است.

وی تأکید کرد: باید برای انتقال بیماران غیر کرونایی به مکانی مناسب هر چه زودتر این پروژه که ۳۵ تخت دارد، به بهره‌برداری برسد.

یزدانی همچنین از پیشرفت ۷۰ درصدی ستاد مرکز بهداشت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۹ اعتباری به این پروژه تخصیص داده نشده، برای اتمام آن که ۱۲۰۰ متر زیربنا دارد به دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است. برای دیوار، تجهیزات و محوطه‌سازی مرکز جامع سلامت ریوش با ۹۰۰ متر زیربنا که در کوهسرخ قرار دارد و تا کنون فقط ساختمان آن تکمیل شده، نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار هستیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا