عودت بيش از ۲۳۰ ميليون ریال به مالباخته توسط پليس فتا كاشمر
عودت بيش از ۲۳۰ ميليون ریال به مالباخته توسط پليس فتا كاشمر
فرمانده انتظامی شهرستان كاشمر از شناسايی متهم به کلاهبردی و استرداد مبلغ 236 میلیون و 900 هزار ریال كه از حساب بانکی يكی از شهروندان بدون اطلاع برداشت شده بود، خبر داد.

سرهنگ حسين احمدی در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبری ترشیز خوان؛ از شناسايي متهم به کلاهبردی و استرداد مبلغ ۲۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال كه از حساب بانکی يكي از شهروندان بدون اطلاع برداشت شده بود، خبر داد.

فرمانده انتظامی شهرستان كاشمر گفت: شخصي با در دست داشتن مرجوعه قضايي به پليس فتا شهرستان مراجعه و عنوان داشت پيامکي مبني بر ارسال ابلاغيه از یک سامانه برايم ارسال شده و پس از باز کردن پيام از من خواست وارد درگاه بانکي شوم و پس از ورود به درگاه اعلام شده و وارد کردن اطلاعات هويتي و مشخصات کارت بانكي ام متوجه شدم مبلغ ۲۸۷ میلیون ريال از حسابم برداشت شد و از شماره تلفن اينجانب براي چند نفر پيامک سامانه ثنا ارسال شد، لذا مراتب در دستور كار كارشناسان پليس فتا شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: در راستاي رسيدگی به پرونده با بررسي هاي صورت گرفته و اقدامات فني توسط كارشناسان پليس فتا مشخص شد مبلغ ۲۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال از وجه برداشت شده از حساب شاکي بابت خريداري کالا ثبت سفارش شده و به حساب يك شركت در يكي از استان هاي كشور واريز شده است که پس از هماهنگي قضايي نسبت به مسدودي حساب هاي مقصد و توقيف کالاي اينترنتي خريداري شده اقدام شد.

احمدی بیان داشت: با سرعت عمل کارشناسان پليس فتا شهرستان بلافاصله حساب کيف پول مقصد مسدود و مشخص شد وجوه شاکي صرف خريد يک دستگاه دوربين ديجيتال شده که با اقدامات و تلاش هاي سريع پليس فتا عمليات خريد قبل از تحويل کالا کنسل و مبلغ ۲۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال به حساب شاکي مسترد شد.

فرمانده انتظامی کاشمر خاطرنشان كرد: اقدامات جهت شناسايي متهم اصلي و همچنين رهگيري مابقي وجوه برداشت شده از حساب شاکي در دست اقدام مي باشد.

وی تصریح كرد: کلاهبرداران در ابتدا پیامکی را با عناوین فوق برای شهروندان ارسال می کنند که در این پیامک ها لینکی درج شده که شهروند پس از مراجعه و کلیک بر روی آدرس وارد صفحات فیشینگ می گردد با توجه به اینکه لینک ارسالی حاوی بدافزار است باعث می شود گوشی مالباخته هک که همان پیام از شماره قربانی برای صدها نفر دیگر ارسال شود.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشمر گفت: از آنجایی که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان شده نیز بسیار ناچیز است روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه می‌کنند در حالی که لینک معرفی شده در این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار است و مجرمین اینترنتی با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت برده و نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ها اقدام می‌کنند.

احمدی با اشاره به اينكه سایت‌ ثنا تنها سامانه رسمی قوه قضائیه برای ارسال ابلاغیه های الکترونیکی است، به همین جهت نیز پیامک های اصلی این سامانه فاقد لینک بوده و به هیچ عنوان با شماره سیم کارت شخصی و یا در شبکه های اجتماعی برای افراد ارسال نمی‌شود لذا از بازنمودن اينگونه پيامك ها خودداري كنید.