۱۳مه (۲۴ اردیبهشت) ۱۴۰۱روز «جهانی پرندگان مهاجر»/به خاطر پرنده ها شب ها نور چراغ ها را کم کنید
۱۳مه (۲۴ اردیبهشت) ۱۴۰۱روز «جهانی پرندگان مهاجر»/به خاطر پرنده ها شب ها نور چراغ ها را کم کنید
امسال روز «جهانی پرندگان مهاجر» با شعار به خاطر پرنده ها شب ها نور چراغ ها را کم کنید برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام،

روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.

با توجه به نزدیکی روز «جهانی پرندگان مهاجر» در دومین شنبه ماه می میلادی که مصادف با ۲۴ اردیبهشت سال جاری است و به منظور افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت آن، توافقنامه پرندگان مهاجر آبزی آفریقا- اوراسیا از سال ۲۰۰۶ میلادی اقدام به برگزاری روز «جهانی پرندگان مهاجر« می کند.

در هر سال شعار بر روی هدف و عنوان به خصوصی متمرکز می شود و امسال روز «جهانی پرندگان مهاجر» با شعار”به خاطر پرنده ها شب ها نور چراغ ها را کم کنید” برگزار می شود.

در حقیقت میزان نورهای مصنوعی در جهان هر ساله بیشتر شده به طوریکه هر ساله میزان افزایش سالانه حداقل دو درصد برآورد شده است. نورهای مصنوعی بر بسیاری از پرندگان اثر منفی دارند و از آنجا که سبب اختلال در جهت یابی درست پرندگان مهاجر به هنگام پرواز شبانه می شوند تهدیدی مهم برای آن ها محسوب می شوند. برای همین موضوع است که در سال جاری کمپین روز «جهانی پرندگان مهاجر» قصد دارد تا با شعاری کوتاه توجه جامعه را به این نکته معطوف کند تا با کاهش استفاده غیر ضروری از نورهای مصنوعی در طول شب از نتایج منفی آن بر پرندگان بکاهیم.

نامگذاری روز جهانی پرندگان مهاجر

به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال ۲۰۰۶ میلادی توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) اقدام به نامگذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر نموده است. در هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان بخصوصی متمرکز می گردد به عنوان مثال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال ۲۰۰۶ عبارت بود از ، پرندگان مهاجر هم اکنـون به کمــک مــا نیازمندند.

اهداف برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر

برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می باشد. سایر اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که  مسؤولان کشورها ، سازمان های مردم نهاد، باشگاهها، دانشگاهها، مدارس و … در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

فعالیتهای روز جهانی پرندگان مهاجر در سراسر دنیا بسیار متنوع و گسترده بوده و در کشور ما نیز با برنامه ریزی هدفمندمی تواند بصورت ابتکاری انجام گیرد. پاره ای از این اقدامات به شرح زیر می باشند:
 برگزاری جشنواره های متنوع مرتبط با پرندگان

• استفاده از رسانه های گروهی( رادیو،تلویزیون و..) جهت اطلاع رسانی و آموزش عموم مردم
 فعالیتهای آموزشی: سمینار،کارگاه، تکثیر و توزیع بروشور و جزوات آموزشی
 اجرای فعالیتهای پرنده بینی درمناطق مناسب
 برگزاری مسابقات نقاشی، مقاله نویسی و…

توصیه هایی برای حفاظت از پرندگان و زیستگاههای آنان:
√  ممانعت از شکار پرندگان
√ حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان
√ مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه¬های پرندگان
 لزوم اجرای طرحهای ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان و یا مسیر های اصلی پروازشان
 ساخت برجهای کوتاه تر
 کاهش فرکانس چراغهای چشمک زن اطراف برجها
 حذف چراغهای غیرضروری
 عدم استفاده از شیشه های رفلکس
 ساخت سازه های جدید خارج از مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان خصوصاً گونه های در معرض خطر و پرندگان شکاری

پرندگان مهاجر در ایران

۵۳۵ گونه پرنده‌ای که در ایران دیده می‌شود، حدود یک‌سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند، افزون بر این براساس آمارهای بین‌المللی می‌توان گفت ۴‌/‌۱۲ درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از ۱۹۲ گونه پرنده اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند. بخش بزرگی از پرندگانی که در ایران وجود دارد مهاجر هستند، این پرندگان به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ گروهی که بومی کشورمان محسوب می‌شوند و در ایران زاد و والد می‌کنند، گروه دیگر پرندگان مهاجر زمستانه هستند و گروه دیگر را پرندگانی تشکیل می‌دهند که بهار و تابستان به کشورمان سفر می‌کنند، البته گروه دیگری نیز مهاجر عبوری هستند و برای حدود چند هفته مهمان تالاب‌های کشورمان می‌شوند.

عمده پرندگان مهاجر کشور گروهی هستند که پاییز و زمستان‌گذران هستند و از سیبری غربی و اروپای غربی به ایران مهاجرت کرده و بیشتر در استان‌های شمالی کشور دیده می‌شوند. حدود ۶۵ درصد از پرندگان مهاجر را قو، غاز، اردک، آبچلیک و کاکایی‌ها تشکیل می‌دهند. پرنده‌هایی مانند طاووسک، فلامینگو، اردک سرسبز، اردک سرسفید و زاغ بور در همه فصول در کشورمان دیده می‌شوند، اما گونه‌هایی نظیر خوتکا، قوی گنگ و غاز و پلیکان خاکستری زمستان‌ها در ایران دیده می‌شوند. گونه‌های‌ دیگری نیز مانند سلیم طوقی کوچک، حواصیل ارغوانی و زرد و گلاریول بال سرخ در بهار و تابستان قابل رویت هستند، افزون بر این پرنده‌ای مانند آبچلیک نیز جزو گونه‌های مهاجر عبوری به حساب می‌آید.