نماینده شورای اسلامی شهر تهران به روزرسانی مطالعات پشتیبان قبل از احداث خط جدید بی‌آرتی را ضروری خواند و گفت قبل از اقدام برای ایجاد خط بی‌آرتی در بزرگراه همت باید روی این طرح مطالعه به روز و دقیق صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ سرویس شورای شهر افق تهران، علی‌اصغر قائمی نماینده شورای اسلامی شهر تهران درباره خطوط بی‌آرتی پایتخت گفت: خطوط بی‌آرتی نهایتا ۱۰سال است که وارد خیابان‌های تهران شده‌اند. منطق پشت طرح یاد شده این است که مسیر حمل و نقل به همه تعلق دارد چه کسانی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند چه شهروندانی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی را انتخاب می‌کنند. از آن‌جا که سیاست کلی اولویت دادن به حمل‌ونقل عمومی است، یک مسیر اختصاصی برای حمل‌ونقل عمومی ایجاد شد که با ترافیک کمتر موجب استقبال بیشتر از حمل‌ونقل عمومی شود.این طرح در دنیا هم تجربه شده و در بدوامر در تهران هم جواب داده است. بی‌آرتی در ابتدا مسیرها را به شدت کوتاه کرد و مورد استقبال مردم واقع شد.

قائمی درباره لطمه‌ای که طرح بی‌آرتی دیده است، اظهار کرد: کمبود شدید در ناوگان حمل‌وحمل و نقل عمومی به طرح بی‌آرتی لطمه زده است. مورد دیگری که این طرح را با مشکل مواجه کرده، به‌روز نبودن مطالعات پشتیبانی است. مطالعات فاز یک که در حدود۱۰سال پیش انجام شده است هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه تغییر مقتضیات شهر برای امروز کارآمد نیست.

وی در ادامه پیشنهاد خود برای حل مشکل بی‌آرتی را این‌گونه مطرح کرد: به دلیل قدیمی بودن مطالعات پشتیبانی نیاز به انجام مجدد مطالعات داریم. مقتضیات شهر عوض شده و مطالعات جدید باید انجام شود و برای هر مسیری جواب داد خط جدید احداث شود. تنها در صورت انجام مطالعات است که می‌توان در مورد تصمیمات احتمالی شهرداری در این خصوص، اظهارنظر کرد.

نماینده شورای اسلامی شهر در مورد طرح احداث خط بی‌آرتی در بزرگراه همت که این روزها مطرح شده است، بیان کرد: پاسخ هر سوالی درباره اجرا یا عدم اجرای این طرح باید پس از مطالعه مشخص شود. چیزی که مشخص است این است که این بزرگراه مسیر پرترددی شده است. این سنگینی ترافیک، هم صبح هم بعداز ظهر به چشم می‌خورد. دلیل این ترافیک سنگین تردد مردم از نقاط مسکونی غرب تهران به شرق و مرکز است. شاید مطالعات جدید به این نتیجه برسد که نیاز نیست در این قسمت خط جدید ایجاد شود.تاکید می‌کنم در مورد ایجاد خط بی‌آرتی در همت یا جاهای دیگر به مطالعات حرفه‌ای و تخصصی نیاز داریم.

قائمی در پایان لزوم به‌روزرسانی مطالعات پشتیبان را این‌گونه تشریح کرد: محور جنوب به شمال چمران را مثال می‌زنم. در این محور وقتی ترافیک شدید می‌شود، پلیس تصمیم می‌گیرد به خودروهای شخصی هم اجازه عبور از مسیر بی‌آرتی را بدهد. در مسیرهایی دیگری مثل بزرگراه اشرفی اصفهانی و بزرگراه رسالت هم گاهی اوقات پلیس چنین اجازه‌ای را به شهروندان می‌دهد. با توجه به این موارد معتقدم شرایط حمل‌ونقل عمومی می‌طلبد که این مساله سالی یک بار مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/