نخبگان جامعه و شناخت فتنه
نخبگان جامعه و شناخت فتنه
هیچ جامعه‌ایی به دور از فتنه نیست؛ انسان چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، همواره بر سر دو راهی انتخاب قرار می‌گیرد و زمانی مردم در مسیر درست قرار می‌گیرد که نخبگان آن جامعه به پشتوانه تقوای الهی و ولایت پذیری، تحلیلی درست و به موقع ارائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ واژه «فتنه» که به گوش می‌رسد قطعا نمی‌توانیم منتظر موج مثبت در ذهن باشیم بلکه واژه‌هایی مانند آشوب، نقاب و نیرنگ برایمان تداعی می‌شود و هر زمان در چنین شرایطی قرار بگیریم چراغ آگاهی و دانایی است که می‌تواند در مشخص شدن راه از بیراهه به ما کمک کند.

بخواهیم یا نخواهیم انسان چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، همواره بر سر دو راهی انتخاب قرار می‌گیرد و ناچار به انتخاب است چرا که آفرینش انسان با امتحان و فتنه‌ها آمیخته است و هیچ جامعه‌ایی هم به دور از فتنه نیست و زمانی جامعه در مسیر درست قرار می‌گیرد که نخبگان آن جامعه در چنین شرایطی تحلیل درستی به مردم ارائه دهند و پاسخگوی شبهات باشند و علاوه بر نخبگان، عموم مردم اتحاد خود را با وجود همه اختلاف نظرها حفظ و تقویت کنند و گوش به فرمان و رهنمودهای ولی امر زمان خود باشند.

امام علی (ع) می‌فرمایند: «در فتنه‌ها مانند شتر دو ساله باش که نه پشتی دارد تا دیگران از او سواری بگیرند و نه پستانی دارد تا دیگران از او شیری بدوشند». سخن حکیمانه‌ ایشان نشان می‌دهد که در مواجه با فتنه‌ها، زمان شناسی و بهره‌مندی از سلاح بینش و بصیرت و توانایی تحلیل مسائل اجتماعی ، امری بسیار ضروری است تا بتوانیم حق از باطل را تشخیص دهیم اما همین آگاهی بدون پشتوانه تقوا نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

شناخت فتنه، مستلزم اندیشه است و اندیشه صحیح، مستلزم داشتن تقوای الهی است که با همراهی به موقع نخبگان در جامعه باعث نجات از سردرگمی می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در همین راستا می‌فرمایند: «مؤمن بايد در همه­ امور زندگى، چشم باز و دل بيدار داشته باشد. اين چشم باز و دل بيدار و هوشيار در همه­ امور زندگى، براى انسان مؤمن اين اثر و فايده را دارد كه متوجه باشد كارى كه می‌كند، برخلاف خواست خدا و طريقه و ممشاى دين نباشد. وقتی این مراقبت در انسان به وجود آمد كه گفتار و عمل و سكوت و قيام و قعود و هر اقدام و تصرف او برطبق خط مشیی است كه خداى متعال معين كرده، اسم اين حالت هوشيارى و توجه و تنبه در انسان تقواست كه در فارسى به پرهيزگارى ترجمه شده و مقصود از پرهيزگارى اين است كه حالت پرهيز و برحذر بودن هميشه در انسان زنده باشد».

بنابراین بدون تقوای الهی، نمی‌توان سره را از ناسره تشخیص داد و شناخت دوست از دشمن و ظالم از مظلوم هم دشوار می‌شود. مخصوصا که پیروی از هواهای نفسانی، پرچم اهل غفلت شود و بدعت گذاری در احکام الهی در جامعه رواج پیدا کند و زمینه ساز فتنه شوند و در این صورت به فرموده امام علی (ع) «با وجود هوسهای نفسانی، دین وجود ندارد».

پیروی از خواهش‌های نفسانی، دنیا طلبی و بدعت گذاری در احکام دین از عوامل زمینه ساز فتنه است و برای رهایی از  فتنه، تمسک به قرآن کریم و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهترین گزینه است و در زمان غیبت امام زمان (عج)، پیروی از ولی امر مسلمین یا پیروی از رهنمودهای ولایت فقیه راهی است که دین مبین اسلام به مسلمانان معرفی و رهنمون کرده است.

یکی از اسناد این راهکار، روایتی از امام زمان (عج) است که فرمودند: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم.

آنچه که مسلم است تجلی ولایت در عصر حضور، ائمه اطهار (ع) و در عصر غیبت، فقهای جامع شرایط هستند و راهکار برون رفت از فضای غبارآلود فتنه در بستر اجتماعی، اطلاعت از ولایت فقیه است.

تاریخ گواه است که صدر اسلام هم بدون فتنه نبوده و نمونه بارز آن فتنه‌های معاویه و عمر و عاص و پیروان فریب خورده آنها در زمان حکومت امام علی (ع) است اما به فرموده خداوند در قرآن کریم، حق همیشه پیروز است و همانطور که در آیه ۸۱ سوره اسراء «و قل جاء الحق زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» آمده است، باطل، نابود شدنی است و این وعده خداوند است.

امروز هم نیاز و ضرورت است که عمارها، جهادگونه به میدان بیایند تا چشم فتنه را به موقع کور کنند و به فتنه‌گران اجازه پیشروی ندهند و به فرموده مقام معظم رهبری: « ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روشهای خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده تر می کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند».

 

  • نویسنده : حوریه صادقی زیرک آباد