درد قفسه سینه بیشتر از چند دقیقه را جدی بگیرید/ در اولین فرصت به متخصص قلب مراجعه کنید
درد قفسه سینه بیشتر از چند دقیقه را جدی بگیرید/ در اولین فرصت به متخصص قلب مراجعه کنید
متخصص قلب و عروق و فشار خون ضمن تأکید بر رعایت سبک زندگی اسلامی گفت: درد قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه طول بکشد و همراه با تعریق و حالت تهوع و یا با کاهش سطح هوشیاری ناگهانی باشد لازم است که در اولین فرصت به متخصص قلب مراجعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ قلب به عنوان حیاتی ترین عضو بدن انسان از جایگاه مهمی برخوردار است و قطعا برای مراقبت از آن نیاز به آگاهی داریم تا بتوانیم از بسیاری بیماری‌های قلبی و فشار خون پیشگیری کنیم.

پایگاه خبری ترشیز خوان ضمن گرامیداشت یکم شهریورماه، سالروز ولادت بزرگ دانشمند و طبیب برجسته نامدار ایرانی، شیخ‌الرییس ابوعلی سینا و روز پزشک با دکتر طیبه سادات منظری، متخصص قلب و عروق و فشار خون که به بانویی متعهد و خوش برخورد معروف است مصاحبه‌ایی تفصیلی انجام داده تا بتوانیم در حد توان پاسخگوی سؤالات و دغدغه‌های شما در همین حوزه باشیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

ترشیز خوان: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

دکتر منظری: سال ۸۲ در دانشکده علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل شدم و در سال ۸۹ طرح پزشک عمومی ام را در تربت جام گذراندم و بلافاصله برای گرفتن تخصص قلب ادامه تحصیل دادم که بعد از اتمام و گذراندن طرحم در قوچان در بیمارستان کاشمر مشغول به خدمت شدم و بعد از مدتی هم مطبم را در همین شهرستان راه اندازی کردم.

ترشیز خوان: از ناراحتی های قلبی برایمان بگویید و اینکه چند دسته هستند؟

دکتر منظری: ناراحتی‌های قلبی به چند دسته مهم تقسیم می‌شوند که یک مورد درد قفسه سینه است و هر دردی که در قفسه سینه یا پشت احساس کردید مهم است که بررسی شود.

از دیگر علائمی که می‌تواند علامت بیماری قلبی است تپش قلبی است که یا کاملا ناگهانی شروع شده و ناگهانی و یک دفعه ای نیز پایان می‌یابد و یا اینکه فرد با کوچکترین فعالیتی دچار تپش قلب می‌شود و باید مورد توجه  قابل قرار بگیرد.

مورد بعدی تنگی نفس است بویژه که این تنگی نفس فعالیتی باشد یعنی اگر در حال فعالیت یا کار دچار تنگی نفس می‌شوید ممکن است از نشانه‌های ناراحتی قلب شما باشد .

البته بیماری‌های قلبی که خیلی پیشرفت می‌کنند در حالت استراحت هم تنگی نفس دارند ولی این مورد آنقدر تأثیرگذار است که خود بیمار هم می‌داند که تنگی نفسش مربوط به قلب است.

از جمله مواردی که معمولا به مردم اخطار می‌دهیم که به متخصص قلب مراجعه کنند این است که دو الی سه ماه قبل، مسافتی را طی می‌کردید اما مشکل تنفسی نداشتید اما اگر اکنون همان مسافت را طی می‌کنید و دچار تنگی نفس می‌شوید باید بدانید که این یک علامت مهم بیماری قلبی است.

علامت دیگر سنکوپ‌های ناگهانی است که فرد به صورت ناگهانی کاهش هوشیاری پیدا می‌کند و یا ناگهانی دچار تاری دید می‌شود.

البته کسی که تپش قلب دارد نمی‌گوییم صد در صد نشانه بیماری قلبی است می‌تواند از نتایج کم خونی یا مشکل تیروئید یا در نتیجه اضطراب باشد اما یک علت مهم تپش قلب می‌تواند قلبی باشد و باید بررسی شود.

اینها مهمترین عللی است که بیماران به ما مراجعه می‌کنند؛ البته شکایات دیگری هم بیماران دارند مثلا کسی که سرفه می‌کند می‌تواند همین سرفه یکی از دلایل بزرگی حفرات قلب باشد.

در واقع مهمترین عللی که بیماران مراجعه به مطب دارند همین است که ذکر شد و بعلاوه مبحث فشار خون که شاید مهمترین علت مرگ و میر در جهان است.

ترشیز خوان: فرد چه نشانه‌هایی را باید در خود ببیند که سریعا به پزشک مراجعه کند؟

دکتر منظری: درد قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه طول بکشد و همراه با تعریق و حالت تهوع و کاهش سطح هوشیاری ناگهانی باشد لازم است که در اولین فرصت به متخصص قلب مراجعه کنید.

به عنوان نمونه کاهش سطح هوشیاری قلبی همراه با تعریق سرد و رنگ پریدگی است که چند دقیقه هم بیشتر طول نمی‌کشد و این جزو موارد اورژانسی است که باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.

تپش قلب و تنگی نفس‌های ناگهانی، علامت مهمی است؛ مثلا احساس می‌کنید نسبت به یک ماه گذشته که پیاده روی می‌کردید دچار تنگی نفس می‌شوید؛ این علامت مهمی است و باید طی چند روز آینده به پزشک مراجعه داشته باشید. در واقع می‌خواهم بگویم خیلی اورژانسی نیست که بلافاصله خودتان را به پزشک معرفی کنید اما در چند روز آینده حتما این کار را انجام دهید.

اما زمانی هم وجود دارد که می‌گویید: روی مبل نشسته بودم یا داشتم کتاب مطالعه می‌کردم یا آشپزی می‌کردم اما خیلی ناگهانی دچار تپش قلب و تنگی نفس شدم. این موضوع یعنی تپش قلب و تنگی نفس شدید که به صورت خیلی ناگهانی، اتفاق می‌افتد بسیار اهمیت دارند. اگر پرتاب لخته خون به ریه باشد می‌تواند در ساعات آینده تکرار شود و تکرار آن می‌تواند مرگبار باشد. بنابراین باید فرد مورد نظر سریع خودش را به بیمارستان برساند.

ترشیز خوان: در چه شرایطی بیمار قلبی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند؟

دکتر منظری: قلب دو کارکرد دارد یک قسمت، قسمت مکانیکی یا دریچه‌های قلب است و قسمت بعدی قسمت الکتریکی قلب است که در نوار قلب بررسی می‌شود. بنابراین قلب را از سه منظر نگاه می‌کنند. و یک بحث هم بحث عروق قلب است.

گاهی اتفاق می‌افتد که به عنوان نمونه دریچه‌های قلب بیش از حد گشاد می‌شوند و یا بیش از حد تنگ می‌شوند آنقدر که در فعالیت‌های روزمره فرد دچار اختلال می‌شود البته تا یک مرحله‌ایی نیاز به عمل جراحی ندارد و می‌توان با دارو کنترل کرد اما به مرحله‌ایی می‌رسد که برای هر بیماری یک معیاری دارد و باید دریچه تعویض شود.

یا فعالیت الکتریکی قلب یا ریتم قلب فرد از تنظیم خارج شود و ناخودآگاه دچار تپش‌های قلب خطرناک یا آریتمی قلبی ‌ خطرناک یا نیمه خطرناک شود. البته در اکثر اوقات ما این موارد را جراحی نمی‌کنیم بلکه عملی است بنام ابلیشن که شبیه آنژیوگرافی است که با یک کاتتر باریک وارد حفرات قلب می‌شویم و با امواج رادیوفرکوئنسی آن قسمت از قلب که از تنظیم خارج شده است را می‌سوزانیم و مردم در اصطلاح به این عمل جراحی می‌گویند ولی چیزی شبیه آنژیوگرافی است

عمل قلب باز هم پیوند عروق قلب است؛ وقتی رگ قلب کاملا بسته می‌شود و نمی‌شود با فنر باز کرد یا تنگی رگ قلب آنقدر طولانی است که با فنر امکان بازشدن وجود ندارد و باید عروق را پیوند بزنند. از قسه سینه یا پا و یا دست رگ برداشته می‌شود و بر روی قلب پیوند زده می‌شود و به این عمل قلب باز می‌گویند.

تومورهای قلبی یا مواقعی که دور قلب مایع زیادی جمع می‌شود و قابل کنترل درمانی نیست، جزو موارد جراحی‌های قلب است.

ترشیز خوان: لطفا در مود علل عمده بیماری‌های قلبی بیشتر توضیح دهید؟

دکتر منظری: مهمترین علل بیماری‌های قلبی، فشار خون، قند خون و نوع سبک زندگی است. مصرف مواد غذایی چرب و مواد غذایی شور بویژه اگر مواد پرکالری مرتب به بدن برسد و ورزش و فعالیتی هم انجام نشود و منجر به اضاافه وزن شود می‌تواند باعث بیماری قلبی شود.

استرس زیاد و اضطراب‌های روانی، مصرف مواد مخدر، کشیدن قلیون از دیگر علل بیماری‌های قلبی است.

رعایت سبک زندگی اسلامی نه تنها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود بلکه برای داشتم زندگی سالم و جسم سالم تأکید می‌شود چرا که جسم سالم، سلامت روح ما را هم در پی دارد و در سبک زندگی اسلامی هم روح و هم جسم سالمی داریم.

ترشیز خوان: شایع ترین بیماری‌هایی که منتج به بیماری قلبی می‌شود چیست؟

دکتر منظری: بیماری فشار خون چنانچه درمان نشود جزو مهمترین علل بیماری قلبی است. متأسفانه سن فشار خون خیلی پایین آمده و قطعا و تحقیقا مهمترین دلایل بیماری قلبی همین فشار خون و قند خون است چرا که قند می‌تواند ماهیچه‌های قلب را نارسا کند و علاوه بر اینکه می‌تواند تأثیرات منفی بر عروق داشته باشد می‌تواند ماهیچه‌های قلب را هم نارسا کند.

فشار خون می‌تواند دیواره‌های قلب را ضخیم کند و از این طریق باعث نارسایی قلب و تنگی عروق قلب شود و این موارد بحث‌های مهمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

ترشیز خوان: به نظر شما چکاپ قلب چقدر ضرورت دارد؟

دکتر منظری: در بیماری‌های قلبی چکاپ نداریم. برای اطمینان از سلامتی و میزان قند و چربی و غیره آزمایش انجام می‌شود اما از آزمایش‌ها که عبور کنیم چیزی به نام چکاپ قلب نداریم بجز مواردی که فرد خیلی پرخطر است.

بعنوان مثال فردی که سابقه فامیلی مثبتی دارد یعنی چندین فرد از افراد درجه اول فامیل دچار مرگ ناگهانی، بیماری های موروثی خطرناک قلبی، بیماری های عروق قلبی که منجر به سکته های زودهنگام قلبی و مغزی گردد، بیماری های مهم بافت همبند باشند بهتر است قبل از ظهور علایم جهت بررسی به پزشک مراجعه کنند و یا فردی که بیماری شناخته شده قلبی دارد و جهت کنترل آن بیماری باید مرتب تحت مراقبت باشد همین نسخه تجویز می‌شود اما برای فرد سالم بدون سابقه فامیلی و بدون علامت، معمولا چک آپ قلبی توصیه نمی‌شود.

ترشیز خوان: توصیه شما به مردم چیست؟

دکتر منظری: معمولا توصیه می‌کنیم که نخست سبک زندگی سالمی داشته باشند و به عبارتی بهتر سبک زندگی اسلامی را رعایت کنند و به افرادی که وسواس شدیدی برای گرفتن اکو و چکاپ دارند توصیه می‌کنم همین زمان را صرف سالم زندگی کردن کنند.

کارهایی انجام دهند که روح و جسم، نشاط لازم را پیدا کند و یا زمان بگذارند که چطور از سیگار رهایی پیدا کنند. ما باید یاد بگیریم که چطور مراقب سلامتی خود باشیم.

همه افرادی که بالای ۴۰ سال هستند یک نوار قلب پایه داشته باشند که اگر خدایی نکرده قفسه سینه افراد درد گرفت بتوانیم با همان نوار قلب مقایسه کنیم.

ورزش و تغذیه سالم را توصیه می‌کنیم و چنانچه درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب و علایمی از این قبیل مانند افزایش فشار خون و سر درد داشتند به پزشک خود مراجعه کنند.

آهسته غذا خوردن و خوب جویدن غذا و اینکه تا گرسنه نشدید غذا نخورید به شدت می‌تواند شما را متعادل نگه دارد. خوب جوییدن غذا باعث می‌شود پیام درستی به مغز برسد. آب به اندازه کافی بخوریم و تشنگی خود را برطرف کنیم.

ترشیز خوان: مردم کاشمر رو چطور دیدید؟ و لطفا آدرس مطب خودتان را بفرمایید؟

دکتر منظری: مردم کاشمر را هم مانند بقیه مردم کشورم بسیار دوست دارم و ارتباط بسیار خوبی دارم و مهمتر، آرامشی که در این شهر دارم بسیار برایم حائز اهمیت است.

مطبم در خیابان امام خمینی کاشمر، امام هفت واقع شده و با شماره تلفن ۵۵۲۴۰۵۱۹ می توانید تماس بگیرید.

حرف آخر:

دکتر منظری: در شرایط سختی زندگی می‌کنیم اما اگر سواد روابطمان را بالا ببریم می‌توانیم استرس های زندگی‌مان را مدیریت کنیم.

خبرنگار: حوریه صادقی زیرک آباد

انتهای پیام/