غلات ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد/ ترغیب کشاورزان به کاشت پاییزه گندم اولویت ماست
غلات ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد/ ترغیب کشاورزان به کاشت پاییزه گندم اولویت ماست
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در جلسه کشت پاییزه گفت: محصولات اساسی بخش کشاورزی بویژه غلات ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد؛ ضرورت است کارشناسان ما ترغیب کشاورزان به کشت انواع غلات، خصوصا گندم را در اولویت قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ نخستین جلسه کمیته فنی کشت پاییزه با محوریت شناخت ارقام سازگار با اقلیم آب و هوایی در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد.

محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در این جلسه گفت: جلسات کشت پاییزه بصورت کشوری و استانی برگزار می شود و شهرستان کاشمر نیز بصورت منظم این جلسات را برگزار خواهد کرد تا مشکلات و مسائل احتمالی مشخص شده و آسیب شناسی لازم صورت گیرد تا در جهت حل آن پیگیری لازم بعمل آید.

وی افزود: محصولات اساسی بخش کشاورزی خصوصا غلات ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد بنابراین مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی می بایست نسبت به تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت انواع غلات خصوصا گندم اقدام کنند و این امر را سرلوحه امور قرار دهند.

شجعی با اشاره به این نکته که باید به کشاورزان آموزش داده شود تا راندمان عملکرد محصولات را افزایش دهند ادامه داد: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی کاشمر در سال جاری توزیع بذور اصلاح شده همراه با پک های آموزشی نحوه آماده سازی و مراحل کاشت بین کشاورزان می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بر تغییر الگوی کشت تأکید کرد و مهمترین راه های برون رفت از خشکسالی و سازگاری با اقلیم را توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر، توسعه کشت گلخانه ای، اجرای سیستم های آبیاری نوین خصوصا آبیاری زیر سطحی و ایجاد سایه بان روی مزارع و باغات برشمرد.

در ادامه جلسه رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر بر حرکت به سمت سازگاری با اقلیم آب و هوایی تأکید کرد و گفت: یکی از موارد مهمی که می توانیم در راستای سازگاری با اقلیم به سمت آن حرکت کنیم کشت ارقام تأخیری غلات است.

مجید طاهریان کشت ارقام اصلاح شده و مهندسی شده گندم همچون (چمران ۲ و کریم ) را توصیه کرد و بستر مناسب، انتخاب رقم مناسب و تاریخ کاشت مناسب را با عث تضمین بازدهی ۶۰ درصدی عملکرد محصولات عنوان کرد.

انتهای پیام/