مختصری درباره زندگی ابن سینا دانشمند برجسته ایرانی
مختصری درباره زندگی ابن سینا دانشمند برجسته ایرانی
ابن سینا متولد ۱ شهریور ماه ۳۵۹ ه.ش در شهر بخارا(پایتخت ازبکستان کنونی) بوده و در ۲ تیر ۴۱۶ ه.ش در شهر همدان درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام؛ جا دارد در روز پزشک کمی درباره ابوعلی سینا مشهور به شیخ الرئیس دانشمند ایرانی که این روز را به مناسبت تولد ایشان نامگذاری کرده اند بدانیم.


ابن سینا متولد ۱ شهریور ماه ۳۵۹ ه.ش در شهر بخارا(پایتخت ازبکستان کنونی) بوده و در ۲ تیر ۴۱۶ ه.ش در شهر همدان درگذشت.

وی در اواخر عصر سامانیان تا اوایل عصر آل بویه میزیسته.

ابن سینا تنها یک پزشک ماهر نبوده بلکه وی فیزیکدان، شیمی دان، موسیقی دان، فیلسوف و منطق دان، زمین شناس، اخترشناس، جغرافی دان، ریاضی دان و دولتمردی ایرانی بوده.

وی از مشهورترین و تاثیرگذار ترین فلاسفه و دانشمند جهان بشمار میرود که آثار اصلی و بنام او کتاب شفا، دانشنامه علایی و القانون الطب که از معروف ترین آثار تاریخی پزشکی هست، میباشد.

او مسلمان بوده و در طول زندگی اش یکبار با زنی بنام یاسمین ازدواج کرده بود.

در حوزه علم منطق نیز وی دو نظریه با عناوین (قیاس افترایی شرطی) و (موجهات زمانی) را ارائه داده که این دو نظریه در علم منطق به نظریات منطق سینوی مشهور شدند. او در علم فلسفه کوشید تا فلسفه مشائی را با دین سازگار کند.

همچنین وی پیرو فلسفه ارسطو بوده اما با نزدیک شدن به پایان عمر خویش از اندیشه ارسطو فاصله گرفت و به اندیشه افلاطون نزدیک گشت.

ابن سینا به زبان های فارسی و عربی نیز شعر میگفت که در ابیات فارسی وی طنزهای تکاندهنده ای در انتقاد و تاکید بر بی ارزشی جهان هستی و ضعف و ناتوانی آدمیان به چشم میخورد.

از شاگردان وی میتوان از ابو عبید جوزجانی و ابوالحسن بهمنیار نام برد.

ناگفته نماند که سازمان یونسکو هر دوسال یکبار جایزه ای به نام ابن سینا را از میان افرادی که در فلسفه اخلاق و علم پیشرو هستد اهدا می کند.

نویسنده ؛ مارال دارآفرین