آغاز به كار دوباره سامانه ساجار كمك مؤثري به ايجاد شفافيت و سالم‌سازي است
آغاز به كار دوباره سامانه ساجار كمك مؤثري به ايجاد شفافيت و سالم‌سازي است
رئيس امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: با راه‌اندازي مجدد سامانه اطلاعات عوامل نظام فني و اجرايي كشور «ساجار»، علاوه بر بهبود دسترسي اطلاعات و سهولت فرآيندها، امكان انحصار، تباني و فساد در قراردادهاي مشاوره و پيمانكاري كاهش پيدا مي‌كند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از جامعه ایده آل، «سيدجواد قانع‌فر» درباره سامانه «ساجار» گفت: سامانه اطلاعات عوامل نظام فني و اجرايي كشور (ساجار) از اوايل دهه ۱۳۹۰ راه افتاد؛ اما به دلايلي در سال ۱۳۹۸ از دسترس خارج شد. قبل از سال ۹۰ به اين صورت بود كه اعلام ظرفيت فني و اجرايي پيمانكاران و صلاحيت آنها از سوي دستگاه‌هاي اجرايي، با استعلام كتبي از سازمان برنامه و بودجه صورت مي‌گرفت.
رئيس امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: قبل از راه‌اندازي «ساجار»، سازمان برنامه و بودجه كشور، هر سال اسامي شركت‌هاي تأييد صلاحيت شده را در كتابي منتشر مي‌كرد و هر شركتي كه تا زمان تهيه و انتشار كتاب صلاحيت داشت، نام آن در كتاب درج مي‌شد. يعني اگر كسي فرداي چاپ كتاب به سطح قابل قبول مي‌رسيد يا شركتي تخلفي محروميت‌سازي كرده بود، بايد تا سال آينده صبر مي‌كرد يا وارد فرآيند استعلام مي‌شد.
قانع‌فر در ادامه گفت: از زماني كه دو سامانه «ساجات» (سامانه تشخيص صلاحيت عوامل نظام فني و اجرايي) و «ساجار» (سامانه اطلاعات عوامل نظام فني و اجرايي كشور) راه‌اندازي شد، اين استعلام‌ها به‌صورت برخط شده و اگر شركتي صلاحيت بگيرد يا محروميت پيدا كند، اثر آن در كمتر از ۲۴ ساعت در صفحه آن شركت در سامانه مشاهده خواهد شد.
استعلام دستگاه‌هاي اجرايي از ساجار به‌صورت برخط و دقيق انجام مي‌شود
رئيس امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه درباره چگونگي استعلام‌ صلاحيت شركت‌ها از سوي دستگاه‌هاي اجرايي گفت: استعلام از ساجار به‌صورت برخط و دقيق است و اين سامانه به صورت يكپارچه در سراسر كشور با جزئيات اعلام مي‌كند كه هر شركت در چه رشته‌اي، چه رتبه‌اي و چه تخصصي دارد و احياناً اگر با شركت يا شركت‌هاي ديگري، سهام‌دار مشترك هم داشته باشد، قابل تشخيص بوده و گواهي‌نامه هر شركت هم در دسترس قرار مي‌گيرد.
وي در ادامه گفت: از مهم‌ترين كاركردهاي سامانه‌ ساجار اين است كه به‌صورت شفاف و روشن اعلام مي‌كند كه هر شركت، چقدر ظرفيت و توان انجام كار فني و اجرايي دارد و كارفرماها براي ارجاع كار به شركت‌ها و بهره‌گيري از اطلاعات آن در مناقصه‌ها و … استفاده زيادي از اين اطلاعات مي‌كنند. چرا كه هر شركت بايد مطابق با ظرفيتي كه در اين سامانه اعلام شده،  قرارداد بسته و كار انجام دهد.
چگونگي رسيدگي به تخلفات شركت‌هاي مشاور، پيمانكار يا انفورماتيك در سازمان برنامه و بودجه
رئيس امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور سپس درباره سازوكار رسيدگي به تخلفات شركت‌هاي مشاور، پيمانكار يا انفورماتيك در سازمان برنامه و بودجه كشور، گفت: اگر دستگاه‌هاي اجرايي، امور بخشي سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها، از عملكرد يك شركت مشاور، پيمانكار يا انفورماتيك ناراضي باشند و از آن شكايت كنند و ادله خود را ارائه دهند، امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور به آن رسيدگي مي‌كند.
وي افزود: اين امور، جلسه هيئت بدوي رسيدگي به تخلفات را برگزار و به تخلف اعلام شده رسيدگي مي‌كند و رأي صادر مي‌شود. اگر اين رأي مورد اعتراض قرار نگيرد، قطعي شده و در سامانه اعلام مي‌شود و در صورت اعتراض در مهلت مقرر، رسيدگي مجدد صورت مي‌گيرد و پس از قطعي شدن رأي، در سامانه اعلام مي‌شود.
قانع‌فر درباره امكان طرح شكايت از سوي اشخاص حقيقي از عملكرد شركت‌ها به سازمان برنامه و بودجه كشور، گفت: اعلام تخلف و شكايت از عملكرد، بايد از طريق اعلام به دستگاه‌هاي اجرايي، امور بخشي سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها صورت بگيرد.
نقش سامانه ساجار در ايجاد شفافيت و كاهش تعارض منافع
قانع‌فر در ادامه به تشريح نقش سامانه ساجار در ايجاد شفافيت و كاهش تعارض منافع پرداخت و گفت: از آنجايي كه سامانه ساجار اسامي و اطلاعات و مشخصات مربوط به شركت‌ها را در دسترس همگان قرار مي‌دهد، عذر و بهانه‌اي از سوي دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر دسترسي نداشتن به اطلاعات پذيرفته نيست. اما متأسفانه اين سامانه، هنوز به‌صورت شايسته‌اي معرفي و شناسانده نشده‌ و تعدادي از دستگاه‌هاي اجرايي از وجود آن و امكانات و اطلاعات موجود در آن بي‌خبر هستند و شايد خودشان هم به‌صورت مستقل دنبال ايجاد سامانه مشابهي بروند.
رئيس امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه با بيان اينكه بيشترين اثربخشي سامانه ساجار، زماني است كه با اطلاعات سامانه‌هاي ديگر هم مرتبط و تجميع شود، افزود: در اين صورت، اگر شركتي هم تخلفي بكند، آن تخلف در كل كشور ديده خواهد شد و نخواهد توانست دستگاه‌هاي اجرايي را دور بزند و از نقص اطلاعات آنها سوءاستفاده كند. به‌عنوان ‌مثال، اگر شركتي ظرفيت انجام ۱۰ كار را دارد، نبايد اجازه داده شود كه بيشتر از اين تعداد كار بگيرد. چرا كه تبعات نامناسبي براي  پروژه  و كشور خواهد داشت.
رئيس امور نظام فني، اجرايي، پيمانكاران و مشاوران سازمان برنامه و بودجه كشور با بيان اينكه با درج اطلاعات سهام‌داران شركت‌ها در سامانه ساجار، ديگر هيچ شركتي نخواهد توانست به‌صورت هم‌زمان و با بده‌بستان با ساير شركت‌ها و داشتن سهام‌دار و هيئت‌مديره مشترك، در پروژه‌هاي اجرايي ورود كند، افزود: امكان اينكه يك شركت  هم پيمانكار باشد و هم در يك شركت مشاور و ناظر، سهام‌دار باشد، در يك پروژه وجود ندارد و با اطلاعات اين سامانه، امكان اجرا و نظارت هم‌زمان از سوي يك شركت از بين مي‌رود و اين كمك مؤثري به ايجاد شفافيت و سالم‌سازي در كشور است.
وي افزود: به‌اين‌ترتيب، دست كارفرماها براي تشخيص مسير صحيح كاملاً باز است و ما با سامانه ساجار، اطلاعات كافي را براي تصميم‌گيري دقيق و درست در زمينه انتخاب پيمانكاران و مشاوران صلاحيت‌دار، در اختيار آنها گذاشته‌ايم.
اتصال سامانه  تشخيص صلاحيت (ساجات) به سامانه كارمند ايران برقرار شده است
قانع‌فر در ادامه افزود: ما از گذشته تلاش زيادي مي‌كرديم كه براي اجراي قانون منع مداخله كاركنان دولت در معاملات دولتي، به سامانه كارمند ايران هم متصل شويم كه از هفته گذشته اين اتصال برقرار شده و هم اكنون اگر شركت خصوصي خواستار دريافت رتبه يا تمديد آن باشد، درصورتي‌ كه احدي از كاركنان دولت در آن شركت به گونه اي نقش داشته باشند، كه مشمول قانون مذكور شود، از طريق كد ملي افراد، مشخص و  گواهينامه‌اي براي آن شركت، صادر يا تمديد نخواهد شد.
وي درباره افق پيش روي سامانه‌هاي تشخيص صلاحيت (ساجات و ساجار) گفت: ما به دنبال اين هستيم كه بتوانيم  هوشمندي سامانه‌ها را با اتصال‌هايي كه به سامانه‌هاي مختلف داريم، حداكثري كرده و دقت و سرعت كار را بالاتر ببريم و كار را از تشخيص فردي به سمت سيستم‌محوري حداكثري پيش ببريم و استعلام‌ و صحت‌سنجي و … را به‌صورت سيستماتيك انجام دهيم.