توسعه روستایی و ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی
توسعه روستایی و ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی
توجه به صنایع مادر، نباید باعث غفلت مسئولین از ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها شود؛ دور از انصاف است که حاصل دسترنج روستائیان ما، نصیب دلالان و واسطه‌ها شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ مفهوم توسعه روستایی فراتر از یک مفهوم تک بعدی است و قطعا ایجاد تغییر در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی روستا را هم شامل می‌شود که مستلزم آموزش و بالا بردن آگاهی و دانش روستائیان است.

تجربه نشان داده است هر زمان که دولت‌ها، توسعه روستایی را جزو اولویت‌های نخست خود قرار دادند و در این مسیر گام برداشتند، تداوم توسعه کشور خود را بیمه کردند مخصوصا که در برنامه‌ریزی‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، توجه خاص به «توسعه پایدار» را مد نظر قرار دادند.

ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها از اهم راهکارهای توسعه روستایی است که بیش از گذشته، نیاز و ضرورت است که به طور خاص به آن پرداخته شود.

در واقع ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها، راهکاری است که با فعالیت‌های کشاورزی، زراعی و دامداری و حتی دامپروری ارتباطی اجتناب ناپذیر دارد و با فرآوری محصولات مورد نظر می‌توان به ارزش افزوده قابل توجهی دست یافت؛ حاصل زحمات جامعه کشاورز ما هدر نمی‌رود؛ واسطه‌ها حذف می‌شود و روستائیان ما مجبور نمی‌شوند محصولات خود را زیر قیمت بازار عرضه کنند.

بنابراین امکان آسیب پذیری محصولات کشاورزی و باغی و دامداری به حداقل ممکن می‌رسد و روند مهاجرت از روستا به شهر نه تنها کاهش پیدا می‌کند بلکه روندی معکوس به خود می‌گیرد و می‌توان توسعه روزافزون روستایی را نه تنها در زندگی روستانشینان بلکه در شهرهای کشور هم مشاهده کرد.

مقام معظم رهبری بر ضرورت توسعه و تقویت صنایع تبدیلی تأکید دارند و در همین راستا خطاب به اعضای هیأت دولت فرمودند: «صنایع مرتبط با عرصه کشاورزی از بخش های راهبردی محسوب می شوند که در تمامی کشورها (در راستای تقویت و توسعه آن) کمک های ویژه‌ای لحاظ می شود و دولت نیز باید به بخش کشاورزی مساعدت ویژه ای داشته باشد، به واقع راه توسعه روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی در روستاهاست».

وقتی که به فرموده رهبر انقلاب «راه توسعه روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی در روستاهاست» ضرورت است که صنایع تبدیلی، استاندارهای لازم را داشته باشند تا با اعتماد سازی در جامعه مورد هدف، نه تنها در بازار داخلی بلکه در حوزه صادرات هم موفق عمل کنیم چرا که وظیفه اصلی این صنایع، فرآوری محصولات کشاورزی روستا و تبدیل آنها به کالاهای باارزش‌تر است.

اهمیت بیشتر صنایع تبدیلی را زمانی متوجه می‌شویم که به اهمیت و جایگاه مهم اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال آفرینی رسیده باشیم چرا که ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها بخش مهمی از اقتصاد کشور را در برمی‌گیرد که مانع وابستگی کشور به بیگانه می‌شود و می‌توان با فراهم کردن زیرساختهای لازم و پای کارآمدن نهادهای مرتبط و مشارکت روستائیان همراه با یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند، کشور را به سمت خودکفایی سوق داد.

ضرورت است با همراهی و همفکری شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دلسوز و متعهد کشور و نهادهای ذی ربط با جذب و حمایت از سرمایه گذار در راستای صنایع تبدیلی، شاهد توسعه روزافزون کشاورزی و اشتغالزایی و در نهایت باعث توسعه روستایی و توسعه کشور باشیم.

دولتمردان، وزرات صمت، جهاد کشاورزی، معاونت توسعه روستایی، صندوق توسعه روستایی، اندیشمندان کشور و مشارکت روستائیان نقش بسزایی در تقویت و توسعه صنایع تبدیلی دارند و قطعا موفقیت و سرعت بخشی این مسیر مستلزم پژوهش و داشتن اطلاعات است که پژوهشگران می‌توانند با شناخت دقیق روستاها و ارائه اطلاعات صحیح و جامع، کمک بزرگی به توسعه روستایی کنند؛ توسعه‌ایی که با نیازهای بروز مردم هماهنگ باشد و در عمل، کاهش بیکاری از حداقل فواید آن ذکر شود.

نباید توجه به صنایع مادر، ما را از توجه به صنایع تبدیلی غافل کند چرا که ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ما در روستاها تولید می‌شود و دور از عدل و انصاف است که حاصل دسترنج این قشر زحمت کش نصیب دلالان و واسطه‌ها شود.

با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان محصولات مازاد روستائیان در حوزه کشاورزی را فرآوری و در حد گسترده تبدیل به آب میوه و کمپوت و غیره کرد و تولیدات مازاد دامداری و دامپروری آنها را تبدیل به بسته‌بندی‌های کره و ماست و کشک و دوغ با برندهای مخصوص روستا، ضمن بازاریابی، روانه بازار داخلی و حتی بازار جهانی کرد.

حتی می‌توان به گونه‌ایی برنامه‌ریزی کرد که حتی پوست دام روستائیان در همان روستا فرآوری و باعث اشتغال شود. اما همانطور که ذکر شد آنچه که مهم است نخست شناخت و پژوهش درست از ظرفیت‌های‌ روستا است و علاوه بر این، تلاش جهادی مسئولین ذیربط را می‌طلبد تا با حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی زمینه را برای ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها فراهم کنند.

دور نیست زمانی که دانشجویان و مهندسین جوان همین سرزمین با جهاد علمی باعث رونق و آبادانی بیشتر روستاهای کشور خود شوند و با نقشه صحیح توسعه روستایی و حمایت از صنایع تبدیلی، چشم‌اندازی روشن را برای نسل‌های بعدی به ارمغان آورند.

  • نویسنده : حوریه صادقی زیرک آباد