خود تحریمی مشکل بزرگ صنعت معدن
خود تحریمی مشکل بزرگ صنعت معدن
مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان بروکراسی اداری را خودتحریمی عنوان کرد و گفت: لازم است دولت با ایجاد تحول در ادارات سرعت انجام فرایندهای اداری را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از افق تهران محمد حسین بصیری، مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان در حاشیه نشست معدن‌کاری دیجیتال در خصوص تامین مواد اولیه گفت: با توجه به داشتن معدن سنگ آهن، مشکلی برای تامین مواد اولیه نداریم چرا که اگر خللی در این زمینه ایجاد شود، زنجیره تولید زیرسوال می‌رود و بیش از ۱۰هزار نفر با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

بصیری اضافه کرد: در حال حاضر ما با دو مساله مواجه هستیم. مسئله اول حقوق دولتی بالا که به خاطر استخراج سنگ‌آهن باید به دولت پرداخت شود و مسئله دوم، بهره مالکانه بسیار بالایی که باید بپردازیم. حقوق دولتی انفال است و پرداختش مشکلی ندارد اما بهره مالکانه‌ای که ناگزیر هستیم به ایمیدرو بدهیم به دلیل آزاد بودن صادرات در زمان تعیین، با نرخ جهانی محاسبه شده است و این نوع محاسبه هنوز ادامه دارد.

وی افزود: از آن‌جا که سنگ آهن در بورس عرضه می‌شود لازم است بهره مالکانه ایمیدرو بر اساس قیمتی که از بورس کشف می‌شود محاسبه شود. ما اکنون این بهره مالکانه را براساس قیمت جهانی می‌پردازیم و در بعضی موارد باید سه برابر قیمت سنگ آهن بهره مالکانه بپردازیم که این مسئله، مشکل ایجادکرده است که البته ایمیدرو و دولت و ستاد رفع موانع تولید به دنبال حل مشکل هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان ادامه داد: مواد اولیه ما از منابع داخلی تامین می‌شود اما بعضی از لوازم یدکی مورد نیاز، وارداتی هستند که این موضوع باعث می‌شود نقش تحریم ها پررنگ شود. تحریم مساله کل کشور است اما موضوعی که مسئولین می‌توانند حل کنند خودتحریمی است.

بصیری اظهار داشت: موانع اداری ازگذشته تاکنون وجود داشته و کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که در این عرصه انقلابی ایجاد کند تا بروکراسی که در ادارات ما نبدیل به فرهنگ شده است، کاهش پیدا کند. لازم است سرعت در ادارات افزایش پیدا کند.

وی درباره ارز ترجیحی بیان کرد: ارز ترجیحی زمینه را برای تهیه ارزان مواد مورد نیاز فراهم می‌کرد. در حال حاضر بالارفتن قیمت مواد اولیه باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول هم بالا برود که در این زمینه، از دولت انتظار اقدام داریم.

مدیرعامل شرکت صنایع و معادن ماهان اقتصاد مقاومتی را این‌گونه تبیین کرد: اقتصاد مقاومتی را کارکردن اقتصادی و هوشمندانه می‌دانم. در حال حاضر در کشور تلاش بر این است که خرد، علم و فناوری روز را به حیطه تولید وارد کنند این یعنی کاهش قیمت تمام شده و اقتصادی کار کردن و دنبال این هستیم که طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی کنیم و با تجاری سازی و حمایت از این طرح ها، از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان استفاده کنیم.