واکنش محیط زیست به خبرحمله یک قلاده پلنگ به گله گوسفند در دهنوی سی سخت
واکنش محیط زیست به خبرحمله یک قلاده پلنگ به گله گوسفند در دهنوی سی سخت
اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت : پلنگ در هنگام شکار اغلب به یک طعمه حمله می کند و پس از شکارآن را با خود می برد /گرگ و سگ های ولگرد غالبا در چند شکاری حریص هستند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از عصرجهان؛ هادی سینایی رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان در واکنش به خبر حمله یک قلاده پلنگ به گله گوسفندان در دهنو سی سخت گفت : ضمن تائید تلف شدن یک راس بز و یک راس میش دامدار روستای دهنوی سی سخت ، اما نحوه تلف شدن و مکان آن نیاز به بررسی لاشه ها دارد .

وی گفت : پلنگ جانوری است که هنگام حمله اغلب تک طعمه بوده و فقط به یک طعمه حمله می کند و به یک طعمه راضی است و نکته مهم تر آن است پس از موفقیت در حمله، طعمه شکار شده را برداشته و به جای امن می برد .

سخنگوی محیط زیست استان افزود : گرگ و سگ های ولگرد عمدتا” بدلیل حرص و طعمه ی که دارند هنگام حمله به یک طعمه قانع نیستند و اغلب بدنبال افزایش تعداد طعمه های دیگر هستند . به همین خاطر درهنگام حمله گرگ و سگ های ولگرد تعداد تلفات بالاست .

وی گفت :پلنگ در جاهایی که احساس خطر کند شب ها آن هم با احتیاط ظاهر می شود ، به همین خاطر است که پس از گذشت دو هفته هنوز پلنگ محدوده باغات انگور بندان سی سخت علی رغم استفاده از طعمه ، دوربین های دید در شب و سایل سمعی و بصری مناسب هنوز دیده نشده است .

رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان افزود : دکتر جاودان خرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به محض اطلاع از این خبر دستور دادند، کارشناسان حیات وحش، ضمن معاینه دقیق لاشه های بز و میش تلف شده ، موضوع را برای اقدامات بعدی بمنظور جبران بخشی از خسارت و کمک به این دامدار مکتوب گزارش دهند .

سینایی تصریح کرد : ما درک می کنیم که وقتی بز یا میش عشایری تلف می شود چه فشار روحی به عشایر وارد می شود و محیط زیست استان تمامی اقدامات قانونی لازم برای کمک و جبران بخشی از خسارت به دامدار را انجام خواهد داد .

سینایی گفت : یکی از راه های جبران خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی ، صندوق های بیمه است که کشاورزان می توانند با مراجعه به صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بیمه نمودن دام و مزارع کشاورزی خود اقدام نمایند .

منبع:اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد