برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد
برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از صبح ساباط؛ احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره ۶ گروه نمایشی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

عابدی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۱۱ گروه نمایشی برای شرکت در این دوره از جشنواره ثبت نام کردند، گفت: هفت نمایش از یزد، دو نمایش از بافق، یک نمایش از مهریز و یک نمایش از میبد در این دوره اعلام آمادگی کردند که هشت اثر توسط هیئت انتخاب به بخش رقابت این جشنواره معرفی شدند.

وی با بیان اینکه هیئت انتخاب شامل محمد محمدسیفی، مهدی پرنیان و اصغر گروسی است، افزود: دو گروه به دلایل مختلف از این دوره از رقابت ها انصراف دادند که در نهایت شش اثر در جشنواره با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

این مقام مسئول داوران این جشنواره را نیز جلیل رفیعی، محمدرضا امیرخانی و مسلم قاسمی اعلام کرد و گفت: داوران در طول دو روز برگزاری جشنواره، آثار راه یافته به بخش رقابت ها را داوری خواهند کرد.
او در مورد کمبود سالن نمایش برای تمرین و اجراگفت: در شهر یزد سه سالن تئاتر وجود دارد که یکی در کتابخانه شرف الدین علی و دو سالن نیز در تالار مرکزی یزد است که این تعداد سالن بی شک برای یزد کافی نیست.

وی عنوان کرد: تالار مرکزی در آستانه بهره برداری است و اگر این اتفاق بیفتد، یکی از مجهزترین سالن های تئاتر کشور با ظرفیت ۷۰۰ نفر به ظرفیت سالن های یزد اضافه می شود.

عابدی ادامه داد: یک سالن دیگر نیز در مجتمع امام علی (ع) در دست احداث است اما به رغم گذشت چندین سال از احداث این مجتمع، هنوز برخی از فضاهای آن از جمله سالن نمایش، نیمه کاره است ضمن اینکه چند پلاتوی تمرینی نیز در این مجتمع در نظر گرفته شده که این سالن ها هم نیمه کاره رها شده و نتوانسته نیازهای هنرمندان این عرصه را تامین کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درادامه با اشاره به اینکه به دنبال ناآرامی ها و اغتشاشات، عده ای هنرمندان و فعالیت هنری آنها را هم در سطح کشور و هم در استان یزد تحت فشار قرار داده اند، گفت: هنرمندان معیشت خود را از راه هنر می گذرانند و در شرایطی که دو سال از کرونا آسیب جدی دیدند، اکنون نیز تحت فشارهای عده ای قرار گرفته اند که به نشانه اعتراض، فعالیت هنری خود را متوقف کنند.

وی افزود: این رفتار یک رفتار ناجوانمردانه است و توسط اداره ارشاد استان یزد، پیگیرد قانونی خواهد شد.
عابدی تاکید کرد: این فضا باید شکسته شود و خود هنرمندان نباید اجازه دهند که فشار برنامه ریزی شده، آنها را از فعالیت

حجت الاسلام مجتبی صداقت رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیزگفت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد سعی دارد اتفاقات خوب و فاخر هنری را به اندازه توان حمایت کند و معتقدیم اگر بخواهیم مفهومی را جامعه بسط و ترویج دهیم، بهترین روش آن استفاده از ابزار هنر است.

وی با بیان این که یزد از ظرفیت‌های نمایشی خوبی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این حوزه، تئاتر و هنر یزد ارتقا یابد.

صداقت افزود: هنر به ویژه تئاتر باعث انتقال بسیاری از مفاهیم مثبت به زندگی مردم است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری از اهتمام این سازمان برای حمایت از نمایشهای عمومی تئاتر در استان خارج از عرصه رقابتها و مسابقات خبر داد.

  • نویسنده : بهناز عسکری