تلفیقی از تجربه و علم
تلفیقی از تجربه و علم
شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال 1378 و در شهرستان یزد به بهره‌برداری رسید. محصولات این شرکت که عمدتا فولادهای آلیاژی و مخصوص هستند، مطابق با استانداردهای دنیا همچون استانداردهای آمریکا (ASTM)، انگلستان (BS)، آلمان (DIN) و... تولید می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از سرویس صنعت افق سرمایه؛ شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۳۷۸ و در شهرستان یزد به بهره‌برداری رسید. محصولات این شرکت که عمدتا فولادهای آلیاژی و مخصوص هستند، مطابق با استانداردهای دنیا همچون استانداردهای آمریکا (ASTM)، انگلستان (BS)، آلمان (DIN) و… تولید می‌شوند. چشم‌انداز ترسیم شده برای این شرکت در افق سال ۱۴۰۵، تبدیل شدن به سازمانی هوشمند، چابک، سرآمد، ارزش‌آفرین برای تمامی ذی‌نفعان و انتخاب اول مشتریان در فولادهای آلیاژی و مخصوص است. گفتنی است که این امر به واسطه توسعه پایدار در زنجیره ارزش صنایع و معادن فولادی و همسو بودن با تحولات جهانی دانش و فناوری رقم خواهد خورد. فعالیت‌های ارزشمند شرکت‌هایی همچون فولاد آلیاژی ایران، نه تنها به توسعه جایگاه آن‌ها در بازارهای داخلی و بین‌المللی کمک می‌کند، بلکه عاملی برای هموار‌تر شدن مسیر دستیابی به افق ۱۴۰۴ فولاد کشور نیز به حساب می‌آید.

 

به رغم توسعه و پیشرفت‌های قابل تحسین در تکنولوژی‌ها و فناوری‌های تولید محصولات جایگزین برای فولاد، تاثیر و کاربرد این فلز در تمامی حوزه‌ها، از مسکن تا غذا، از پوشاک تا بهداشت و درمان، از کشاورزی تا دامداری و … انکارناپذیر است. با تقریب بسیار بالایی می‌توان اذعان داشت که در صنایع مختلف از جمله ساختمان، خودروسازی، نفت و گاز، پتروشیمی، معدن، پزشکی و داروسازی، حمل و نقل دریایی و هوایی و ریلی، غذایی، ماشین‌سازی و ده‌ها صنعت بزرگ و کوچک دیگر، هنوز و همواره فولاد از استراتژیک‌ترین و پرکاربردترین فلزات و مواد اولیه است و بنابراین، برای بررسی نقش‌آفرینی صنعت فولاد در اقتصاد و حتی سیاست، باید حسابی مانند نفت و طلا روی آن باز کرد.

 

بهره‌وری، عامل اساسی توسعه

 

فارغ از تاثیر مثبت و منفی نوسانات مختلف و پر تعداد اقتصاد ایران و جهان در سال‌های اخیر، همچنین محدودیت‌های ناشی از شرایط همه‌گیری ویروس کویید-۱۹ و ده‌ها عامل دیگر بر نظام عرضه و تقاضای فولاد، یکی از مهمترین مولفه‌های موثر بر تقویت حضور و نقش‌آفرینی صنایع فولادی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، توجه ویژه و واقعی به مقوله بهره‌وری و مدیریت بهره‌وری است.

 

مدیریت مصرف، مدیریت انرژی، مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تکنولوژی و به طور خاص مدیریت زیست‌محیطی از مهم‌ترین پارامترهای مرتبط با این مقوله محسوب می‌شوند که از یک سو، توجه ویژه مدیران توانمند صنعت را می‌طلبد و از سویی دیگر، برای پربارتر شدن، نیازمند تعامل و همکاری حوزه‌های ملی کشور از جمله دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای علم مدیریتی است.  در این میان، مبحث مربوط به محیط زیست و مدیریت زیست‌محیطی در صنایع فولادی، با توجه به اهمیت یافتن آن در بین تمامی کشورها و حکت به سمت تولید فولاد سبز و کاهش میزان دی‌ اکسید کربن از جایگاه پراهمیت‌تری برای تداوم حضور در بازارهای بین‌المللی برخوردار است و دیری نخواهد پایید که به رمز و شرط حضور در این بازار تبدیل شود.

گام برداشتن در مسیر نسل چهارم انقلاب صنعتی، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین دیجیتال نیز، از دیگر مولفه‌های مهم و اثرگذار در این بخش محسوب می‌شود که با توجه به نقش مهم این عامل در حوزه بهره‌وری، لازم است توجه ویژه‌ای به آن معطوف شود. در این راستا، با توجه به گستردگی و حجم فعالیت‌ها و هزینه‌هایی که این موضوع می‌تواند در بر داشته باشد، لازم است که سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا به شکلی متمرکز و جامع‌نگر از سوی حوزه‌های سیاست‌گذاری بالادستی کشور و حتی انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه صورت گیرد. این مسئله سبب می‌شود که از حرکت‌های ناکامل و هزینه کردهای ناصحیح و بی‌نتیجه که منجر به توقف و یا تاخیر در اجرا می‌شود، جلوگیری شود.

 

فولاد آلیاژی ایران، در مسیر تعالی

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد آلیاژی در خاورمیانه، با تولید بیش از دو هزار سایز-گرید در اشکال مختلف، از گرد، تسمه، چهارگوش، کلاف، میلگرد و شمش، سهم بزرگی در تامین نیازهای صنایع مهم و حیاتی کشور دارد. این شرکت از قابلیت تولید ۴۳۵ گرید فولاد آلیاژی برخوردار است که از این تعداد، ۱۶۰ گرید تحت لیسانس شرکت بهلر تولید می‌شود و ۲۷۵ گرید نیز توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران طراحی شده است. این شرکت علاوه بر ایفای نقش اساسی در خودکفایی صنعت کشور، با صادرات بالغ بر ۵۰ هزار تن محصولات فولادی به کشورهای اروپایی و آسیایی صاحب تکنولوژی، باعث درخشش بیشتر نام صنعت فولاد ایران در بازارهای جهانی شده است. گفتنی است که فولادهای تولیدی این شرکت در صنایع خودروسازی و ماشین‌سازی اروپا و به خصوص آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین برخی از قطعه سازان داخلی نیز، قطعات تولیدی از محصولات این شرکت را صادر می‌کنند.

 

در شرکت فولاد آلیاژی ایران، تفکر مدیریت بهره‌وری و اجرای دقیق و صحیح آن در کنار توجه به اصول حفظ محیط زیست در تمامی بخش‌ها از جمله کیفیت، مصرف، منابع انسانی و انرژی به شکل مناسبی نهادینه شده است. تلفیق اصول علمی با سال‌ها تجارب ارزنده فعالیت‌های صنعتی و همچنین دستیابی به بالاترین استانداردهای بهره‌وری و حفظ محیط زیست، از مهم‌ترین عوامل در افزایش سطح رقابت پذیری، توسعه و تداوم حضور در بازار، افزایش سودآوری و در نهایت افزایش سطح وفاداری مشتریان و ارتقای برند شرکت بوده است.

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران در راستای توسعه سبز و تعهد به توسعه پایدار، توجه به مسائل زیست‌محیطی را سر لوحه کار خود قرار داده است. از جمله اقدامات این شرکت در حوزه حفظ محیط زیست، می‌توان به نصب و راه‌اندازی غبارگیرها از نوع فیلتر‌‌های کیسه‌ای برای تمامی قسمت‌های آلاینده هوا، نصب نوار نقاله‌های سرپوشیده برای جلوگیری از ریزش و پراکنش ذرات مواد اولیه، احداث و راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی و استفاده از پساب آن برای آبیاری فضای سبز، اخذ مجوز دفع ضایعات صنعتی در محل دفن شرکت و آماده‌سازی آن مطابق با شرایط زیست‌محیطی منطقه و… اشاره کرد. کسب افتخارات، گواهینامه‌ها و جوایز متعدد در این حوزه از جمله دریافت کد ملی زیست‌محیطی، انتخاب به عنوان صنعت برگزیده سبز کشوری، اخذ گواهینامه IATF، صنعت نمونه استان در زمینه مدیریت مصرف برق، صنعت سبز استان و … از نتایج توجه ویژه به مدیریت بهره‌وری در شرکت فولاد آلیاژی ایران بوده است.

 

شرکت فولاد آلیاژی ایران برای حفظ و توسعه بازارهای خود، چه در داخل و چه در بازارهای بین‌المللی، لحاظ کردن تفکر بهره‌وری، صیانت از محیط زیست، حفظ و ارتقای مستمر کیفیت، تنوع محصول، همگام بودن با تکنولوژی‌های برتر صنعتی و دیجیتال، پاسخگویی کامل به نیازهای فنی- بازرگانی مشتریان را همواره سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

انتهای پیام/