زخم‌های عمیق سراوان رشت و امید به التیام
زخم‌های عمیق سراوان رشت و امید به التیام
زخم دیرینه سراوان رشت به واسطه زباله که امروز به درد بزرگ زیست محیطی گیلان تبدیل گشته و رنج مردمان این منطقه را موجب شده و امروز درمانی جدی می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از  گیل فام؛ زخم دیرینه سراوان رشت به واسطه انباشت انبوه زباله در طول سالیان بسیار، دایم بزرگ و بزرگتر شد تا امروز که چنان دهان باز کرده و عمیق و دردناک شده که تا چندی قبل فقط مردمان منطقه آن را تحمل می کردند اما به مروربه سایر نقاط هم سرایت داده شده و اینک همه بخش‌ها و اجزا نسبت به آن حساس شده اند.

 

زباله که امروز تبدیل به رنج بزرگ زیست محیطی گیلان شده، مساله‌ای است که در سایه نابسامانی مدیریت شهری در رشت هر روز بر وسعت و ابعاد آن افزوده شده است و اینک مردم صبور این خطه در دولت سیزدهم از سویی امیدوار به تحقق وعده‌های مسئولان برای رفع مشکلات و ازسویی دیگر نگران بی‌ثباتی مدیریت شهری برای رفع این معضل هستند.

 

در این میان حساسیت مسئولان استان از جمله استاندار گیلان و پیگیری های وی برای اعتبارات و اقدامات موثر در این زمینه جای دلگرمی و امیدواری برای مردمان منطقه است.

 

با پیگیری های انجام شده و تاکیدات مدیران ارشد استان گیلان، عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت از آبان ماه امسال از سوی شهرداری رشت با انعقاد قرارداد با شرکتی در حال انجام است که تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

استاندار گیلان هم روز شنبه هفته جاری سوم دیماه در جلسه مدیریت پسماند استان گفت که در زمان حاضر کارهای انجام شده برای رفع مشکل دفنگاه زباله سراوان رشت مطلوب است اما باید سرعت گیرد تا جشن موفقیت نسبی این ابرچالش استان را در نوروز داشته باشیم.

 

امروز جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های اعجاب انگیزش در زیر عفونتهای حاصل از کوه زباله دهها متری رفته رفته می رود جان دهد، منطقه ای که افزون بر سه دهه محلی برای تخلیه انبوه زباله‌های ناتمام این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده‌است آنگونه که بر اساس آخرین اطلاعات محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر بر روی هم تلنبار شده و طبق آخرین برآوردهای رسمی و غیررسمی حجم این زباله بالغ بر یک میلیون تن می باشد.

سراوان، دهستانی از توابع بخش سنگر شهرستان رشت در استان گیلان و مردمان این دهستان هر از چندگاهی به دلیل وضعیت نامناسب در محل دفن زباله در این منطقه دست به اعتراض می زدند.

 

اواخر فرودین ماه امسال بود که از ورود خودروهای حمل زباله به این منطقه جلوگیری کردند و خواستار تعیین تکلیف و رسیدگی به مشکلاتشان شدند که پس از مدتی سرانجام با وساطت و با توجه به قول‌های مسئولان و اعتماد به آنان برای رفع مشکلات، از اعتراض دست برداشتند.

 

توقف یک هفته‌ای دفن زباله در سراوان رشت

 

این اقدام اهالی منطقه سراوان که تقریبا به مدت ۲۰ روز به طول انجامید در نهایت با ورود نیروهای انتظامی با توجه به اقدامات افرادی برای ایجاد ناامنی و سوء استفاده از مطالبه به حق مردم سراوان و قول مسئولان برای رفع مشکل، ورودی حمل زباله به این منطقه بازگشایی شد.

 

همان زمان معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان در اردیبهشت در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بازگشایی ورودی سایت زباله سراوان با همکاری مردم منطقه گفته بود پلیس از مطالبات به حق مردم حمایت می‌کند.

 

سرهنگ مجید رسول‌زاده فرساد براهمیت چاره‌اندیشی دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست تاکید کرده بود.

 

 

 

مردم سراوان حق دارند

 

استاندار گیلان نیز در ایام اعتراضات مردم سراوان در این زمینه با بیان اینکه تا پایان امسال ورود زباله خام جدید به سراوان متوقف خواهد شد، گفته بود مردم این منطقه تاکنون مشکلات زیادی را تحمل و خویشتنداری کردند و حق دارند که ناراحت باشند، اما من به عنوان استاندار قول می‌دهم که پای کار هستم و به وعده‌ها نیز عمل می‌کنیم و کاری به گذشته ندارم چون آنها باید پاسخگو باشند.

 

اسدالله عباسی بیان داشت :سلامت مردم برای ما مهم است و حتی جان یک نفر هم به خطر بیافتد باید جوابگو باشیم و از طرفی زباله نیز در بخش سلامت مردم تاثیرگذار است، پس ما در این بخش حساسیم و تمام تلاش خود را برای برطرف کردن معضل بکار خواهیم بست.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطر نشان کرد: بنابراین از مردم می‌خواهم که به ما اعتماد کنند و همانطور که تاکنون اعتماد داشتند، انتظار داریم که در این بخش نیز با اعتماد کردن به مسئولان خود، ما را همراهی نمایند.

 

وی با اشاره به بازدید مستمر و شخصی از سایت زباله سراوان تاکید کرد: به همه مدیران دستور داده شد که در این بخش و در ارتباط با مشکل زباله و پسماند با جدیت عمل کنند و سعی ما نیز بر اینست تا به تعهداتمان به مردم پایبند باشیم و در این مسیر هیچ بهانه‌ای از مدیران را نمی‌پذیریم.

 

استاندار گیلان هدف اولیه را کاهش تدریجی و سریع ورود زباله به سراوان عنوان کرد و افزود: تعهداتی از گذشته باقی مانده که اعتماد مردم را سلب کرده‌است اما ما به وعده اکتفا نخواهیم کرد و مشکل زباله و حمل آن را تا پایان سال برطرف می‌کنیم.

 

 

هیچ بهانه‌ای در تحقق وعده بازگشت سراوان به طبیعت پذیرفتنی نیست

 

عباسی همچنین چندی پیش در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان نیز با اشاره به وعده خود به مردم استان در خصوص بازگرداندن سراوان به طبیعت خاطر نشان کرد: هیچ بهانه‌ای برای عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی متولی در مدیریت زباله سراوان را نمی‌پذیرم.

 

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند با پشت میزنشینی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اظهار داشت: پسماند بزرگترین چالش استان گیلان است که مدیریت آن باید جهادی و فارغ از اقدامات معمول باشد و با پشت میزنشینی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

 

استاندار گیلان با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری نسبت به مساله حفظ محیط زیست و پسماند، اضافه کرد: به سبب اهمیت موضوع، جلسات تخصصی مدیریت پسماند توسط حوزه معاونت عمرانی بصورت هفتگی برگزار می‌شود و اقداماتی نیز برای بهبود وضعیت موجود در حال اجراست که باید بصورت جدی تری دنبال شود.

 

استاندار گیلان تفکیک از مبدا را الزامی برای مدیریت زباله در عرصه های مختلف استان دانست و گفت: مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین گام‌ها و ابزارها برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است که آموزش‌های شهروندی از استراتژی های اثربخش در این ارتباط است.

 

وی با بیان اینکه صدور هرگونه ضرب الاجل از سوی بنده به معنای ضعف در آن حوزه مدیریتی است، اضافه کرد: طی روزهای آینده بصورت سرزده از پهنه‌های مدیریت پسماند نقاط مختلف استان بازدید و نتایج آن را به مردم عزیز استان اعلام می‌کنم.

 

این درحالیست که با گذشت هشت ماه مردم منطقه سراوان رشت از وضعیت بهسازی دفنگاه زباله و قول‌های مسئولان ناراضی هستند و خواستار برطرف شدن هر چه سریعتر وضعیت نامناسب این دفنگاه هستند.

 

مردم سراوان رشت؛ همچنان ناراضی

 

رییس شورای اسلامی رشت دهستان سراوان رشت در این باره گفت: به نمایندگی از مردم این دهستان باید بگویم که مردم از روند تحقق قول‌های مسئولان برای رفع مشکلات این منطقه راضی نیستند.

 

نعمت روشنا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: هر هفته پنجشنبه در استانداری جلسه‌ای با معاون عمرانی استاندار گیلان در رابطه با موضوع سراوان با هدف رفع مشکلات محل دفن زباله برگزار می شود که امیدواریم به نتیجه برسد.

 

وی با اشاره به وضعیت نامناسب در سراوان رشت و کندی در عمل به قول‌های ارائه شده به مردم این منطقه بیان داشت: تا این لحظه کار اساسی برای رفع مشکل به ویژه از بین بردن معضل مربوط به شیرابه مشاهده نکرده‌ایم و مردم از روند کار راضی نیستند.

 

رییس شورای اسلامی دهستان سراوان رشت با تاکید بر اینکه مسئولان به قول‌هایی که به مردم برای رفع سراوان رشت داده‌اند باید عمل کنند، اضافه کرد: زباله خط قرمز مردم است، تا پایان امسال هیچ زباله‌ای نباید به دفنگاه سراوان رشت منتقل شود و این مهم خواسته مردم است.

 

وی بیان داشت: رفع مشکلات مربوط به برق، آسفالت و آب از خواسته ها و قول های مسئولان گیلان به مردم منطقه سراوان رشت بود اما تاکنون جز بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه برق در سایر موارد کاری انجام نشده‌است.

میلیاد ریال به حساب شرکت واریز شده‌است.

یوسف یزدانی اجرای چاه های زهکشی گاز، اجرای سیستم های زهکشی و هدایت شیرابه و احداث سیستم های تخلیه زباله از جمله تعهدات پیمانکار در این قرارداد عنوان کرد و گفت: این قرارداد به صورت ۱۲ ماهه منعقد شده که بیست و چهارم آبان امسال کارگاه تحویل پیمانکار شده‌است.

وی با بیان اینکه عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: اقدامات انجام شده طی این مدت تقریبا قابل قبول است ضمن اینکه پیش بینی می شود تا با توجه به شرایط جوی تا پایان سال به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسیم.

 

پیگیر رفع مشکلات دفن زباله سراوان رشت هستیم

 

رییس شورای اسلامی رشت نیز در این باره گفت: منطقه سراوان رشت بیش از ۳۸ سالی است که محل دفن زباله رشت و شهرهای اطراف شده‌است، تصمیمی که در آن زمان باید با کارشناسی و دقت بیشتری صورت می گرفت اما متاسفانه این مشکل را برای اهالی منطقه در مجموع شهر رشت ایجاد کردند.

 

محمدحسین واثق کارگرنیا روز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مردم منطقه سراوان مشکلات به حقی دارند و از وضعیت ایجاد شده ناشی از انباشت زباله در سایت سراوان ناراحت هستند، اضافه کرد: مردم خواسته‌های درستی دارند، ما هم برای رفع مشکلات مردم پی‌گیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

 

وی بهسازی دفنگاه سراوان را یکی از موارد به حداقل رساندن آسیب‌ها و مشکلات در منطقه سروان رشت عنوان کرد و گفت: در سفر رییس‌جمهور به گیلان و بازدید وزیر کشور از سراوان، اعتبار خوبی برای موضوع ساماندهی پسماند و محل دفن سراوان اختصاص یافت.

 

رییس شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: در ابتدای کار ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری رشت وازیر شد که در بخش پسماند هزینه شده‌است، امیدواریم اعتبارات تکمیلی هم دریافت شود.

 

وی با بیان اینکه شهرداری رشت برای بهسازی دفنگاه سراوان این شهر، در چند مرحله مناقصه برگزار کرد، افزود: در نهایت یک شرکت به عنوان برنده مناقصه مشخص شد، بخشی از قرارداد اولیه نیز پرداخت شده و شرکت کار خو د را با تجهیز کارگاه آغاز کرده‌است.

 

رییس شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: شرکت برنده مناقصه بهسازی محل دفن زباله سراوان رشت باید چند کار مهم از جمله پوشش کامل محل دفنگاه را انجام دهد تا شاهد ادامه بوی نامطبوع و وجود حشرات نباشیم.

 

وی اظهار داشت: گازهایی هم در زباله سراوان رشت نهفته بوده که ممکن است آسیب‌زا باشد و مشکلاتی را ایجاد کند از این‌رو شرکت مربوطه باید در این زمینه اقدام اساسی را انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه شیرابه‌های دفن زباله در سراوان رشت نیز مزاحمت هایی را برای روستائیان ساکن اطراف این منطقه ایجاد کرده‌است، اضافه کرد: در نهایت وارد رودخانه و دریا می‌شود که این مهم باید به حوضچه‌هایی که در این راستا ساخته می‌شود، هدایت شود و تصفیه شیرابه صورت گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: در مجموع همه این اقدامات کارهایی است که می‌تواند تا حدودی آسیب‌های وارد بر مردم را از بین ببرد ضمن اینکه در کنار انجام همه این موارد کاهش انتقال زباله به محوطه سراوان را داریم.

 

 

 

کندی ساخت زباله‌سوز

 

واثق کارگرنیا در ادامه با اشاره به تکمیل ظرفیت کارخانه کودآلی و رساندن آن به ظرفیت هزار تن در روز خاطر نشان کرد: ظرفیت اسمی کارخانه آلی حدود ۵۰۰ تن “در روز” است اما فرآیند ۴۰۰ تن زباله انجام می‌شود که بخش عمده‌ای تبدیل به کودآلی می‌شود.

 

وی بیان داشت: ۲ فار دیگر سوم و چهارم نیز با ظرفیت ۵۰۰ تن هم در دست ساخت است که با آماده‌سازی این ۲ فاز تا چند ماه آینده، حداقل بیش از ۵۰ درصد انتقال به دفنگاه کاهش می‌یابد که بسیار تاثیرگذار است.

 

وی با اشاره به تبدیل ۵۰ درصد زباله به کود و ۵۰ درصد باقیمانده با راه‌اندازی زباله‌سوز اظهار داشت: قرارداد زباله سوز نیز از سال ۹۲ بسته شده اما خیلی کند پیش می‌رود، بودجه هم کامل اختصاص پیدا نکرده‌است البته از وزارت کشور پی‌گیر هستیم.

 

رییس شورای اسلامی شهر رشت بیان داشت: اکنون در سوله اصلی بخش عمده‌ای از کار انجام شده‌است، چند سوله دیگر باید نصب شود، شرکت طرف قرارداد بخشی از تجهیزات را معادل مبلغ پرداختی، تهیه کرده‌اند که با تکمیل ساختمان در ۲ و سه سال آینده زباله‌سوز آماده خواهد شد.

 

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز، زباله‌ای را به دفنگاه سراوان با محل جدید نخواهیم داشت تنها بخشی از ریجکتی که از کودآلی حاصل می‌شود و بخشی حاصل سوخت کارخانه خواهد بود در این ارتباط نیز رییس جمهور، وزیر کشور و استاندار در جلسات متعددی که برگزار کردیم، این قول را به همشهریان ما در سراوان داده اند که تا پایان سال انتقال زباله به دفنگاه انجام نشود.

 

 

 

شهرداری مجری است؛ مکان جدید دفن زباله باید به ما اعلام شود

رئیس شورای اسلامی رشت در ادامه مصاحبه خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما در شهرداری مجری هستیم، اگر قرارست که سراوان محل دفن زباله نباشد و زباله‌ها به محل دیگری منتقل شود، مکان جدید را باید استانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری و جهادکشاورزی به عنوان دستگاه‌های متولی به شهرداری برای انتقال زباله معرفی کنند.

وی بیان داشت: در این ارتباط نامه‌ای را به استاندار گیلان تقدیم کرده و درخواست دادم تا هر چه سریع‌تر این محل مشخص و به شهرداری اعلام شود، برای آماده سازی محل جدید دفن زباله باید یک سری زیرساخت‌ها از جمله ساخت سلول‌های بهداشتی برای دفن بهداشتی زباله و تاسیسات اداری و اجرایی آماده شود که در این فرصت کم باقیمانده برای بحث انتقال زباله به محل جدید را با چالش مواجه می‌کند.

واثق کارگرنیا بیان داشت: از این‌رو درخواست را طی نامه‌ای مکتوب به استاندار گیلان تقدیم کرده‌ام، امیدست تا هر چه سریعتر محلی مناسب که برای سایر هم استان‌های ما مشکلی را ایجاد نکند، معرفی کنند که با آماده‌سازی محل دیگر، انتقال زباله به محل جدید را نخواهیم داشت.

وی در واکنش به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با “معرفی محل جدید دفن زباله باز سراوان دیگری ایجاد نخواهد شد؟ ” عنوان کرد: بیان کرده‌ام که دستگاه‌های ذیربط باید محلی را انتخاب کنند تا سراوان جدیدی ایجاد نشود و مشکلی برای سایر هم استانی‌های ما ایجاد نکند، نمی‌خواهیم گرفتاری که مردم سراوان دارند، مردم منطقه‌ای دیگر دچار شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: مشاورانی که در موضوع انتخاب محل جدید دفنگاه زباله انتخاب شده یا می‌شوند باید دقت لازم را داشته باشند که مشکلاتی برای سایر هم استانی‌های ما ایجاد نکنند.

وی افزود: تمام تلاش ما اینست تا در شورای ششم چند کار ماندگار و اثرگذار را برای رشت انجام دهیم که موضوع پسماند سروان این شهر یکی از موارد اصلی در بخش محیط زیست، است که علاوه بر نجات یک منطقه، آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را هم کاهش می‌دهد زیرا بخشی از آلودگی این رودخانه‌ها جز فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، از شیرابه‌های سراوان است.

رییس شورای اسلامی رشت بیان داشت: به دنبال این هستیم تا بتوانیم حداقل آلودگی را در سطح رودخانه‌ها داشته باشیم و حیات مجدد را به زرجوب و گوهررود برگردانیم، این رودخانه‌ها می‌توانند یکی از منابع اصلی درآمد پایدار برای مردم و شهرداری این شهر باشد.

در رشت باید اجرایی شده و هیچ عذر و بهانه‌ای را در این رابطه نمی پذیرم.

 

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه یکی از وظایف مهم و اولویت‌دار شهرداران استان اجرای تفکیک زباله از مبدا است، خاطر نشان کرد: اگر این مهم در برنامه‌های شهرداران نباشد، آن شهردار موفقی نبوده و نمره مردودی می‌گیرد.

 

وی تفکیک زباله از مبدا را راهگشای چالش اساسی محیط زیست استان عنوان و ذکر کرد: بعد از یکسال هنوز در بحث دفن زباله رفتار گذشته تکرار می‌شود که پذیرفتی نیست، تفکیک زباله از مبدا باید در گیلان سریع‌تر انجام و سر و سامان داده شود.

 

عباسی خطاب به مسئولان محیط زیست استان بیان داشت: موضوع تفکیک زباله را از استانداری شروع کنید، سایر سازمان ها و فرمانداری ها نیز باید تفکیک زباله را داشته باشند این فرهنگ مهم را باید از خودمان شروع کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه گزارش بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت مطلوب است، اظهار داشت: در موضوع تفکیک زباله از مبدا و شیرابه سراوان رشت نیز باید تعیین تکلیف شود ضمن اینکه فنس کشی در دفنگاه برای جلوگیری از ورود احشام باید انجام گردد.

 

عباسی بر ضرورت اطلاع‌رسانی از پیشرفت کار در سایت دفن زباله در سراوان رشت تاکید کرد و افزود: در رابطه با اقدامات انجام شده با مردم منطقه سراوان رشت صحبت کرده و به آنان اطلاع رسانی کنید تا در جریان روند فعالیت ها و اقدامات قرار گیرند.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری رشت در بهسازی محل دفن زباله در سراوان اظهار کرد: در زمان حاضر کارهای انجام شده برای رفع مشکل دفنگاه زباله سراوان رشت مطلوب است اما باید سرعت گیرد ضمن اینکه جشن موفقیت نسبی این ابرچالش استان را در نوروز داشته باشیم.

عباسی همچنین روز گذشته در جلسه مدیریت پسماند در استانداری با بیان اینکه تا پایان امسال زباله ای به دفنگاه سراوان رشت منتقل نخواهد شد و تنها دوریز و ریجکت کارخانه کودآلی به این منطقه انتقال می یابد، گفت: دوریز هم مشکل زیست محیطی و شیرابه نخواهد داشت.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه برای تحقق قول ها تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم، افزود: روزی نشده که در مورد محل دفن زباله سراوان رشت به معاون امور عمرانی خود تذکر ندهم.

عباسی با تاکید بر اینکه درباره اقدامات انجام شده و در دست اجرای محل دفن زباله در سراوان رشت باید به مردم منطقه گزارش داده شود، اظهار داشت: باید گزارش عملکرد داده شود، دولت با این همه اقدامات نباید مظلوم واقع شود.

با این حال مردم منطقه سراوان رشت خواستار رفع سریعتر مشکلات مربوط به دفنگاه سراوان رشت هستند در این وضعیت با توجه به تغییر مکرر مدیریت شهری رشت آنها بیش از پیش نگرانی بهبودی زخم سراوان رشت هستند که رفع دلواپسی آنان نیازمند همت مسئولان ذیربط برای پاسخی منطقی به آنان است.

رشت با افزون بر ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

   

ایرنا