تولید محصول سالم و عاری از سموم؛ نیشکر؛ الگویی موفق در مبارزه بیولوژیک با آفات
تولید محصول سالم و عاری از سموم؛ نیشکر؛ الگویی موفق در مبارزه بیولوژیک با آفات
شرکت توسعه نیشکر به دلیل حذف سموم کشاورزی و مبارزه بیولوژیک با آفات به عنوان شرکتی نمونه معرفی شده و اخیرا هم سرپرست سازمان حفظ نباتات در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها به تولید نیشکر بدون سم اشاره کرده و گفته است که تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از سموم باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در کشت و صنعت‌های نیشکری، زنبور تلنموس با هدف جایگزینی مبارزه بیولوژیکی به جای مصرف سموم شیمیایی برای مبارزه با مهمترین آفت نیشکر یعنی «کرم ساقه‌خوار» به کار گرفته می‌شود.

استفاده از زنبور تلنموس برای مبارزه با آفت ساقه خوار نیشکر، استفاده از سموم کشاورزی را به حداقل رسانده و با استفاده از این روش، کشاورزی پایدار و سالم در صنعت نیشکر مستقر شده است.

در حال حاضر موسسه تحقیقات نیشکر سالانه حدود ۱۷میلیون قطعه زنبور تلنموس تولید و در کشت و صنعت‌ها رهاسازی می‌کند.

همگام با تولید این نوع زنبور، تله‌های نوری هم برای مبارزه با آفات در سطح مزارع نیشکر نصب می‌شوند. هدف از اجرای گسترده این طرح در مزارع، صیانت از محیط‌زیست با بهره‌گیری از روش‌های غیرشیمیایی و تولید محصول سالم و عاری از سموم است.

نصب گسترده تله‌های نوری در کنار مواردی مثل تولید زنبور تلنموس، راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های صنعتی، افتتاح کارخانه بازیابی گاز بیودی اکسیدکربن، کاشت درخت و… موجب شده نیشکر شرکتی پیشگام در صیانت از محیط‌زیست باشد.