صنایع گیلان نسبت به کشور کمترین سهم را از تولید گازهای گلخانه‌ای دارند
صنایع گیلان نسبت به کشور کمترین سهم را از تولید گازهای گلخانه‌ای دارند
رئیس اداره امور بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی (HSEE) سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اظهار کرد: طبق برآوردها بخش صنعت گیلان نسبت به سایر استان‌های کشور کمترین سهم را از تولید گازهای گلخانه‌ای و آلایندگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام، علیرضا رهبر افزود: استان گیلان در بخش صنایع از استان‌های برتر دراین زمینه است چون عمده واحدهای تولیدی گیلان به سوخت پاک گاز طبیعی مجهز هستند و به ندرت و درصورت اجبار از سوخت مایع استفاده می‌کنند.

وی افزود: تنها یک واحد تولیدی سیمان با رعایت محدودیت مصرف گاز در فصل سرما مواجه است که با تایید اداره کل محیط زیست و واحدهای نظارتی با استفاده از فیلتر هوا از نفت کوره مازوت استفاده می‌کند.

وی تعیین میزان آلودگی هوا را از وظایف محیط زیست دانست و گفت: این مجموعه و دستگاه های ناظر بر این بخش نظارت دارند و ما بعنوان دستگاه همکار تلاش می کنیم واحدهای صنعتی خود را مجاب تا سیستم ها را به روز کرده و کمترین آلودگی را داشته باشند و در این زمینه هم تا حدودی موفق بوده ایم.

رئیس اداره امور بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی (HSEE) سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: درصورت قرار گرفتن واحدهای صنعتی در لیست کارخانه‌های آلاینده این واحدها باید یک درصد از فروش خود را بعنوان جریمه آلایندگی بپردازند.

وی تعداد کارخانه‌هایی که در لیست آلایندگی هوا قرار دارند را محدود به سه واحد دانست و اضافه کرد: عمده آلودگی‌های واحدهای صنعتی استان مربوط به پساب های صنعتی است که البته با اقدامات انجام شده در این مدت تعداد آنها بسیار کم شده و آلایندگی همین واحدها هم بزودی با اتصال به تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعتی رشت به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

رهبر با بیان اینکه تصفیه خانه شهر صنعتی رشت طبق زمان بندی تا ۲ سال آینده به اتمام می‌رسد گفت: برآوردها برای تکمیل این تصفیه خانه بدون درنظر گرفتن تورم موجود ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی در ادامه ماموریت این اداره را ارتقاء چهار محور بهداشت و سلامت، ایمنی شغلی، محیط زیست و بهبود عملکرد مصرف انرژی عنوان کرد و افزود: ساختار این اداره از سال ۹۳ در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای یکپارچه کردن این محورها شکل گرفت تا واحدهای صنعتی را به سمت رعایت این موارد سوق دهد.

رئیس اداره امور بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی (HSEE) سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیان کرد: در زمان آغاز به کار این اداره تعداد واحدهای صنعتی آلاینده در لیست اداره محیط زیست بیش از ۱۸۰ واحد بود که در بخشهای آب، خاک و هوا دارای آلودگی بودند که با برنامه ریزی ها و تلاش واحدهای صنعتی اینک به طور میانگین ۴۰ واحد صنعتی آلاینده در گیلان داریم و درتلاشیم این واحدها هم با اقدامات اصلاحی از لیست آلاینده‌ها خارج شوند.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی و شهر صنعتی رشت گفت : تصفیه خانه شهر صنعتی رشت پس از ۵۰ سال از زمان این شهرک، از محل صندوق محیط زیست و سرمایه گذاری اجرایی شده و پیشرفت خوبی دارد و هم اینک زمین مورد نیاز برای آن تهیه شده و مشاور فعالیت خود را آغاز کرده و در فاز یک حوضچه در حال احداث است.

وی ادامه داد: تصفیه خانه شهرک صنعتی سفید رود نیز با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در بخش ایمنی ارتقای خوبی داشته که موجب شده کاهش چشمگیری در حوادث شغلی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در مدیریت انرژی برق در تابستان و گاز در زمستان طی ۲ سال اخیر تلاش کردیم با برگزاری جلساتی با ادارات متولی حامل‌های انرژی این موضوعات را مدیریت کنیم تا به واحدهای صنعتی حداقل آسیب وارد شود.

وی تاکید کرد: واحدهای صنعتی سعی کردند در این مدت با بهره گیری از مولدهای برق و ژنراتورها تامین انرژی با بهینه سازی مصرف بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

طی روزهای اخیر، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ارزیابی عملکرد و شاخصه‌های رصد و پایش مباحث ایمنی، بهداشت و بهینه سازی مصارف واحدهای صنعتی و معدنی با هدف اعتلای سلامت و بهداشت نیروی کار، حفاظت از محیط زیست، منابع کشور، دستاورهای اداره امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE) سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان بعنوان اداره ممتاز و برگزیده در بین واحدهای تابعه این وزارت خانه در کشور اعلام شد.

 

  • منبع خبر : ایرنا