نگرشی بر نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی        
نگرشی بر نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی        
نظام سیاست اسلامی یکی از نظام های اجتماعی در منظومه فکری حاح قاسم سلیمانی است که بر سایر نظام های اجتماعی اثر گذار است. نظام سیاسی، معطوف به اصل سیاست و نظام سیاست است که از عناصر متعددی تشکیل شده و مناسبات بین دین و اخلاق و سیاست، فرد و جامعه و روابط بین ملت ها و دولت ها را در بر می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ در منظومه فکری شهید سلیمانی، سه موضوع مهم قابل بیان است:

   ۱. نظام بینشی؛

۲. نظام ارزشی؛

۳. نظام اجتماعی.

در نظام اجتماعی، درباره این نظام ها بحث می شود:

الف: نظام فرهنگ اسلامی؛

ب: نظام علمی اسلام؛

ج: نظام مدیریت اسلام؛

د: نظام سیاست اسلام:

یکی از نظام های اجتماعی در منظومه فکری شهید بزرگ جبهه مقاومت، نظام سیاست اسلامی است که بر سایر نظام های اجتماعی اثر گذار است.

نظام سیاسی، معطوف به اصل سیاست و نظام سیاست است که از عناصر و اجزای متعددی تشکیل شده است و مناسبات بین دین و اخلاق و سیاست، فرد و جامعه و روابط بین ملت ها و دولت ها را در بر می گیرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت نامه خود می آورد: “هنر خمینی عزیز، این بود که اول اسلام را به پشتوانه ایران آورد و سپس ایران را در خدمت اسلام قرار داد. اگر اسلام نبود و اگر روح اسلامی بر این ملت حاکم نبود، صدام چون گرگ درنده ای این کشور را می درید؛ امریکا چون سگ هاری، همین عمل را می کرد. اما هنر امام این بود که اسلام را به پشتوانه آورد؛ عاشورا و محرم، صفر و فاطمیه را به پشتوانه این ملت آورد. انقلاب هایی در انقلاب ایجاد کرد. به این دلیل، در هر دوره، هزاران فداکار، جان خود را سپر شما و ملت ایران و خاک ایران و اسلام نموده اند و بزرگ ترین قدرت های مادی را ذلیل خود نموده اند.”

شهید عزیزمان در کنگره هشت هزار شهید استان گیلان گفت: “امام تاسیس حکومت اسلامی را در فکر پروراند و در اولین فرصت به مورد اجرا گذاشت. امام برای بیمه کردن این کشور، امام برای بیمه کردن اسلام تلاش کرد … امام آمد اسلام ناب را کاوش کرد، آن را در چارچوب قامت این ملت تعریف کرد.”

وی در یادواره شهدای مخابرات می گوید: اقدام امام این بود که آمد در وابسته ترین کشور، یک حکومت اسلامی تاسیس کرد … وابسته ترین کشور را که در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، نظامی، امنیتی، سیاسی به غرب وابسته بود و تحت سیطره غرب بود، امام از زیر یوغ غربی ها خارج کرد و بعد در درون این حکومتی که وابسته ترین بود و تحت سیطره کامل بود، جمهوری اسلامی را تاسیس کرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی در یادواره شهید شاطری می گوید: “جمهوری اسلامی یک مدل است، اما در درون این مدلی که جمهوری اسلامی ارائه کرد، الگوهایی از خودش بروز داد که آن الگوها تاثیر اولیه و اساسی را در صدور انقلاب و تحول در عالم اسلامی داشتند و این مربوط به شخصیت ها و افراد بود.”

ایشان در کنگره شهدای گیلان می گوید: “امام، اول این ملت و ایران را بیدار کرد. مگر امکان داشت بدون اسلام، بدون انگیزه دین و اسلام … (جوانان) بروند در مرزهای شلمچه، در طلائیه، در کوه های کردستان، سرشان را روی آنجا بگذارند، آن سرها قطع شود و مردان و جوانان … با قامت های آراسته، بعد با چند استخوان به دامن مادرانشان برگردانده شوند! این بدون اسلام امکان پذیر بود؟”

شهید عزیزمان در سالگرد شهید همدانی گفت: “داعش با شمشیرهای براق برنده، این شمشیرهای خاص سر بریدن، جوان هایی از شیعه گرفتند، ۱۶۰۰ نفر را سر بریدند. به هر یک از این ها گفتند به مذهب خودتان پشت کنید و به اصول خودتان اهانت کنید، هیچ کس از آن ها حاضر نشد، با این که تیزی شمشیر را بر گلوی خودش حس می کرد.”

تلفیق دین و سیاست، مرد مبارزه و جنگ و مجاهد ساخت. حکومت شاه را نابود کرد. صدام را شکست داد. جمهوری اسلامی را تاسیس نمود. انقلاب اسلامی را به جهان صادر کرد.

شهید سلیمانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان می گوید: “اولین قدم امام این بود که … حوزه را از عزلت نشینی و گوشه گیری خارج کرد و وارد سیاست کرد. امام به دلیل این که شناخت دقیقی از اسلام داشت … این نظام را پایه گذاری کرد … در فکر امام فقاهت و حکمت و عرفان، همه با هم عجین بود و در سیاست وارد شد. این ها را جدا نکرد.”

همین نگاه را به روحانیت و مردم داد. مردم با همین نگاه، اسلام ناب را به جهان معرفی کردند.

 

  • نویسنده : حجت‌الاسلام علی شیرازی