اجرای شیوه‌های نوین ابیاری در بیش از ۴۰درصد از اراضی کشاورزی
اجرای شیوه‌های نوین ابیاری در بیش از ۴۰درصد از اراضی کشاورزی
مدیر آب و خاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان یزد از اجرای شیوه‌های نوین ابیاری در بیش از ۴۰درصد از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت : یکی از موضوعات مهم و دارای اهمیت ویژه در حوزه آب و خاک بحث صرفه جویی و بهره وری مناسب از آب است ،اگر در استان آب نباشد زندگی و تولید در همه بخش ها بخصوص بخش کشاورزی سخت می‌شود

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از بام میبد؛ مدیر آب وخاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان یزد از اجرای شیوه‌های نوین ابیاری در بیش از ۴۰درصد از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت : یکی از موضوعات مهم و دارای اهمیت ویژه  در حوزه آب و خاک بحث صرفه جویی و بهره وری مناسب از آب است ،اگر در استان آب نباشد زندگی و تولید در همه بخش ها بخصوص بخش کشاورزی سخت می‌شود .

عباس بشارتی افزود:در راستای بهره وری و بالابردن راندمان آب  مدیریت اب و خاک سازمان جهاد کشاورزی با اعتباراتی که هر ساله توسط وزارت خانه به استان داده میشود، شروع به اجرای شیوه های نوین ابیاری کردیم این روش به دوشکل کم فشار و تحت فشار انجام می شود .

وی اضافه کرد :با سفر پر خیر برکت ریاست جمهور اعتبارات حوزه ی ابیاری بسیار خوب شد و مطابق این میزان اعتبارات سطح اجرای استان هم بالاتر رفت .

بشارتی در ادامه اظهار کرد:در سال ۱۴۰۰ سطحی بالغ بر ۳هزارهکتار به روش های نوین ابیاری مجهز شد که عموم سطح اجرا شده به دلیل ECبالا ،.سختی اب و زمین ها شور در خواست مردم بیشتر در زمینه اجرای ابیاری کم فشار است.

شایان ذکر است :حدود ۸۰ درصد اجرای روش نوین ابیاری به روش کم فشار و ۲۰ درصد تحت فشار است

مدیر اب و خاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی عنوان کرد:در سال ۱۴۰۰بالغ بر ۳۰میلیارد تومان و مساحتی حدود ۳هزار هکتار را به روش های نوین ابیاری مجهز کردیم و نیزدرسال جاری در حال تجهیز، سطحی حدود ۳هزار هکتار  برای اجرای روش نوین ابیاری هستیم.

وی در ادامه اعلام کرد:برای اجرای این روش جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت به ازای هر هکتار برای اجرای روش نوین ابیاری کم فشار در سال جاری مبلغ معادل ۱۹ میلیون تومان ودر اجرای روش ابیاری نوین تحت فشار مبلغی معادل ۵۴ میلیون تومان به کشاورز به صورت بلاعوض کمک می کند که این مبالغ نسبت به افزایش قیمت ها می تواند کمک قابل توجهی برای کشاورز در جهت اجرای این روش باشد.

باتوجه به اینکه بهره وری بالا بردن راندمان ابیاری است بشارتی اظهار کرد:در ابتدا از مجموع ۱۱۳هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که استان دارا است و بهره برداری نیز از ان در حال انجام است ،حدود ۳۷ هزار هکتار از مجموع ۱۱۳ هزار هکتار به روش های نوین ابیاری تجهیز شد.

وی افزود :البته بخشی هم توسط خود کشاورزان وبا استفاده از تهسیلات بانکی یا  به شیوه خودیاری مطلق که آن نیز حدود ۳۰ هزار هکتار براورد میشود تجهیز شد .

این مسئول بیان کرد :در مجموع بالغ بر  ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان یزد به روش های نوین ابیاری با خدمات و کمک های دولت یا بدون خدمات توسط خود بهره برداران به روش های نوین ابیاری تجهیز شده است  .

بشارتی با ذکر این مهم که ما تا نقطه ایده ال فاصله داریم اعلام کرد:اگه سرعت انجام کار به همین صورت ادامه یابد پیش بینی میشود که ظرف ۵یا۶ سال اینده آن اراضی که استعداد دارد به روش های نوین ابیاری تجهیز شود به این روش مجهز خواهد شد .

وی افزود:بخشی از اراضی کشاورزی به دلیل خورده مالک شدید ،کاهش شدید اب دهی قنوات  و بخش هایی از اراضی که متاسفانه داخل محدوده قانونی شهر ها قرار گرفته بخاطر حساسیت های اجتماعی امکان اجرای این طرح را ندارد .

بشارتی در ادامه گفت :در نتیجه پیش بینی میشود زیر ۱۰ سال اینده همه اراضی کشاورزی که استعداد اجرای روش نوین ابیاری را دارند  به ان تجهیز شوند تا در مصرف اب صرفه جویی شود و نیز بهره وری و راندمان اب به ان جایگاه مورد نظر برسد .

وی درپایان خاطر نشان کرد:بحث سازگار با کم آبی یک تکلیف است که در واقع ما باید بپذیریم که در استان خشک زندگی میکنیم و بارش را کم داریم اما زندگی و تولید باید رشد داشته باشد و باید توجه داشت که نیاز  روزانه مردم به مواد غذایی با افزایش جمعیت سالانه بیشتر میشود ، باید همیشه مواد غذایی سالم در دسترس مردم قرار دهیم وبه نوعی مردم احساس بکنند که ازنظر امنیت غذایی در جایگاه مناسبی در کشور قرار داریم .