برگزاری همایش گرامیداشت روز جهانی تالابها در گیلان
برگزاری همایش گرامیداشت روز جهانی تالابها در گیلان
همایش گرامیداشت روز جهانی تالابها با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ، جمعی از مسئولین و ذینفعان تالاب در مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله خمام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام، همایش روز جهانی تالاب ها با شعار ” وقت احیا تالابهاست ، انتخابها ، صدا ها و اقدامهای شما می تواند موجب احیا شود ” با حضور دکتر اسحاقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ، حمزه عشوری مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ، رحیم شوقی مشاور استاندار در حوزه تالاب ها ، ویشکاهی مدیرکل پدافند غیرعامل استان ، اولیایی مدیرکل حوزه اشتغال و سرمایه گذاری ، جوشن فرماندار خمام، حجت الاسلام والمسلمین حبیبی امام جمعه شهرستان خمام ، نمایندگان دستگاههای اجرایی ،جوامع محلی و جمعی از مدیران و کارشناسان و محیط بانان در مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله برگزار شد.
حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان  در این همایش گفت : ما برای احیای تالاب‌ها به همت مردم نیاز داریم چرا که رکن اصلی در نگهداری طبیعت جوامع محلی و ذی نفعان هستند.
وی ضمن تقدیر از توجه و حمایت نماینده عالی دولت در استان به موضوع تالاب به ویژه تالاب انزلی اظهار داشت قرارگاه جهادی احیا تالاب بین المللی انزلی  به دستور رییس محترم جمهور و پیگیری مجدانه دکتر سلاجقه  ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، در استان به ریاست دکتر عباسی استاندار گیلان و اعضا کارگروه بصورت مستمر برگزار می گردد و راهکارهای مناسب جهت رفع چالش های تالاب عملیاتی می گردد.

اسفندیار جوشن فرماندار خمام در این مراسم گفت: حال تالاب ما خوب نیست و نیازمند یاری  همه مرم و مسئولین هستیم تا بتوانیم تالاب‌ را احیا کنیم و زنده نگه داریم.
حجت الاسلام والمسلمین هادی حبیبی امام جمعه خمام نیز گفت: استان گیلان از تمامی مواهب طبیعی نظیر هوای پاک ، آب گوارا و زمین حاصلخیز بهرمند است که  به فرمایش امام صادق (ع) لازمه داشتن زندگی سالم برای هر انسانی است .
عباس عاشوری رئیس اداره حفاظت و احیا تالاب های محیط زیست گیلان نیز در این همایش گفت : اولین بار در چنین روز ١٨ کشور دنیا در رامسر جمع شدند و کنوانسیون بین المللی تالاب ها را به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی تشکیل دادند و امروزه ١٧١ کشور دنیا این روز را جشن می گیرند .
وی از بانوان روستای جیرسرباقرخاله که بهره برداری خردمندانه از تالاب دارند، و در واقع میزبان این همایش بودند، تقدیر نمود و اظهار داشت : مشکلات هر تالاب و منطقه‌ای خاص همان منطقه است و نمی‌توان نسخه‌ای را که برای غرب تالاب انزلی است برای شرق تالاب هم پیچید و نکته‌ای که اگر در مدیریت،  حفاظت و احیای تالاب‌ها در نظر گرفته نشود نتایج خوبی در بر نخواهد داشت.
دکتر سید محمد اسحاقی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان بعنوان سخنران پایانی این مراسم ضمن تبریک آغاز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تبریک ولادت امام علی (ع) و مقام والای پدر به همه پدران این مرز و بوم خصوصا پدران آسمانی گفت : هیچ آسیبی بالاتر از آسیبی که انسان به طبیعت میزند وجود ندارد . وی افزود تعهد ما نسبت به طبیعت است که میتواند شعار امسال روز جهانی تالاب ها را تحقق ببخشید .
دکتر اسحاقی افزود : باید با آموزش و فرهنگ سازی به جوامع محلی  بتوانیم تالاب ها را احیا کنیم . وی اظهار داشت : در تغییر کاربری های اراضی تالاب روستانشینان بیش از مسئولین می توانند به نسل آینده کمک کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان افزود : حق نداریم سرمایه طبیعی را از بین ببریم ، آموزش جوامع محلی و ذینفعان تالاب از جمله ضروریاتی است که باید در الویت همه اقدام ها قرار گیرد.
وی در ادامه گفت : خداوند همه مواهب را در استان گیلان در اختیار ما قرار داده است و ما وظیفه داریم به فرزندان مان آموزش دهیم تا با محیط زیست مهربان باشند.
قابل ذکر است در این همایش  از کتاب سیپا (ارتباطات ، آموزش ، مشارکت و آگاهی افزایی) تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان رونمایی شد و با انتشار این کتاب، هر سه تالاب‌ بین المللی استان گیلان (انزلی ، امیرکلایه ، بوجاق) برنامه سیپا را که از جمله تاکیدات کنوانسیون رامسر است، دارند.
همچنین در پایان این همایش  از چند تن از فعالین حفاظت و حراست از تالاب های استان با اهدا لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد .

 

  • منبع خبر : روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان