رییس ستاد سمن‌های شهر تهران بیان کرد: حضور و مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در مدیریت شهری می‌تواند بسیار موثر باشد و عواید حاصل از این مشارکت نیز متوجه شهروندان تهران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ سید احمد علوی، رییس ستاد سمن‌های شهر تهران در گفتگو با خبرنگار افق تهران در خصوص وضعیت کنونی سمن‌ها اظهارداشت: سمن‌ها به دلیل شیوع کرونا در دوره گذارند چرا که اجتماع‌محور هستند و در دوران همه گیری کرونا در محدودیت برای برگزاری اجتماعات بودند. سمن‌ها در دوران کرونا، تاثیرگذارترین قشر بودند و بار سنگینی را از شانه دولت برداشتند، از طرفی مجلس در حال تدوین قانونی در خصوص تشکل‌ها و گروه‌های داوطلب است و قانون یادشده می‌تواند سال‌های سال خط مشی و الگوی سمن‌ها در کشور باشد. از سوی دیگر ارکان مختلف نظام از جمله رهبر انقلاب تاکید می‌کنند که حلقه‌های میانی بایست در اداره کشور فعال شوند و بسیاری از امورات به آنان منتقل شود.

وی ادامه داد: شرایط فعلی ایجاب می‌کند با هم صحبت کنیم و نکات و گفتمانمان را به هم نزدیک کنیم. امیدوارم هم سمن‌ها و هم سازمان‌های مرتبط به شکل‌گیری اتفاق مدنظر کمک کنند. امروز وزارت کار، مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس پای کار آمدند و شهرداری هم با حداکثر توان حضور پیدا کرد. تعدادی از مدیران عامل و مدیران کل شهرداری نیز با تمام توان حاضر شدند. امیدوارم این شرایط تداوم یابد و البته شایان‌ذکر است که ما در ستاد سمن‌های شهر تهران نیز جلسات “عصرانه‌ای با تشکل‌ها” با مسئولان برگزار می‌کنیم.

رییس ستاد سمن‌ها افزود: تفاوت نشست اخیری که با حضور ۳۰۰ سمن برگزار شد با جلسات عصرانه در این است که در جلسات عصرانه، دو سوم جلسات به سخنان تشکل‌ها اختصاص می‌یابد و از کمیسیون‌های مختلف و سمن‌های مرتبط برای حضور در جلسات دعوت می‌شود تا شرایط برای انتقال نکات مورد نظر سمن‌ها به کمیسیون‌ها و بدنه شهرداری فراهم شود.

وی اضافه کرد: نشست تشکل‌های مردمی شهر تهران با حضور ۳۰۰ سازمان مردم نهاد، به دلیل حضور همکارانی از وزارت کشور، مجلس، مرکز پژوهش‌ها، بهزیستی و مجموعه‌های دیگر بسیار گسترده بود و ستاد سمن‌های شهر تهران در این نشست گام نخست ایجاد مشارکت ارکان مدیریت شهری و تشکل‌های مردمی را برداشته است و به زودی ابعاد کاملتری از این مشارکت را به اجرا در خواهد آورد و اگر سازمانی در ایفای وظایف خود دچار مسئله‌ای است که در تعامل با مردم است، حضور و مشارکت تشکل‌های مردمی می‌تواند برطرف کننده این نیاز باشد و عواید حاصل از مشارکت متوجه شهروندان تهران خواهد شد.

نماینده شورای شهر تهران در خصوص استمرار جلساتی با حضور حداکثر اعضا تصریح کرد: بعید است بتوانیم این جلسات را به صورت ماهانه برگزار کنیم و به احتمال برگزاری چنین جلساتی با حضور حداکثری اعضا به صورت ماهانه خواهد بود، زیرا هزینه بر است.

علوی در پایان در خصوص طرح نظامنامه محلات و مشارکت‌های محلی خاطرنشان کرد: مشارکت محله‌ای در مدیریت شهری تهران مراحلی دارد. ما موضوع مشارکت محله‌ای را تا نظام‌نامه و تصویب آن جلو بردیم. نظام‌نامه با تمام فراز و نشیبش در صحن تصویب شد و از زمان تصویب قرار شد ستاد هفت نفره مشارکت محلی شورای شهر تهران تشکیل شود که این اتفاق افتاد و دو جلسه هم تشکیل شد که هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام/