هدف بعثت رساندن انسان به جایگاه واقعی
هدف بعثت رساندن انسان به جایگاه واقعی
حضرت محمد مصطفی (ص) مبعوث شد، تا ما را در مسیر الهی صعود دهد. رشد کنیم و به جایگاه انسان واقعی برسیم. همان مقامی که انسان را بر تمام مخلوقات الهی برتر می سازد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ خداوند عزیز در آیه ۷۰ سوره اسراء می فرماید: وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً:
۱. ما فرزندان آدم را گرامى ‌داشتيم؛
۲. آن‌ها را در صحرا و دريا، [بر مركب‌هاى راهوار] سواركرديم؛
۳. از هر غذای پاكيزه به آنان روزى ‌داديم؛
۴. آن‌ها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق‌ كرده‌ايم، برترى بخشيديم.

مراد از لقد کرمنا؛ كرامت در اصل آفرينش است، نظير «أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» كه در خلقت انسان آمده است:
الف: كرامت در اصل آفرينش انسان لحاظ و با سرشتش عجين شده‌است؛
ب: فراروي آدمی، خشكى و دريا قرار گرفته و بر آن دو چيره گشته است؛
ج: نوع تغذيه‌ او از پاكى‌هاست كه پيوند استوار با كرامت انسان دارد؛
د: بر بسيارى از آفريده‌هایى كه از اين اهميت برخوردار نيستند، برترى داده شده‌است.

اين نگاه بايد در همه زندگى، رفتار، گفتار و كردار انسان؛ جارى و سارى باشد و هرگونه رفتارى كه با اين اصل در تضاد باشد، از سوى هيچ‌كس و هيچ نيرو و قدرتى پذيرفته نيست و با انسانيت انسان ناهماهنگ است و آدمیان نبايد چنين رفتارى را بپذيرند.

 کرامت انسانی به تبعیت از خدا، غلبه عقل بر شهوت، و حرکت در مسیر توحید و اسلام ناب محمدی است. به حرکت در مسیر اولیای الهی است. به دشمنی با دشمنان خدا و با دشمنان پیامبر و ائمه است.

 خداوند بزرگ در آیه ۲۲ سوره مجادله می فرماید: لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ في قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِكَ حِزْبُ اللهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ – هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند،

نمى‌يابى كه با دشمنان خدا و پيامبرش دوستى كنند، هر‌چند پدران يا پسران يا برادران يا خويشاوندانشان باشند؛ آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دل‌هايشان نوشته و با روحى از ناحيه‌ی خودش آن‌ها را تأييد فرموده، و آنان را در باغ‌هايى از بهشت وارد مى‌كند كه نهرها از زیر درختانش جارى است،

جاودانه در آن مى‌مانند؛ خدا از آن‌ها خشنود است، و آن ها نيز از او خشنودند؛ آن‌ها «حزب الله»اند؛ بدانيد «حزب الله» پيروزان و رستگارانند.

این گروه حزب الله و انسان های با کرامت، هرگز، دنیا و ریاست و قدرت و ثروت را بر خدا و پیامبر و امامان مقدم نمی دارند.

خداوند مهربان در آیه ۲۴ سوره توبه می فرماید: قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللهِ ‌ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللهُ‌ بِأَمْرِهِ – اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه‌ی شما و اموالى كه به دست آورده‌ايد و تجارتى كه از كساد شدنش مى‌ترسيد، و خانه‌هايى كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راه او محبوب‌تر است، در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند!

خدا انسان را برای انسان شدن آفرید. برای جهنم و عذاب نیافرید. برای رشد و تعالی آفرید. پیامبران را هم برانگیخت، تا کرامت انسانی را ترسیم کنند و به انسان بگویند: تو بزرگواری، خودت را مفت نفروش!

   پيامبر اکرم ( ص ) فرمودند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ – به راستی که من برای به کمال رساندن “مکارم اخلاق” مبعوث شده ام.

آن گوهر تابناک مبعوث شد، تا دست ما را بگیرد و در مسیر الهی صعود دهد. رشد کنیم و به جایگاه انسان واقعی برسیم. همان مقامی که انسان را بر تمام مخلوقات الهی برتر می سازد: وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً – و انسان ها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق‌ كرده‌ايم، برترى بخشيديم.

 اگر راهی، غیر از راه اولیای الهی برگزیدیم،‌ از مسیر انسانیت خارج شده ایم.‌ دیگر انسان نیستیم. باید تلاش کنیم که انسان بمانیم؛ تا از همه موجودات، برتر و بالاتر باشیم.

حضرت علی ( ع ) فرمودند: علَيكُم بمَكارِمِ الأخْلاقِ فإنّها رِفْعَةٌ ، و إيّاكُم و الأخْلاقَ الدَّنِيَّةَ فإنّها تَضَعُ الشَّريفَ و تَهْدِمُ المَجْدَ – به مكارم اخلاق پای بند باشید كه مایه سربلندی است و از اخلاق بد دوری کنید که انسان های شریف را پست می کند و بزرگواری را از بین می برد.

  • نویسنده : حجت‌الاسلام علی شیرازی