بازدید مدیر کل و مسئولان بهزیستی استان یزد از مرکز تحقیقات ژنتیک میبد
بازدید مدیر کل و مسئولان بهزیستی استان یزد از مرکز تحقیقات ژنتیک میبد
مدیر کل بهزیستی استان یزد به همراه معاونان ، کارشناسان و روسای بهزیستی شهرستان‌های استان از بخش‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی مرکز نحقیقات ژنتیک میبد بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از بام میبد مرکز تحقیقات ژنتیک دارای بخشهای پذیرش ، مشاوره ژنتیک ، آزمایشگاه سیتو ژنتیک ، آزمایشگاه ژنتیک مولکولی ، اتاق سکانس یا آنالیز و بخش پژوهشی است.

ساخت فاز اول این مرکز به همت دکتر حسین دهقانی فیروزآبادی انجام گرفت و فعالیت آن از سال ۹۱ آغاز شد و به عنوان یک مرکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی بسیار مجهز به استان‌های جنوب شرق کشور و حتی سایر استان‌ها ارائه خدمات ژنتیکی و آزمایشگاهی دارد.

قائم مقام مؤسسه خیریه مرکز ژنتیک میبد در این بازدید با ارائه توضیحاتی در باره این مرکز اظهار کرد: این مرکز با امکانات و تجهیزات پیشرفته که دارد قادر است بیشتر آزمایش‌های ژنتیکی را انجام دهد و هر بیماری که در یک خانواده تکرار شود باید از نظر ژنتیکی و تشخیص ژن مورد بررسی قرار گیرد.

کمال بیگی افزود: رسالت مرکز شناسایی خانواده‌های دارای مشکلات ژنتیکی و مشاوره دادن به آنها جهت پیشگیری از به دنیا آمدن فرزندان دارای معلولیت است.

مسئول واحد آزمایشگاه مرکز تحقیقات ژنتیک میبد نیز گفت: ما علاوه بر میبد و استان یزد و جنوب شرق کشور ارائه خدمات به مردم مراجعه کننده از شهرهای چهارمحال و بختیاری ، اصفهان ، یاسوج ، طبس و اصفهان و شهرهای دیگر در مناطق مختلف کشور داشته‌ایم.

شکوه رجبی افزود: هم در این مرکز پزشک و هم در واحد یزد در محدوده مسجد جامع پزشک مشاور ژنتیک مستقر است و هم در تیم سیار به افراد مراجعه کننده برای گرفتن خدمات آزمایشگاهی مشاوره نیز ارائه می‌شود.

وی با معرفی بخش مولکولی گفت: در این بخش با مستقر شدن سه پرسنل مولکولی دائم صفر تا صد کلیه آزمایش‌های مولکولی انجام می‌شود و با افزایش نمونه‌های تیم سیار سال آینده مجبور به افزایش پرسنل مولکولی هستیم.

وی با ارائه توضیحات بیشتر گفت: از هر بیمار دارای مشکل ژنتیکی بر اساس تشحیص پزشک ازمایش «هول اگزوم» گرفته می‌شود و به دنبال آن ژن شناسایی شده که گاهی هم ممکن است که شناسایی نشود با علائم بیماری فرد مطابقت داده می‌شود و بررسی می‌شود که از نظر توارث به الگوی خانواده مرتبط است یا نه ، اگر مرتبط بود ژن شناسایی می‌شود.

مهیا ابراهیمی مسئول کارشناس بخش مولکولی نیز گفت: همه تلاش ما ریشه کن کردن بیماریهای ژنتیکی است و بر همین اساس سعی ما بر این است که در شجره خانواده‌های دارای افراد معلول هستند که علائم متفاوتی دارند ، جهش معیوب پیدا شود که این شناسایی علاوه بر اینکه برای خود آن خانواده و نسل بعد از آنها خوب است برای شجره آنها و هر کس به آنها ربط دارد ، مفید است.

وی تصریح کرد: تکنیک‌های مختلفی در شناسایی ژن به کار برده می شود ژن بعضی از بیماریها مانند تالاسمی و ناشنوایی مشخص است و عامل بعضی از بیماریها ژن‌ها و علائم متفاوت است که بر حسب علائم و معاینه و آزمایش‌هایی که انجام می‌شود تشخیص داده می‌شود کدام بیماری در این خانواده وجود دارد و اعضای آن خانواده و شجره آنها می‌توانند با مراجعه به مرکز بررسی شوند تا خیالشان برای فرزندآوری‌های بعدی راحت شود.