روند پرشتاب بازگرداندن سوریه به جهان عرب
روند پرشتاب بازگرداندن سوریه به جهان عرب
موفقیت‌های دولت سوریه در مقابله با تروریست‌ها و توطئه‌گران داخلی و خارجی، سران عربی را به این نتیجه رسانده است که حضور دمشق در بین اعراب می‌تواند در حل بحران‌ها و ناامنی‌های منطقه عربی مؤثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ سوریه که در سال‌های گذشته به خاطر بحران داعش و جنگ داخلی، تیتر اول بسیاری از رسانه‌های عربی و غربی بود، در هفته‌های اخیر یکبار دیگر تیتر نخست رسانه‌های مهم منطقه و جهان شده است؛ کاخ ریاست‌جمهوری سوریه به کانون رفت و آمد هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای عربی تبدیل گردیده و بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه ادامه دارد.

گزاره خبری:

زلزله اخیر سوریه با وجود خسارات جانی و مادی فراوانی که به دنبال داشت، اما به نقطه عطفی برای تسریع و تسهیل در روند بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه تبدیل شده است. در این راستا تنها در یک هفته گذشته شاهد سفرهای مهم سیاسی و دیپلماتیک به سوریه هستیم:

هیئتی بلندپایه از اتحادیه بین‌المجالس عربی با حضور رؤسای مجالس هشت کشور عربی به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق وارد سوریه شده و با بشار اسد دیدار کرد. هیئتی از اتحادیه بین‌المجالس عرب شامل هشت تن از رؤسای پارلمان‌های کشورهای عربی به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و رئیس فعلی اتحادیه بین‌المجالس عرب روز یکشنبه (۷ اسفند) با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ الشعب دمشق دیدار کرد. هیئت اتحادیه بین‌المجالس در این دیدار تأکید کرد که از بازگشت سوریه به محیط عربی خود حمایت می‌کند. روز دوشنبه (۸ اسفند) «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در سفر رسمی به سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهور، فیصل مقداد وزیر خارجه و دیگر مقامات بلندپایه دیدار و گفت‌وگو نمود. این نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه مصر به سوریه بعد از سال ۲۰۱۱ بود. وزیر خارجه مصر در دیدار با اسد، پیام عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور را به اسد ابلاغ کرد که در آن بر همبستگی مصر با سوریه و آمادگی آن برای تداوم حمایت از سوری‌ها برای مقابله با پیامدهای زلزله تأکید شده است. پس از سفر شکری که یک جهش بزرگ در روابط سوریه و اعراب است، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی از قصد خود برای سفر به دمشق سخن گفت و تأکید کرد که منزوی ساختن سوریه بی‌فایده است و باید با دمشق گفت‌وگو کرد.

گزاره‌های تحلیلی:
سفر هيئت‌های دیپلماتیک به سوریه اصلاً خوشایند دولت آمریکا نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دیدار‌های اخیر مقامات کشورهای مختلف عربی از سوریه، در سخنانی اعلام کرد: «واشنگتن معتقد است که می‌توان به صورت همزمان نیازهای انسانی ملت سوریه را تأمین کرد بی‌آنکه در روابط با حکومت بشار اسد تجدید نظری انجام داد یا سطح روابط را با آن بالا برد».

نکته مهم در این سفرها این است که روند پرشتاب تمایل کشورهای عربی به ازسرگیری روابط خارجی با سوریه که در روزهای اخیر به اوج خود رسید و تلاش‌های گسترده‌ای که برای بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب در حال انجام است، چیزی جز نتیجه مقاومت دولت و مردم سوریه نیست. با توجه به تجربه موفقیت‌های دولت سوریه در مقابله با تروریست‌ها و توطئه‌گران داخلی و خارجی، حضور دمشق در بین اعراب می‌تواند در حل بحران‌ها و ناامنی‌های منطقه عربی مؤثر باشد و سران عربی نیز به این مسئله پی برده‌اند و درصدد هستند تا هر چه سریع‌تر این کشور را وارد مدار عربی بکنند.

  • نویسنده : ابوالحسن نجفی