نهال‌هایی که با زهاب نیشکر پا گرفتند
نهال‌هایی که با زهاب نیشکر پا گرفتند
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:هم‌اکنون بخش مهمی از آبیاری چهار میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر در طرح‌های هشت گانه نیشکری خوزستان و مناطق پیرامونی آن با زهاب‌های نیشکر آبیاری می‌‎شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری هنر قلم، دکتر عبدعلی ناصری در حاشیه ششمین همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی با بیان این مطلب، افزود، این اقدام چند منظوره در راستای صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی، اشتغال و بهره‌وری بهتر از منابع آب در دسترس انجام شده است.

وی توسعه زراعت چوب به‌منظور تامین نیاز چوبی کشور و حفاظت از ‌پوشش محدود جنگلی استان و حفاظت از خاک، کنترل ریزگردها و تعدیل آب و هوا را از دیگر اهداف توسعه نهال‌کاری در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان‌کرد.

ناصری افزود: هر ساله در طرح‌های هشت گانه نیشکری ۷۰ هزار هکتار زیرکشت نیشکر می‌رود که زهاب حاصل از آن به دلیل کیفیت بالا برای کشت‌های غیرنیشکری و آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهارکرد: اگر تا چند سال پیش، زهاب نیشکر تهدیدی محیط‌زیستی بود اما امروز یک فرصت شده است؛ استفاده از کودهای آلی با منشا محیط‌زیست و حذف حداکثری سموم با رویکرد مبارزه بیولوژیک، باعث بهبود کیفیت زهاب نیشکر و مهیا شدن برای ورود به چرخه آبیاری شده است.

وی گفت، در حال حاضر، کیفیت این زهاب‌ها به گونه‌ای است که نقش مهمی در ایجاد یک اکوسیستم طبیعی برعهده گرفته است.

ناصری آثار مهم درختکاری طرح‌های نیشکری خوزستان در کنار زراعت چوب را مانع از فرسایش خاک دانست و گفت: این اقدام از ایجاد کانون‌های جدید ریزگرد در استان پیگیری می کند.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کشت نیشکر از تبدیل ۷۰ هزار هکتار اراضی خوزستان به کانون ریزگردها جلوگیری کرده و مزارع نیشکر در برابر ریزگردها همچون یک سد دفاعی عمل می‌کنند.

وی صیانت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را سه گام توسعه نیشکر در نهضت درختکاری بیان‌کرد و افزود: بر اساس این طرح، هر ساله طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در روز درختکاری به تعداد نیروهای شاغل در واحدهای نیشکری، نهال مثمر از جمله نخل و مرکبات کاشته می‌شود.

ششمین همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی از ۹ تا ۱۱ اسفند ماه به مدت سه روز با ارائه ۶۹ مقاله در زمینه مدیریت بهتر منابع آب و حفاظت از شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی