گاز ان ۲ عامل اصلی مسمومیت‌ دانش آموزان
گاز ان ۲ عامل اصلی مسمومیت‌ دانش آموزان
جزییات نشست فوق العاده مشترک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نمایندگان وزارت اطلاعات اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری ندای دانش، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفتگو با خبرنگار خانه ملت عنوان کرد در نشست مشترک کمیسیون با وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و نمایندگان وزارت اطلاعات درباره مسمومیت دانش‌آموزان دختر چند شهر از جمله قم و بروجرد، بر اساس پیگیری‌های انجام شده از طرف نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز (N2) در سم  منتشر شده در مدارس وجود داشته است.

این نماینده با بیان اینکه سم کشف شده دارای دو ویژگی است، گفت: این سم بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است.

وی اشاره کرد:  این نتایج بر اساس بررسی‌های ۳۰ متخصص وزارت بهداشت به دست آمده، البته ممکن است در مواردی اضطراب نیز علائم مبتلایان را تشدید کرده باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: این پدیده در کشور ابتدا در قم و سپس در بروجرد دیده شده است.

منادی سفیدان تصریح کرد: کمیسیون آموزش هفته آینده نشست دیگری با حضور دستگاه‌های امنیتی برگزار خواهد کرد تا مشخص شود که عامل پشت پرده این ماجرا چه کسانی هستند؛ برداشت‌ها حاکی از این است که دشمن پشت این حرکت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعاً با توجه به تعداد محدود موارد پیش آمده، نباید نسبت به تعطیلی مدارس اقدام کرد اما اینکه جریانی پشت این ماجرا باشد، بسیار خطرناک است که شورای امنیت کشور باید بررسی‌های خود را در این رابطه به جمع‌بندی برساند و به مردم و نمایندگان مردم اعلام کند.

وی یادآور شد: براساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشر شده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی براثر این مسمومیت نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: هفته آینده رئیس شورای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی دعوت شده‌اند تا نتایج بررسی‌های خود در این رابطه را بیان کنند./

  • نویسنده : محمدحسن پیشداد