بررسی تاثیر نوآوری بر کار آفرینی پوشاک
بررسی تاثیر نوآوری بر کار آفرینی پوشاک
یک کارآفرین نوآور در انتظار سرمایه‌گذاری و یا ایجاد شغل از طرف دیگران نیست؛ بلکه خود شناخت صحیحی از فرصت‌ها پیدا می‌کند و با استفاده از سرمایه‌های راکد و سازمان‌دهی و مدیریت مناسب منابع، ایده‌های جدید خود را عملی می‌کند و نقش مهمی در تولید و اشتغال مولد پیدا می کند.

 به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از تجهیز نیوز، صنعت پوشاک یکی از مهم ترین و کاربردی ترین صنایع در حال حاضر است که از دیر باز تا حال مورد توجه کارافرینان بوده چرا که پوشاک یکی از ملزومات اصلی بشریت از ابتدا خلقت بوده است و تمام تولیدات آن در هر سطح و کیفیت قابل استفاده می باشد که این امر صنعت پوشاک را به یکی از مشاغلی تبدیل کرده که هیچگاه خطر ورشسکتگی آن را تهدید نمیکرد. اما در حال حاضر با توجه به تنوعات و محصولات تولید کنندگانی که از پویایی و تنوع لازم برخوردار نباشند با انواع مخاطرات روبرو خواهند بود.

درحال حاضر باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و  با افزایش جوامع رقابتی مد و پوشاک در سطوح داخلی و خارجی، با تکیه زدن بر نوآوری و کارآفرینی، سبب افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی، تولید ملی و در نتیجه افزایش ثروت ملی و رشد اقتصادی جامعه می‌گردد.

کارآفرینی در صنعت مد و پوشاک همراه با جذابیت و خلاقیت زیادی همراه است. تنوع و سودآوری این حوزه، باعث شده است ورود به این صنعت در اولویت کارآفرین های زیادی قرار گیرد. در برخی موارد نیز، با حداقل سرمایه امکان اشتغال زایی و راه اندازی کسب و کارهای کوچکی در این بخش وجود دارد. در حوزه ی پوشاک و مد یکی از نقاط قوت شروع کسب و کار آغاز فعالیت با کمترین سرمایه است. همکاری با طراحان و بهره گیری از تجهیزات مقدماتی در ماه های شروع کار می تواند به پیشرفت کار شما کمک کند.

بعد از آن می توان به مرور و با افزایش تقاضا تجهیزات و نیروهای کار را افرایش داد. کارآفرینان صنعت مد و پوشاک معمولاً به دو شیوه فعالیت دارند. برخی از آنان صاحبان برند خود هستند. برخی کارآفرینان نیز با سرمایه گذاری روی یک شرکت در این حوزه به فعالیت پرداخته اند. این افراد بر روی تشکیل تیمی از نیروهای آموزش دیده، ایجاد ارزش و سودآوری متمرکزند.

نوآوری که عبارت است از؛ انتخاب ایده‌های درست و اجرای صحیح  فرایند تبدیل آن به محصولات، خدمات، و فرآیندهایی به منظور دستیابی به سود و رشد از اساسی ترین اسباب موجود برای حل معضلات جهان است. یکی از ویژگی‌هایی که سازمان و فرد کارآفرین برای بقا در عصر پر رقابت امروز نیاز دارند، نوآور بودن است.

اگر یک سرمایه گذار و کارآفرین بخواهد ظرفیت نوآوری خود را افزایش دهد، سطح بالایی از خلاقیت مورد نیاز است. خلاقیت ارتباط مستقیم با نوآوری و در نتیجه افزایش رقابت، بازار کار و کارآفرینی می شود. به طور کلی ادغام خلاقیت با ایده ها و راهکار ها منجر به خلق اثری نو می شود که انسان و صنعت مد و پوشاک را به سمت نوآوری سوق می دهد. اما خلاقیت نیازمند تفکر خلاق نیز است و با خط فکری ساده امکان پذیر نخواهد بود.

مثلث برمودا خلاقیت،  نوآوری و کارآفرینی را می توان چرخ های پدیده های جهانی حال حاضر دانست که در راس آن نوآوری عامل اصلی گردش این چرخ های پدیده جهانی کارآفرینی است .کارآفرینی اساسی برای موفقیت و رونق اقتصادی و اجتماعی است و عصر فن آوری به کمک نوآوری در کارآفرینی آمده است.

نوآوری و خلاقیت در کارآفرینی پاسخی است به انتظارات رو به افزایش مشتری و نوآوری در کارآفرینی فرایند خلق چیزی جدید است که ارزش قابل توجهی برای فرد، سازمان، صنعت و جامعه دارد. یک کارآفرین نوآور در انتظار سرمایه‌گذاری و یا ایجاد شغل از طرف دیگران نیست؛ بلکه خود شناخت صحیحی از فرصت‌ها پیدا می‌کند و با استفاده از سرمایه‌های راکد و سازمان‌دهی و مدیریت مناسب منابع، ایده‌های جدید خود را عملی می‌کند و نقش مهمی در تولید و اشتغال مولد پیدا می کند.

 از طرف دیگر باتوجه به پتانسیل بالای صنعت تولید پوشاک برای اشتغال زایی با نواوری واستفاده از ایده های جدید میتوان علاوه بر بالابردن راندمان کار باعث ایجاد خطوط تولید جدید در این مشاغل شد که خود باعث ایجاد کارافرینی و اشتغال خواهد شد که باعث حل بسیاری از مشکلات اقتصادی اجتماعی خواهد شد.

علاوه بر آن با تولید محصولات متناسب نیاز بازار خارجی که دارای خلاقیت و نوآوری خاصی باشد از استقبال بازار های خارجی برخوردار شده  و باعث افزایش صادرات و ارز آوری خواهد شد.

نگارندگان: سید محمدرضا حسینی علی اباد (کارآفرین، موسس و مدیر استارتآپ ایتوک، سرپرست تشکل اقتصاد دیجیتال و استارتآپ ها نوشهر) و آرش لحمی (کارشناس برنامه ریزی شرکت مدوک زیست دارو )