«باغبان گلها باش» / مسیح منطقه ترشیز
«باغبان گلها باش» / مسیح منطقه ترشیز
«همراه با شمیم عطرهای بهاری در انتظار رویش کدام گل نشسته‌ایی؟ شکفته، می‌دانم، باور نمی‌کنی؟! در برق نی نی چشمانت، احساس می‌کنم  که جشن گرفته دلت، بهار آزادی را تبریک و تهنیت! باغبان گلها باش»

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ همایش «باغبان گلها باش» با حضور مادر سردار و معلم شهید هادی شهابیان، مربیان پرورشی، مدیران و مؤسسین پیشکسوت امور تربیتی کانون فرهنگی تربیتی لقمان شهرستان کاشمر در محل کانون برگزار شد.

«همراه با شمیم عطرهای بهاری

در انتظار رویش کدام گل نشسته‌ایی؟

شکفته، می‌دانم، باور نمی‌کنی؟!

در برق نی نی چشمانت، احساس می‌کنم

که جشن گرفته دلت، بهار آزادی را

تبریک و تهنیت

باغبان گلها باش»

متن زیبایی که مطالعه کردید آخرین دست نوشته سردار شهید هادی شهابیان است که در ۱۶ اسفند ۱۳۶۵ به نگارش درآورده و برایمان به یادگار گذاشته است و شب گذشته با همین متن در قالب دعوتنامه، دغدغه مندان حوزه آموزش، فرهنگ و تربیت را فراخواند تا بار دیگر برایمان یادآوری شود که آموزش و پرورش ما نه صرفا آموزش است و نه صرفا پرورش بلکه این دو مکمل هم هستند و باید به هر دو حوزه توجه ویژه‌ایی شود.

برگزاری همایش «باغبان گلها باش» بهانه‌ایی شد تا سردار شهید هادی شهابیان را بیشتر بشناسیم. سرداری که قبل از مصوب شدن تأسیس کانون‌های پرورشی یا کانون های فرهنگی و تربیتی، به عنوان یک مربی و معلم دغدغه‌ مند این مهم بود و عاشقانه و به صورت جهادی در این میدان حضور داشت و برای رشد تربیتی و فکری نوجوانان منطقه ترشیز، زمان نمی‌شناخت.

سردار شهید شهابیان آنچنان در حوزه فرهنگی و تربیتی منطقه ترشیز تلاش کرد که حمیدرضا بی تقصیر، نویسنده توانمند کاشمری از او با عنوان «مسیح ترشیز» یاد می‌کند و حقیقت و واقعیت هم همین است.

حدود ۳۸ سال از زمان نوشتن آخرین دست نوشته شهید شهابیان، مؤسس کانون فرهنگی تربیتی لقمان می‌گذرد و گذر زمان باعث کهنگی و فراموشی آن نشد چرا که به قول شهید آوینی «پندار ما این است که ما مانده‌­ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌­اند.»

در این همایش که به همت مدیریت کانون فرهنگی، ترییتی لقمان برگزار شد شاهد حضور مربیان پرورشی بودیم که بهترین سالهای عمرشان را صرف امور تربیتی و پرورشی فرزندان خطه ترشیز کردند و به قول مربی و معلم شهید شهابیان، گلها را باغبانی کردند.

گروه سرود ولایت از آموزشگاه شاهد امام رضا (ع) با خواندن سرود زیبای «مادر برام قصه بگو» همه حاضرین را به دهه شصت برد و خاطرات جبهه و رزمنده و وداع و … تداعی شد.

«معلم، مشق عشق می‌کند؛ معلم، آینده را می‌سازد؛ معلم، معمار آینده است. حزب الله لبنان را شهید چمران که همراه با دانش آموزان بود تأسیس کرد. معلم برای ظهور زمین سازی می‌کند …» از اهم صحبت‌های حجت‌الاسلام جواد طاهری، امام جمعه شهرستان کاشمر است که با حضور در این همایش یاد و خاطره شهید شهابیان و همه شهیدانمان را گرامی داشت.

در ادامه برنامه‌ها آهنگ زیبای من مانده ام تنهای تنها معروفترین اثر مرحوم ایرج بسطامی، خواننده محبوب کشورمان، توسط استاد نجفی که خود از مربیان پرورشی پیشکسوت ترشیز است به زیبایی خوانده شد.

 

گل پونه های وحشی دشت امیدم

وقت سحر شد

خاموشی شب رفت فردایی دگر شد

من مانده ام تنهای تنها

من مانده ام تنها میان سیل غمها

گل پونه ها نا مهربانی آتشم زد آتشم زد

گل پونه ها بی همزبانی آتشم زد

می خواهم اکنون تا سحر گاهان بخوانم

افسرده ام دیوانه ام آزرده حالم

گل پونه های وحشی دشت امیدم

وقت سحر شد

خاموشی شب رفت فردایی دگر شد

 

همایش «باغبان گلها» متفاوت برگزار شد؛ متفاوت از این نظر که به روش تربیتی و پرورشی برگزار شد؛ حالت صرفا کلاسیک رسمی نداشت. مجلس خودمانی بود و مربیان پیشکسوت از خاطرات زیبای دوران مربیگری خود گفتند و نقالی خوانی دانش آموز کاشمری، سید امیر عباس کرامت با موضوع حر و واقعه کربلا و نیز دورهمی صمیمی که قبل از شروع برنامه‌ها داشتند، گرامیداشت یاد مرحوم علی اکبر فخر، مدیر اسبق کانون فرهنگی تربیتی لقمان کاشمر و … همه زیبا بود و دلنشین.

حضور خانواده شهید که به زیبایی راه شهید را ادامه می‌دادند و احترام و ارادت حضار به خانواده شهید که همچنان در مسیر تعلیم و تربیت فرزندان ترشیز گام  برمی‌دارند نشان از آثار و برکات انبوه پرداختن به تعلیم و تربیت دارد و قدردانی که مردم متوجه جایگاه عظیم این مهم هستند.

لازم به ذکر است این مراسم به همت سعید محمدنیا، مدیریت کانون فرهنگی تربیتی لقمان کاشمر و همکاران جهادی وی و نیز همکاری سعید تاج محمدی، مدیریت آموزش و پرورش کاشمر و مدیر اسبق کانون لقمان که در همایش نیز حضور داشتند و یا هدف زنده نگه داشتن یاد شهداء و معرفی بیشتر شهیدان هادی شهابیان و کاظم رحیم نژاد و پاسداشت مقام مربی و معلم با نظر به اهمیت جایگاه مهم مربی و کانون‌های فرهنگی تربیتی برگزار شد.

برای مشاهده تصاویر همایش «باغبان گلها» بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

همایش «باغبان گلها» در کاشمر برگزار شد

خبرنگار: حوریه صادقی زیرک آباد