گیلان در بخش اینترنت سیار رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد
گیلان در بخش اینترنت سیار رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه در زمان حاضر،ضریب نفوذ مشترکین اینترنت ثابت و سیار در استان به ۱۴۱.۵۸ درصد رسیده است، گفت: هم اینک استان در بخش اینترنت ثابت و سیار کشور بترتیب رتبه های دهم و سوم را دارد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام ، فرزاد توکلی  در نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه امسال «توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه‌یافته از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات» به عنوان شعار راهبردی روز جهانی ارتباطات است ،افزود: اردیبهشت ماه سال گذشته این آمار ۱۲۸.۰۵ درصد بود که در مقایسه با آمار ۱۴۱.۵۸ درصد اردیبهشت ماه امسال نشانگر ۱۰.۵۶ درصد رشد در این بخش است.

 

وی ضریب نفوذ تلفن ثابت را هم اینک در گیلان ۴۲.۷۳ درصد عنوان و بیان کرد: به‌دلیل مهاجرت مردم از زیر ساخت های تلفن های ثابت به سمت تلفن همراه تعداد مشترکین تلفن ثابت فقط ۹۷ صدم درصد رشد داشته است .

 

توکلی گفت: بر همین اساس؛ شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه در استان به ۱۹۳ درصد رسیده است که گیلان با این شاخص رتبه چهارم ضریب نفوذ تلفن همراه را کسب کرده و به عبارتی از نظر جمعیت از پوشش ۱۰۰ درصدی مشترکین برخوردار هستیم.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی تلفن همراه از طریق سایت‌های BTS برقرار می‌شود ،از وجود چهار هزار و ۲۷۷ سایت BTS در استان خبر داد و گفت: این تعداد سایت نسبت به سال گذشته ۱۰.۰۹ درصد افزایش داشته است.

 

وی با تاکید بر اینکه برای پوشش بهتر، افزایش ارتقای سایت‌ها در برنامه است، اظهار کرد: برای حفظ زیبایی شهری و همچنین نگرانی شهروندان از بابت تشعشعات، اپراتورها به صورت اشتراکی از سایت‌ها استفاده می‌کنند.

 

توکلی با اشاره به اهمیت دسترسی روستاها به اینترنت افزود: تا پایان برنامه ششم باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت ثابت یا سیار دسترسی داشته باشند که بر همین اساس از مجموع ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان یک‌هزار و ۹۵۲ روستا به یکی از زیرساخت‌های ثابت و سیار دسترسی دارند و فقط ۱۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان هنوز هیچ ارتباط ثابت و سیاری ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه شبکه ارتباطی یک زیرساخت کلانی با عنوان مدیریت زیرساخت دارد که وظیفه آن برقراری ارتباط بین استانها و مراکز استان هاست ، گفت: این شبکه زیر ساختی، شبکه فیبر نوری استان است که شاهراه ورودی ماست و ظرفیت شبکه انتقال در سال ۱۴۰۰ ، از ۷۹۵ گیگا بیت بر ثانیه به ۲ هزا رو ۳۵۰ گیگابیت بر ثانیه در زمان حاضر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا شهریورماه امسال باید ۸۰ درصد شهرها در کشور به شبکه فیبر نوری دسترسی یابند، بیان کرد: احداث ۵۵ سایت دکل ارتباطی با پوشش ارتباطی ۸۴ روستای استان، ارتقای تکنولوژی ۲۱ سایت دکل ارتباطی برای پوشش ۲۴ روستای فاقد اینترنت پرسرعت، اجرای پروژه فیبر نوری در استان به طول ۶۹۰ کیلومتر از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

توکلی به دفاتر فعال پیشخوان در استان اشاره و بیان کرد: در زمان حاضر ،۴۲۲ دفتر پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و ۳۶۹ دفتر ICT در حوزه روستایی استان فعال است ؛ ضمن اینکه

هشت سایت و دکل ارتباطی با هدف پوشش ۱۶ روستا در شهرستان‌های رودبار، رودسر، سیاهکل و تالش با اعتبار ۸۱۶ میلیارد ریال احداث شده و همچنین ۲۸ سایت ارتباطی با هدف پوشش ۳۹ روستا در ۱۵ شهرستان استان ارتقاء یافته اند.

 

۱۷ می مصادف با روز جهانی ارتباطات نامگذاری شده که امسال «توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه‌یافته از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات» به عنوان شعار راهبردی این روز انتخاب شده است.

 

ایرنا

 

بابک خاصه خان