رویداد شب بندر کیاشهر برگزار شد
رویداد شب بندر کیاشهر برگزار شد

به‌گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام، مراسم شب بندر کیاشهر با حضور مسئولین کشوری، استانی، پژوهشگران و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. حاتم پورباقری: بندر کیاشهر در جهان بی‌نظیر اما گمنام است حاتم پور باقری، رئیس شورای اسلامی بندر کیاشهر در آغاز این مراسم ضمن عرض خیرمقدم بیان […]

به‌گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری گیل فام، مراسم شب بندر کیاشهر با حضور مسئولین کشوری، استانی، پژوهشگران و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

حاتم پورباقری: بندر کیاشهر در جهان بی‌نظیر اما گمنام است

حاتم پور باقری، رئیس شورای اسلامی بندر کیاشهر در آغاز این مراسم ضمن عرض خیرمقدم بیان کرد: توسعه بندر کیاشهر و رسیدن به جایگاه اصلی خود منوط به تعامل مسئولان و دستگاههای شهری، استانی و کشوری است.

رییس شورای اسلامی بندر کیاشهر توضیح داد: شیلات در بندر کیاشهر ۱۵۰ سال قدمت دارد که هم‌اکنون ۱۴ بنا از مجموع ۲۴ بنای ارزشمند آن به ثبت ملی رسیده است.

ایشان با اشاره به تمام ظرفیت‌های موجود در بندر کیاشهر گفت: ظرفیتهای این شهر بندری، بی‌نظیر اما گمنام است و ما با برندسازی و معرفی این پتانسیل‌ها در قالب برند شهری، شاهد شکوفایی در حوزه گردشگری و اشتغال‌زایی برای جوانان خواهیم بود.

وی همچنین شرح داد: بندر کیاشهر نیاز به تخصیص اعتبار و پول ندارد، بلکه خواهان تعامل برای بروز داشته‌ها و ایجاد برندینگ در خور استعدادهایش است.

مرتضی عاطفی: هدف ما از برپایی چنین برنامه‌هایی معرفی ظرفیت‌های این شهر ساحلی است تا آن را به عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم

در ادامه، مرتضی عاطفی، شهردار بندر کیاشهر، از این شهر به عنوان شهر شیلات، شالی، برنج و بادام یاد کرد و با تایید حرف‌های رییس شورای شهر گفت: داشتن جنگل، دریا، رودخانه، تالاب، گونه‌های پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق، مجموعه تاریخی شیلات، پل چوبی و … بندر کیاشهر را به الماس درخشان استان گیلان تبدیل می‌کند. هدف ما از برپایی چنین برنامه‌هایی معرفی ظرفیت‌های این شهر ساحلی است تا آن را به عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم.

ابراهیم نجفی: چند طرح از جمله پارک موزه ماهی‌های خاویاری را برای بندر کیاشهر در نظر گرفته‌ایم و از حضور بخش خصوصی در این بخش استقبال می‌کنیم

همچنین ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه با تقدیر از اقدامات شهردار و شورای شهر بندر کیاشهر گفت: بندر کیاشهر به قرن ۸ هجری برمی‌گردد و اولین قرارداد ایران و روسیه در حوزه شیلات مربوط به بندر کیاشهر می‌شد. این بندر جایگاه ماهی‌های خاویاری و استخوانی بود و بالای ۱۰۰ سال سابقه دارد. ما از حضور سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم. پارک بوجاق ۳۲۶۰ هکتار مساحت دارد و با جلسات متعدد با محیط زیست استان و کشور، طرح بسیار خوبی دیدیم که تصویب اولیه شده است. در این پارک ظرفیت‌های گردشگری با حضور بخش خصوصی فعال می‌شود. در مجموعه شیلات ۱۴ اثر ثبت‌شده ملی وجود دارد. این ماهی‌های خاویاری توسط ریل به این مجموعه می‌آمد. شبکه بهداشت و سینما و… در این مجموعه وجود دارد که ظرفیت بکری است. چند طرح از جمله پارک موزه ماهی‌های خاویاری را در نظر گرفتیم و از حضور بخش خصوصی در این بخش استقبال می‌کنیم.

این نماینده مجلس افزود: اسکله بندر کیاشهر ۲۰ سال پیش بالای ۹۰ لنج را پذیرا بود که ماهی کیلیکا صید می‌شد. محیط زیست جلو این لنج‌ها را گرفت، سهام صیادان خریداری شد و این آبراه ۲ کیلومتری تا دریای خزر مسدود شد. امروز به دلیل از بین رفتن این تاسیسات و به دلیل لایروبی نکردن، دیگر امکان تردد قایق‌های کوچک را هم نداریم. اگر این ظرفیت در بندر کیاشهر راه بیفتد چشم‌انداز پرورش ماهی با ظرفیت ۲۱ هزار تن خواهیم داشت. اگر ما بتوانیم شرکت‌هایی بیاوریم و برنج و بادام برندسازی شود به اشتغال بندر کیاشهر کمک می‌کند. امیدوارم در خواهرخواندگی با بندرخمیر از ظرفیت‌های این بخش در بندر کیاشهر استفاده کنیم.

سید احمد محیط طباطبایی: بزرگترین ثروت بندر کیاشهر، نه طول جنگل و نه پرندگان است، مهمترین ثروت آن مردمش است

سید احمد محیط طباطبایی، پژوهشگر و رییس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم ایران)، نیز در این مراسم، توضیح داد: بزرگترین ثروت بندر کیاشهر، نه طول جنگل و نه پرندگان است، مهمترین ثروت آن مردمش است. افرادی که مغز اقتصادی دارند و آینده‌نگر هستند، سرمایه را مصرف نمی‌کنند و از سود سرمایه استفاده می‌کنند.

او افزود: در ماسوله یک تجربه تاریخی ساخته شد و می‌گفتند چرا در جاهایی نمی‌گذارند ما چیزی بسازیم و سیلی که آمد این بافت به‌جای ماند. در رباط کریم تهران هم وقتی چاه عمیق زدند، عده کمی ناراحت بودند، اما با آن آب برنج کاشتند و امروز با مشکل محیط زیست روبه‌رو هستیم. کسی که سرمایه‌گذار محسوب می‌شود بهره‌بردار است و سرمایه اصلی مردم هستند.

محیط طباطبایی ادامه داد: تمام ظرفیت‌های بندرکیاشهر بالاست و وقتی اشاره می‌شود که خارجی‌ها چیزی می‌سازند، آن‌ها بهره‌بردار هستند. چطور شد که شمشادها را بریدند تا کشتی بسازند؟ این بهره‌برداری است و نه سرمایه‌گذاری برای ما و فرزندانمان.

این پژوهشگر بیان کرد: پایداری مهمترین است و مردم کیاشهر نماد پایداری شهرشان هستند، از قرن نهم تا امروز. کسی که به گیلان و مازندران شمال می‌گوید، درکی از این دو استان ندارد و بخش به بخش استان گیلان با یکدیگر متفاوت است.
محیط طباطبایی گفت: کلمه «شیل» بستر رودخانه است نه روی دریا، ما فقط کلمه را نگه داشتیم.

بندر کیاشهر با بندر خمیر فرق دارد، در بندر خمیر رو به دریا هستند و در بندرکیاشهر رو به جنگل هستند.
او با ابراز خوشحالی از خواهرخواندگی دو بندر «خمیر» و «کیاشهر» بیان کرد: در بندر خمیر از مجموعه «حرا» سرمایه‌ای ساختند که روند توسعه‌گرانه داشته و این شهر را به «شهر یادگیرنده فرهنگی» تبدیل کرد. این اقدام نیز در کیاشهر می‌تواند اجرا شود نه مطابق اما می‌توان الگو پذیرفت.

محیط طباطبایی شرح داد: نام خزر بعد از جدایی قفقاز از کاسپین تغییر کرد و این دریا دریای کشفین، قزوین و کاسپین است. هرچیز وارداتی عوارض دارد. وقتی ماهی کفال به دریای کاسپین آمد، ماهی‌های ما را نابود کرد. اگر می‌خواهیم در آینده زندگی کنیم سرمایه طبیعی و فرهنگی باید بماند و برای آیندگان سودآوری داشته باشد. سودآورترین رفتار، رفتار فرهنگی است و هیچ اقتصادی مثل تجارت خاطره و فرهنگ سودآور نیست. فرهنگ ذاتش اقتصادی، اما پایدار است. امیدوارم مانند پدران که فخر این سرزمین بودند، پایدار و مایه فخر این سرزمین باشید.

محمدباقر نوبخت: به عنوان یک شهروند گیلانی آنچه را می‌توانم برای توسعه بندر کیاشهر که موجب توسعه گیلان باشد، حتما انجام خواهم داد

محمدباقر نوبخت رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رییس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم از دیگر سخنرانان این مراسم بود و با اعلام آمادگی برای مشارکت در توسعه این بندر گفت: به عنوان یک شهروند گیلانی آنچه را می‌توانم برای توسعه بندر کیاشهر که موجب توسعه گیلان باشد، حتما انجام خواهم داد.

در ادامه‌ی رویداد شب بندر کیاشهر، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی فی‌مابین بنادر کیاشهر و خمیر توسط شهرداران این دو شهر بندری، به امضاء رسید. پس از امضاء تفاهم‌نامه، محمودی، شهردار بندر خمیر، با اشاره به دلیل خواهرخواندگی دو شهر بیان کرد: بندر خمیر شهری با ساحل تالابی است. دغدغه‌های شهرهایی که ساختار زیست‌محیطی حساس دارند مشترک است. ما تلاش کردیم و این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. از دکتر ایوبی تشکر می‌کنم که بندر خمیر به عنوان شهر یادگیرنده یونسکو به دلیل نقش آموزش مردم در توسعه پایدار ثبت شد. امیدوارم در بندر کیاشهر هم شاهد این مهم باشیم.

این مراسم با اهداء نشان «کیاشهروند مسئول» به دکتر سیروس درخشان (پزشک قلب و عروق) و محمد محبوبی (هنرمند سینما و تلویزیون) و اهداء نشان «کیاشهروند افتخاری» به سیداحمد محیط طباطبایی (پژوهشگر) و دکتر حجت‌الله ایوبی دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو در ایران به عنوان چهار شخصیت تاثیرگذار در معرفی بندر کیاشهر ادامه یافت.

حجت الله ایوبی رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، نشان کیاشهروند را ارزشمند و خاطره‌انگیز دانست و گفت: از این‌که در ایران اسلامی شهرداران به دنبال یافتن تمایزها هستند، خوشحالم و این امر آغاز توسعه است. توسعه وقتی که آغاز می‌شود، باید با حضور اساتیدی مثل احمد طباطبایی باشد. قدر دانستن طبیعت و آنچه به ما رسیده کار دشواری است. حضور خردمندان در کنار مدیران برای گفتن نه در جاهای مختلف است.

حجت الله ایوبی: نشان «کیاشهروند» ارزشمند و خاطره‌انگیز است

ایوبی افزود: امروز ۸۰ میلیون گردشگر فرانسه مربوط به بخش قدیمی این کشور است. کار خوبی می‌کنید که در گذشته بندرکیاشهر کاوش کرده و این امر شما موجب ماندگاری می‌شود. وسعت شهر کن فرانسه از بندرکیاشهر کمتر است، اما امروز حرف از این شهر و جشنواره آن است. اگر در قرن صنعتی، هنر و تئاتر و سینما و هنر تجسمی کالای لوکس بود امروز این هنرها تعیین‌کننده است. خوشحالم با بندر خمیر کار می‌کنید. از ابتدا شهردار این شهر به دنبال توسعه پایدار بود و خوشحالم تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارید.

معرفی برند بندر کیاشهر و توضیح درباره نحوه انتخاب شعار و اجرای هویت بصری در این شهر بندری از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

اجرای موسیقی سنتی گیلان توسط گروه دیلمون و مراسم آیینی باران‌خواهی، پایان‌بخش این مراسم بود.

بابک خاصه خان