توسعه عدالت و افزایش عقلانیت و پایان جهان تک قطبی با حضور اعضای جدید در پیمان بریکس
توسعه عدالت و افزایش عقلانیت و پایان جهان تک قطبی با حضور اعضای جدید در پیمان بریکس
توسعه عدالت و افزایش عقلانیت در عرصه سیاست بین المللی با گسترش اعضای فعال ائتلاف بین المللی بریکس و پایان جهان تک قطبی و حرکت به سوی جهان چند قطبی با حضور اعضای جدید در پیمان بریکس.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ با رشد اقتصادی چین و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی همچون برزیل و آرژانتین و حتی برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس مثل عربستان و امارات شاهد ظهور و بروز اولین نشانه های خروج جهان از فضای تک قطبی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هستیم‌ در همین راستا نیز برخی از کشورهای صنعتی و اقتصادی شاخص و پیشرو درزمینه ایجاد و حفظ نظم نوین جهانی اقدام به تشکیل ائتلاف بین المللی با هدف حفظ و گسترش نفوذ بین المللی خود نمودند.

به همین منظور نیز شاهد شکل گیری پیمان پنج جانبه از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته (چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقا جنوبی) بودیم، حال با گذشت بیش از یک دهه از زمان آغاز به کار این پیمان در نشست پانزدهم شاهد تصمیم گیری در خصوص افزایش کشورهای عضو و همینطور توسعه و گسترش این پیمان هستیم.

در واقع تصمیم گیری در خصوص دعوت از عربستان سعودی، مصر، امارات، آرژانتین، ایران و اتیوپی برای پیوستن به این پیمان را می‌توان مهمترین تصمیم نشست های چند سال اخیر این گروه دانست.

به گفته رامفوزا رئیس جمهور آفریقا جنوبی از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ ایران، عربستان، امارات، مصر، آرژانتین و اتیوپی رسما عضو این پیمان خواهند شد.

حال آنکه این افزایش اعضای ائتلاف بریکس می تواند باعث حرکت جهان از ساحت تک قطبی به سوی چند قطبی باشد.

لذا می توان توقع داشت با گسترش اعضای فعال ائتلاف بین المللی بریکس شاهد توسعه عدالت و افزایش عقلانیت در عرصه سیاست بین المللی باشیم. امری که می تواند پایانی بر هژمونی و برتری قدرت های سنتی عرصه سیاست بین المللی و ظهور و بروز جهان چند قطبی به جای تک قطبی باشد.

  • نویسنده : داود بیگی