عبرتهای جنگ ترکیبی/ مهمترین درس نعمت امنیت است
عبرتهای جنگ ترکیبی/ مهمترین درس نعمت امنیت است
امنیت در زمره آن دسته از موضوعاتی است که از فرط عادی بودن شاید به چشم خیلی­‌ها نیاید با این حال از لایه‌‌های مهم و پنهانِ رشد و پویایی هر جامعه‌‌ای محسوب می ­شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ بر کسی پوشیده نیست که ناآرامی‌های اخیر هر چند خساراتی را بر کشور تحمیل کرد اما عبرت‌های بسیار بزرگی را هم با خود همراه داشت، درس‌ها و آموزه‌های مهمی را برای تمام اقشار مردم داشت؛ مهمترین درس نعمت امنیت است،.

امنیت در زمره آن دسته از موضوعاتی است که از فرط عادی بودن شاید به چشم خیلی­‌ها نیاید با این حال از لایه‌‌های مهم و پنهانِ رشد و پویایی هر جامعه‌‌ای محسوب می ­شود.

بحث را از اهمیت همین موضوع شروع کنیم. بودن یا نبودن این نعمت بزرگ چه وضعیتی برای یک جامعه رقم خواهد زد؟

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم امنیت را «نعمت» می­خوانند، همپای سلامتی؛ و می ­فرمایند این دو نعمت مورد توجه قرار نمی‌گیرند مگر زمانی که نباشند «نعمتان مجهولتان، الصحة و الامان».

این­‌را همه ملت­‌هایی که دچار ناامنی شده‌‌اند و همه‌ی افرادی که گرفتار بیماری شده‌­اند با تمام وجود درک کرده و تأیید می­کنند. شما این سؤال را از ملت­‌هایی که دچار پروژه‌‌ی وحشیانه‌‌ی «ویران‌سازی» شده‌‌اند بپرسید. مشخصاً از ملت­‌های عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان. دقیق‌ترین پاسخ­‌ها را دریافت خواهید کرد.

از امنیت هر چه بگوییم کم گفتیم، امنیت در اولویت اول نیاز بشر است، پیش­‌نیاز بنیادین در مقوله دانش و فناوری، پیشرفت­‌های اقتصادی، مسائل معیشتی و شهروندی، سازندگی کشور، پیشرفت­‌ها و بالندگی فرهنگی و همه مقوله‌‌هایی که به نحوی افتخارات ملی با آن گره خورده، امنیت است.

مسیر صعود به قلّه افتخارات کشور از مسیر امنیت عبور می­کند. امنیت یک کالای عمومی است که تمام مردم از آن بهره می­‌برند؛ هرکس در این سرزمین زندگی می­ کند در هر رده و سنی که باشد از امنیت بهره‌­مند است.

شرط حرکت عظیم اجتماعی برای یک ملت در درجه نخست امنیت است. امنیت ملی برای ملت از همه چیز واجب­‌تر است. تأمین امنیت نیز ابعاد مختلف دارد که باید مورد توجه باشد.

امنیت پیش‌­نیاز تولید فکر و ایده و اعتماد به آینده است؛ در شرایطی که کشور ما برخوردار از نسل جوان و فعال و کوشا است، وجود امنیت، امید به آینده را در جوانان تقویت می­‌نماید تا با آسایش خاطر و انرژی و تعمق در پدیده‌‌ها به تحصیل و تحقیق و پژوهش و به کار بپردازند.

از آن طرف هم دشمنان این مردم دقیقاً همین امید را هدف قرار داده و هدف­شان از بین بردن امید به آینده به‌‌ویژه در جوانان است. در این راستا پروژه‌‌ی تعیین دستورکارهای دیگر برای فکر جوانان، مشغول­سازی و از بین بردن امنیت ذهنی جوانان را دنبال می­‌کنند.

 

  • نویسنده : دکتر سید علی حسینی