دفتر کمرگ در کاشمر راه اندازی می‌شود
دفتر کمرگ در کاشمر راه اندازی می‌شود
ناظر کمرگات خراسان رضوی با اشاره به رایزنی ها و موافقت های انجام شده، گفت: دفتر گمرک کاشمر به زودی در این شهرستان راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ جواد جعفری در نشست فعالان اقتصادی منطقه ترشیز با اشاره به ظرفیت های کشاورزی، صنایع، معادن و واحدهای تولیدی در حوزه صادرات و پیگیری مسولان شهرستان مبنی بر ایجاد دفتر کمرگی در کاشمر، افزود: در این زمینه مکاتبات اولیه انجام شده است و به زودی با فراهم شدن زیرساخت در شهرستان، دفتر کمرگ کاشمر احداث و شروع بکار می کند.

 ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد ادامه داد: با توجه به موافقت گمرک، در صورت تامین زیرساخت‌ها و امکانات اولیه دفتر کمرگ برای ارائه خدمات کمرگی با اولویت صادرات در کاشمر مستقر می شود.

وی ادامه داد: ایجاد کمرگ تنها موضوع صادرات نیست، لذا ضروری است در ادامه و برای گسترش فعالیت دفتر کمرگ باید ساز و کارهای مرتبط برای صدور مجوز، قرنطینه و… فراهم شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده در بحث واردات واحدهای تولیدی، تصریح کرد: تولیدکنندگان در این زمینه می توانند از امکانات انبار اختصاصی استفاده کنند و از این طریق تشریفات گمرکی در محل واحد تولیدی انجام شود.

وی با اذعان به اینکه ورود موقت محصولات کشاورزی در اختیار کمرگ نیست، تصریح کرد: موافقت اولیه و اصلی در حوزه محصولات کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی است و تنها با امور عملیاتی و فیزیکی در حیطه وظایف کمرگ است.

فرماندار کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های منطقه ترشیز در زمینه تولیدات محصولات مختلف حوزه صنعت، کشاورزی و معادن برای تسهیل و تسریع برای صادرات، گفت: قطعا ایجاد و راه اندازی دفتر کمرگ می تواند تا حدودی از مشکلات واحدهای صادرکننده محصولات را فراهم کند.

امیر دایی صراف با بیان اینکه به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد ۵ زنجیره به صورت خاص هستیم، بیان کرد: با توجه به اینکه فرش کاشمر جزو ٩ فرش ثبت شده جهانی است و بیش از ٢ هزار نفر در این حوزه فعالیت دارند، راه اندازی زنجیره فرش جزو اهداف و اولویت هاست تا با راه اندازی صنایع پایین دستی علاوه بر ایجاد اشتغال بتوانیم، زمینه افزایش تولیدات باکیفیت و صادرات بیشتر آن را فراهم کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در کاشمر و نیاز سالانه ٢ تن گیاه دارویی این مجموعه، بر ضرورت تکمیل زنجیره این چرخه تاکید کرد و یادآور شد: فرت بافی یکی از صنایع دستی منطقه است، که تاکنون نیز ٣٠٠ نفر در این زمینه آموزش دیدند، که امیدواریم با تکمیل چرخه شاهد افزایش میزان اشتغال و تولیدات آن باشیم.

فرماندار کاشمر با اذعان به اینکه وجود کارخانه بذر پنبه کشور در کاشمر و کارخانجات نساجی در بردسکن را یکی از مزیت های رقابتی پنبه در منطقه عنوان کرد و با تاکید بر ایجاد زنجیره این محصول، افزود: قطعا ایجاد دفتر کمرگ در کاشمر می تواند علاوه بر رفع دغدغه تولید ۶٧ هزار تن محصولات باغی و ۶٢ هزار تن محصولات زراعی و نیز فعالیت ۵٩ واحد صنایع تبدیلی، زمینه را برای تشویق و فعالیت بیشتر تولید کنندگان را مهیا کند.

در این جلسه تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی و فعالان بخش کشاورزی به بیان دغدغه ها و مشکلات شان در حوزه واردات مواد اولیه، تجهیزات و صادرات محصولاتشان پرداختند.

خبرنگار: هادی مهدیان