گفتگویی اختصاصی با مدرس فن بیان جناب دکتر علی آقاجری
گفتگویی اختصاصی با مدرس فن بیان جناب دکتر علی آقاجری
فن بیان در واقع همان توان سخن گفتن است. فن بیان یک فن و مهارت است که همه ما بدان نیازمندیم. در برقراری ارتباط و داشتن روابط عمومی خوب ، نیاز به فن بیان خوبی داریم. در واقع فن بیان عالی ترین نوع ارتباط کلامی انسانی است.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم، فن بیان در واقع همان توان سخن گفتن است. فن بیان یک فن و مهارت است که همه ما بدان نیازمندیم. در برقراری ارتباط و داشتن روابط عمومی خوب ، نیاز به فن بیان خوبی داریم. در واقع فن بیان عالی ترین نوع ارتباط کلامی انسانی است.

بنابراین گفتگویی اختصاصی با دکتر علی آقاجری مدرس مطرح سخنوری و فن بیان انجام داده ایم که در ادامه تقدیم نگاه سبزتان می گردد.

 

مصاحبه گر: دکتر ملیکا ملک آرا – خبرنگار رسانه کلام قلم 

مصاحبه شونده: دکتر علی آقاجری – مولف و مدرس فن بیان  

خبرنگار: جناب دکتر آقاجری، لطفا در ابتدا برای مخاطبان خودتان را معرفی بفرمایید و از فعالیت های تان برای ما بگویید.

آقاجری: علی آقاجری هستم. متولد ۱۳۶۳، زادۀ بهبهان و دانشجوی دکترای مدیریت سازمانی هستم. از سال ۱۳۸۹ تاکنون سرپرستی و ریاست هیئت انجمن های ورزش های رزمی استان خوزستان را بر عهده دارم. همچنین عضو سابق شورای اسلامی شهر بهبهان و شورای عالی استان خوزستان نیز بودم و در حال حاضر چند سالی است که به واسطۀ علاقه به کنش های فرهنگی و آموزش های شهروندی، به تدریس در حوزه فن بیان و سخنوری نیز مشغولم.

خبرنگار: مهارت های کلامی چه تاثیری برای مدیران کسب و کار دارد؟

آقاجری: همواره شنیده ایم که انسان موجودی اجتماعی هست؛ یعنی  کیفیت زندگی ما (در تمامی عرصه های خانوادگی، شغلی، تحصیلی و…) به سبک ارتباط ما با سایر همنوعان گره خورده است. برای پاسخ به این پرسش شما، در ابتدا به علم نوین مدیریت، اشاره می کنم که اظهار می‌دارد: مدیر تیم، یک دستور دهنده و تنها مغز متفکرِ تیم نیست،‌ بلکه نقش رهبری دارد که باید برای رشد تک تک اعضا و حل مشکلات (مهارتی و روحی و…) آن ها، تعامل صحیح بین اعضا، شکوفایی و استفاده از ایده های نو و ناب آنان و حفظ انسجام و پیوستگی در فعالیت های اعضا تا رسیدن به هدف غایی، تلاش کند. پس یک مدیر کارآمد و‌ محبوب مدیری است که تعامل محترمانه و کلامی شیوا، جذاب و منطقی داشته باشد تا اعضا را متحد نگه دارد و انگیزه ترقی و پیشرفت را در وجودشان ایجاد کند و پیشنهادات و انتقاداتش در مورد فعالیت ها، مؤثر افتد. قسمت اعظم ارتباطات انسانی، ارتباطات کلامی است مدیرانی که قدرت سخنوری دارند، در سایر حوزه های ارتباط کلامی هم صاحب مهارت هستند و در تعاملات برون سازمانی نیز موفق عمل می کنند.

خبرنگار: فن بیان در بازاریابی چه اهمیتی دارد؟

آقاجری: یک جمله به شما می گویم که اگر به دنبال فروش بیشتر هستید، سعی کنید مشتری وفادار بیافرینید. یعنی باید سعی کنیم فقط به فکر فروش لحظه ای نباشیم، بلکه خاطرۀ ارتباطی به یاد ماندنی و خریدی پرسود برای مشتری به یادگار بگذاریم تا از ما خرید مستمر داشته باشد.بی شک بدون گفت و گوی ارزنده که مستلزم خوب شنیدن، زیبا سخن گفتن و دادن اطلاعات لازم به مشتری و تکنیک های متقاعدسازی است، این حس خوب ایجاد نمی شود. متاسفانه برخی بازاریابان، از کلامی ساده و گاهی بی پروا و یا آشفته استفاده می کنند و یا سعی می کنند با پرحرفی یا غلو و هیجانات مصنوعی نظر مشتری را جلب کنند که موجب می شود مشتری اعتماد نکند و به بازاریاب، به عنوان فردی دون پایه نگاه کند.

خبرنگار: جناب دکتر چرا فن بیان در زندگی شغلی یا کسب و کار حائز اهمیت است؟

آقاجری: «شغل» صرفاً راه ارتزاق ما نیست، بلکه برای ما جایگاه اجتماعی و اعتماد به نفس به همراه دارد و در نتیجه بر سلامت روان ما تأثیرگذار خواهد بود. کسی که در صنف شغلی خود (چه اداری، یا آموزشی، یا تولیدی یا توزیع و فروش یا مشاوره و…) جزو بهترین هاست، قطعا تمامی این فواید را دریافت می کند. ارتقای ما و گرفتن امتیازات و جوایز بیشتر، در گرو تلاش بیشتر و اصلاح شخصیتی و رفتاری ماست. کسی که بتواند با فرادست و فرودست خود ارتباط بهتری برقرار کند، بهتر می تواند برای موفقیت، پله سازی کند. اگر در تاریخ و ادبیات هم واکاوی کنید، می بینید که همیشه افراد خوش بیان و زیرک در مقام های والا گماشته و یا در خاطر مردم ماندگار شده اند؛ چه نیک سرشت و چه بد طینت. پس فن بیان نقشی اساسی در حیطه شغلی هر فرد ایفا می کند.

خبرنگار: جناب دکتر چه نکاتی در مورد فن بیان و ارتباط موثر با مشتریان وجود دارد؟

آقاجری: فروش خوب، قواعد و اصول بسیاری دارد که یک بخش آن فنون بیان و ارتباط گیری مؤثر است و شامل: ساختار کلام مناسب برای ارائه اطلاعات، تکنیک های متقاعدسازی، زبان بدن فعال و مقتدرانه، ارتباط چشمی و شنوندگی فعال، شناخت شخصیت مشتری، دادن اطلاعات فنی مناسبِ نیاز به او و تحریک حواس پنجگانه مشتری است. برای مثال، باید بدانیم محض ورود مشتری به دفتر کار ما یا محض ورود خودمان به دفتر کار مشتری چگونه دست بدهیم و احوال پرسی کنیم؟ چطور خودمان را معرفی کنیم؟

چگونه یخ شکنی کنیم؟صحبت های خود را با چه تکنیکی آغاز کنیم که طوفانی و جذاب باشد؟

محصول خود را چگونه معرفی کنیم بهتر است؟در صورت سخت پسند بودن، چطور او را متقاعدکنیم و …

خبرنگار: جناب دکتر به عنوان سوال آخر، برای اینکه ما یک مشتری را به مشتری همیشگی و ثابت تبدیل کنیم، باید فن بیان موثری داشته باشیم؛ بر اساس سوابق و تجارب تان بفرمایید چه راهکارهایی برای تقویت و افزایش فن بیان وجود دارد؟

آقاجری: فن بیان، دریایی از نظریه و تکنیک است و باید بگویم بدون آموزش مدون و طولانی مدت، یادگیری آن غیر ممکن است، اما پیرو پاسخ قبلی، چند نکته آموزشی را به طور مختصر بیان می کنم که امیدوارم مثمرثمر واقع شود:

لبخند بر لب داشتن و پر انرژی بودن.

هنگام دست دادن، دستان هر دو طرف عمود باشد.[توازن در ارتباط]

عدم استفاده از لطیفه و طنز در ابتدای کلام.

یخ شکنی با پرسیدن چند سوال کوتاه از مشتری

عدم استفاده از جملات و کلمات کلیشه ای  در معرفی محصول،

استفاده از روش ساندویچی هنگام معرفی محصول [در ابتدا بیان چند ویژگی مثبت ، سپس گفتن نقاط ضعف و مجددا بیان ویژگی های مثبت]

توجه به احساسی بودن یا منطقی بودن مشتری و صحبت کردن، متناسب با سلیقه ی وی.

و نکته پایانی اینکه همیشه برای ارائه مطالب تان از قبل تمرین کنید. مهم است که صدا و تصویر خود را حین تمرین ضبط کنید تا بدانید چه مشکلاتی را باید برطرف کنید.

امیدوارم اهمیت فنون بیان و سخنوری در زندگی، بیش از پیش شناخته شود و همۀ اقشار در همۀ سنین، به آموزش آن‌ روی بیاورند، چون آموزش طولانی مدت و عملی فن بیان، تأثیری فوق العاده روی افراد خواهد گذاشت که تنها با مطالعۀ صرف به دست نمی آید.

 

از وقتی که در اختیارمان قرار دادید سپاسگزاریم و امیدواریم مخاطبان خوب ما نیز از آموزش های شما استفاده نمایند.

در صورت تمایل مردم عزیز می توانند جناب دکتر آقاجری را در صفحه اینستاگرام به آدرس dr_aliaghajari@ دنبال نمایند.