مسیری مطمئن برای نهادینه سازی و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف
مسیری مطمئن برای نهادینه سازی و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف
سیاستگذاری فرهنگی در حوزه گردشگری در کنار برنامه ریزی و اعمال کنترل و نظارت هدفمند مسیری مطمئن برای صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی -اسلامی و نهادینه سازی و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف است.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از تایماز نیـوز | حجاب و عفاف پدیده مذهبی – ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی بوده که اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش های بنیادین در سطوح مختلف جامعه و احساس مسئولیت نهادها و سازمان های مختلف در قبال نقش آفرینی مثبت و هدفمند در قبال وظایف تعیین شده است.
در عصر حاضر که استکبار جهانی و هم پیمانانش با بکارگیری امکانات و تجهیزات در پی هجمه و تهاجم فرهنگی بر علیه ایران اسلامی هستند اولویت قرار دادن مسئله حجاب و عفاف ضرورتی اجتناب ناپذیر در تضمین شور و نشاط جامعه و احساس امنیت و آرامش فردی، اجتماعی و روانی است.
یکی از سازمان هایی که در حوزه عفاف و حجاب برای آن وظایف و ماموریت هایی تعریف و محول شده سازمان میرث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
در حوزه عفاف و حجاب چه وظایف و ماموریت هایی برای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعریف و محول شده است.
عفاف و حجاب در ایجاد هویت فرهنگی و ملی مستقل برای کشور و ملت تاثیرگذار و آثار مثبت سیاسی به دنبال داشته و گامی مهم در خنثی سازی سیاست دشمنان در ترویج فرهنگ برهنگی و یکی از راهکارهای پیشگیری از تهاجم فرهنگی می باشد؛ که این مهم می بایست مورد توجه ویژه دست اندرکاران حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.
باید در این حوزه آموزش های لازم به مجریان تبلیغ با محوریت ضرورت پاسداری از عفاف و حجاب و ارزش های اسلامی، ارائه الگوهای مناسب و تبین ضرورت حفظ استقلال فرهنگی و سیاسی و اصالت بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری و صنایع دستی ارائه؛ که تحقق این امر مستلزم پیگیری موضوع با حساسیت ویژه و مسئولیت سازی فردی و سازمانی است.
الگو سازی مناسب، تربیت و توسعه نیروی انسانی مومن، کارآمد و آشنا به مسایل فرهنگی و سازماندهی مبلغان آشنا به اصول و مبانی فرهنگ عفاف و حجاب به روش های صحیح تبلیغ و استفاده بهینه از آن ها در حوزه توسعه گردشگری و معرفی صنایع دستی باید مدنظر بوده و اجرایی شود.
و اما وظایف و ماموریت های محوله:
*ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید به عنوان یک اصل و وظیفه شرعی، اجتماعی، دینی و اسلامی مدنظر بوده و در قالب دستورالعمل اجرایی تهیه و تدوین و جهت اجرا در اختیار – دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری -اماکن اقامتی و پذیرایی وابسته و -موزه ها و بناهای تاریخی اعم از داخلی و خارجی قرار گرفته و نظارت و کنترل ویژه و هدفمند اعمال گردد.
* عدم ارائه خدمات به مراجعان متخلف و افراد بدحجاب و بی حجاب
*بررسی صلاحیت متقاضیان فعالیت در مراکز تحت پوشش سازمان اعم از مدیران، متصدیان و شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی، راهنمایان گردشگران و .. توسط حراست سازمان به منظور پیشگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت بر مسند مشاغل مذکور و تامین امنیت اخلاقی برای خانواده ها در این مراکز
*جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز غیر مجاز، رسیدگی به تخلفات مراکز و دفاتر دارای مجوز و معرفی متخلفین به مراجع قضایی
*نظارت بر گروه های ویژه گردشگری خارجی به منظور رعایت شئونات اسلامی و جلوگیری از اشاعه فرهنگ مبتذل در جامعه
*ایجاد مراکز فروش پوشاک، کالاهای فرهنگی و اماکن اقامتی و پذیرایی برای گردشگران خارجی
*اطلاع رسانی در خصوص رعایت شئونات اسلامی و فرهنگی با جزوات و بروشورهای توزیعی در بین گردشگران
*اختصاص آموزش های لازم مرتبط با فرهنگ عفاف و حجاب در دوره های هتل داری و شرط گزینش و بکارگیری راهنمایان گروه های گردشگری
*سیاستگذاری فرهنگی در مورد گروه های گردشگری اعزامی به مراکز گردشگری خارجی به منظور صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی
*برنامه ریزی، نظارت و کنترل فرهنگی پیرامون اعزام گروه های گردشگری به خارج از کشور
*برنامه ریزی در خصوص محدود سازی عزیمت گردشگران ایرانی به مراکز و مناطق گردشگری غیر اخلاقی خارج از کشور
قضاوت با شماست که تا چه حد در این حوزه ها فعالانه، مسئولانه و متعهدانه عمل شده است.