ایجاد کافه کتاب از رویکردهای ترویجی کتابخوانی در گیلان است
ایجاد کافه کتاب از رویکردهای ترویجی کتابخوانی در گیلان است
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ایجاد و توسعه کافه کتاب‌ها را از رویکردهای ترویجی فضای کتابخوانی دانست و گفت: تاکنون مجوزی به نام کافه کتاب صادر نشده و به طور جدی مورد رصد قرار نگرفته است؛ کافه کتاب می تواند جایگزینی برای ایستگاه مطالعه باشد و این خلاء را پر کند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از گیل فام / یاسر تقوی افزود ایجاد و توسعه کافه‌های کتاب را از سیاست های جدی نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و افزود: برای تقویت و ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه با بهره گیری از همه ظرفیت ها تلاش می کنیم.

وی تصریح: استان گیلان ۸۵ باب کتابخانه عمومی نهادی، یک باب کتابخانه عمومی مستقل و نزدیک ۱۵ کتابخانه مشارکتی فعال دارد.

وی عنوان کرد: نهادها و دستگاههای مختلف فضاهای مناسب مجموعه خود را به راه اندازی کتابخانه اختصاص داده و از نهاد کتابخانه ها مجوز ایجاد کتابخانه مشارکتی دریافت کرده اند؛ این نهاد در آموزش، ارسال کتاب، نشریه و نرم افزار کتابخانه ای همکاری لازم را با این مجموعه ها دارد.

وی ایجاد فضای مناسب کتابخانه‌ای را از نیازهای جامعه امروز دانست و تصریح کرد: یکی از نیازهای مخاطبان جامعه کتاب‌خوان بهره مندی از سالن های مطالعه است که باتوجه به کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد بسیاری از مخاطبان برای استفاده از فضای سالن مطالعه به کتابخانه ها مراجعه می کنند.

تقوی گفت: نهاد کتابخانه ها با اتخاذ تدابیری فراتر از استانداردهای موجود کتابخانه های عمومی، فضای استانداردی برای سالن های مطالعه تعریف کرده است؛ اگرچه این سالن ها با هزینه کمتری راه اندازی می شوند اما باید از حداقل امکانات مانند میز، صندلی، وسایل سرمایشی، گرمایشی و استحکام لازم برخوردار باشند.

وی از مسئولان امر خواست کتاب را جدا از کتابخانه ببینند و افزود: مدیریت و ساخت کتابخانه های عمومی از وظایف ذاتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است اما موضوع کتاب رسالتی است که مجموعه های فرهنگی و غیر فرهنگی باید دنبال کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، موضوع کتاب و کتابخوانی را تکلیف و وظیفه همه دستگاهها دانست و یادآورشد: در استان تهران ۳۰۰ کتابخانه توسط شهرداری ایجاد شده است اما شهرداری های گیلان به این موارد توجهی نداشته اند چنانکه شهرستان رشت ۶۵ محله دارد که در ۶۰ محله آن کتابخانه وجود ندارد این به معنای آن نیست که مردم کتابخوان نیستند بلکه از نقاط ضعف در بخش اجرایی است.

وی ادامه داد: استان گیلان و شهر رشت به لحاظ جمعیت، قدمت و پیشینه فرهنگی در سرانه برخورداری از کتابخانه ها جزو ضعیف‌ترین مراکز استانهای کشور بشمار می رود؛ طبق آمار خرید اینترنتی کتاب و غیره مردم رشت و گیلان مردم کتابخوانی هستند و برخی از انتشاراتی های استان در ردیف بهترین انتشاراتی های کشور قراردارند اما محیط مناسب کتابخانه ای ندارند.

تقوی با بیان اینکه رشت پنج کتابخانه عمومی دارد ولی هیچکدام آنها استاندارهای لازم را ندارند، اظهار کرد:رسانه ها می توانند با ایجاد پیوند ۲طرفه با حوزه فرهنگ، کتاب را به موضوع محوری جامعه تبدیل کنند.

ایرنا