منطقه آزاد ماکو، فرصتی استثنایی پیشرو‌ی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
منطقه آزاد ماکو، فرصتی استثنایی پیشرو‌ی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
منطقه آزاد ماکو، منطقه‌ای بسیار مستعد و دارای ظرفیت فراوان است و باید به مناطق آزاد به عنوان مراکزی برای رونق تولید، سرمایه گذاری، صادرات، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی کل کشور توجه شود.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از سرویس صنعت افق سرمایه؛ منطقه آزاد ماکو به دلیل قرار گرفتن در مسیر تجارت چین و اروپا و کریدوری شرق به غرب، که از طریق راه آهن و مسیرهای ترانزیت جاده‌ای به اروپا متصل می‌شود، به عنوان مهمترین مرز زمینی تجاری و مسافری کشور به عنوان دروازه تجارت و ترانزیت به جهت امکان تسهیل ترخیص کالاها و تجهیزات مشتریان بین‌الملل شناخته می‌شود.

این منطقه با حجم تجارت سالیانه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار، پتانسیل ایفای نقش و ایجاد ارزش افزوده در جریان تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی را داراست و ظرفیت‌های قابل توجه ترانزیتی و موقعیت می‌تواند برای توسعه و بهبود روابط ایران و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) نقش ویژه‌ای ایفا کند.

منطقه آزاد ماکو، منطقه‌ای بسیار مستعد و دارای ظرفیت فراوان جهت سرمایه گذاری است و قرار گرفتن در مسیر تبادلات تجاری چین و اروپا، با کاهش هزینه و زمان در ترانزیت کالا، عبور خط لوله گاز صادراتی، دسترسی به منابع انرژی ارزان، نیروی کار مستعد و معافیت­های مالیاتی و گمرکی، منطقه‌ای منحصر به فرد برای ایفای نقش در تجارت منطقه­ای و بین المللی و در زنجیره جهانی تولید و تامین کالا دارد. از این رو، این منطقه برای سرمایه‌گذاری یا انتقال فعالیت‌های تولیدی، بسیار جذاب است و به رونق تولید، سرمایه گذاری، صادرات، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی در این مناطق به عنوان مناطقی برای رشد و توسعه اقتصاد منطقه و کشور باید توجه شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده است که رویکردی که در مناطق آزاد وجود دارد جهانی سازی مناطق آزاد و مردمی کردن اقتصاد است و رویکرد دولت در جهت تحقق جهانی سازی مناطق آزاد و اجرای بند ۱۱و۱۲ اقتصاد مقاومتی که رهبری نیز به آن اشاره کردند، است تا تعاملات با همسایگان افزایش یابد و در حوزه‌های تجاری سازی حرکت شود و تاکنون هم برای تحقق این هدف اقداماتی صورت گرفته است و شرکای خارجی مثل ترکیه، چین و هند سرمایه گذاری‌های خوبی را در این منطقه انجام دادند.

باید گفت که عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های امنیتی، عمده مشکلات فعالان اقتصادی بوده است، تداخلات تصمیمات دستگاه‌ها و نگاه جزیره‌ای مانع تولید و صادرات است و باید احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعمال شود. تمام منابع و همچنین تمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه باید پیوست فرهنگی داشته باشند. تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و آغاز عملیات پروژ‌های اولویت­دار عمرانی متناسب با منابع سازمان در کنار تسهیل و رفع موانع پیش روی سرمایه­گذاران موجود و البته جلب و جذب سرمایه گذاری‌های جدید در بخش‌های مختلف گردشگری و مناطق آزاد هم زمان با چابک سازی سازمان منطقه آزاد به عنوان راهبرد‌های پیش رو باید در دستور کار قرار داشته باشند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در توضیح این موضوع که با وجود موقعیت خاص جغرافیایی آن­گونه که باید برای سرمایه­گذاری شناخته نشده است، بیان کرد: در حال حاضر چالش‌های اقتصادی فراوانی وجود دارد، اما شرایط اقتصاد مقاومتی بستر مناسبی را برای برنامه‌ریزی‌های جاری و آینده کشور فراهم کرده است و این سیاست‌ها چارچوب کلان اقدامات دستگاه‌های اجرایی را برای دستیابی به توسعه پایدار تشکیل می‌دهد و یکی از دلایل اجرایی نشدن این موضوع نبود بستر‌های لازم برای اجرای آن، وجود تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت در درآمد‌های ارزی است.

این موضوع نشان می­‌دهد که تیم اقتصادی دولت باید هم برای تامین مالی رشد هدف‌گذاری کنند و در عین حال تلاش گسترده‌ای برای رفع این نگرانی انجام دهد تا منابع را به سمت کسب‌وکار‌هایی سوق دهد که بخش بیشتری از جامعه از مواهب آن بهره‌مند شوند که به نظر می‌رسد با توجه به چشم‌انداز مثبت جهانی به اقتصاد ایران و اهتمام مدیریت کشور به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، این چشم انداز فرصتی طلایی برای پایان دادن به کندی رشد اقتصادی و رکود به همراه ایجاد زمینه مناسب برای رشد باثبات غیرتورمی فراهم می‌کند

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام اینکه علاوه بر حمایت از سرمایه­گذاران داخلی، حمایت از سرمایه گذاران خارجی هم در دستور کار منطقه آزاد ماکو قرار دارد، گفت: از سرمایه­‌گذاران خارجی هم متقاضیانی برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری داریم و براین اساس، اگر سرمایه­‌گذاران خارجی هم متقاضی فعالیت در حوزه گردشگری باشند و طرح‌ها و فعالیت‌های آن­ها منطبق با فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور باشد با همکاری معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه می‌توانند از تمام ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو بهره­مند شوند.

منطقه آزاد ماکو که قرار است بهشت سرمایه‌گذاران و موتور توسعه اقتصادی ـ اجتماعی استان و منطقه و حتی کشور شود، برای بدست آوردن جایگاه خود در شکوفایی اقتصادی نیازمند همکاری‌های همه جانبه و از مهمتر نیازمند تامین مالی و ورود پول ارزان قیمت (جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی) است و جذب چنین سرمایه‌هایی نیاز به برنامه‌ریزی و شیوه‌های خاصی دارد.

انتهای پیام/