روزانه بیش از ۱۰ نفر در بیمارستان‌های کاشمر بستری می‌شوند
روزانه بیش از ۱۰ نفر در بیمارستان‌های کاشمر بستری می‌شوند
مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: تا کنون ۳۰ درصد کادر بهداشت و درمان این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند و روزانه بیش از ۱۰ نفر به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های کاشمر بستری می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیزخوان؛ محمد جواد یزدانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: چون در دوره طرح تحول سلامت ساختارهای خوبی ایجاد شده بود، توانستیم حرکت خوبی را در سطح شهرستان شروع کنیم؛ به طوری که ۸۰ تخت در بیمارستان شهید مدرس تجهیز و ICU این بیمارستان با ۶ تخت که در سال‌های قبل احداث شده بود، آماده فعالیت شد.

وی بیان کرد: هر چند در پیک اول کرونا کاشمر به نسبت شهرستان‌های مجاور وضعیت بسیار مطلوبی داشت اما باز هم سعی شد به امکانات درمانی شهرستان اضافه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر راه‌اندازی دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید بیمارستان، جذب اعتباراتی برای زیرساخت‌های کرونا از جمله راه‌اندازی مرکز جامع سلامت ریوش و اتمام پروژه‌های بلوک زایمانی و چند مرکز جامع سلامت شهرستان را از جمله اقداماتی دانست که طی این مدت صورت گرفته است.

وی مطرح کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، آزمایشگاه مولکولی کرونا در کاشمر با هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی شد. با توجه به اینکه از سال جاری رشته علوم آزمایشگاهی هم به دانشکده پرستاری اضافه شده، در آینده می‌توان برای سایر ویروس‌ها و حتی اقدامات ژنتیکی از این آزمایشگاه در حوزه سلامت استفاده نمود.

یزدانی گفت: تا کنون بیش از ۲۰۰۰ تست کرونا در آزمایشگاه مولکولی کرونا انجام شده است. همچنین طی دو هفته آینده دستگاه جدید اکسیژن ساز بیمارستان شهید مدرس راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر افزود: اگر چه با این اقدامات توانستیم پیک اول و دوم کرونا را به خوبی پشت سر بگذاریم و کمترین آمار را در بین شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته باشیم اما متاسفانه از ابتدای آبان ماه به دلیل بازگشایی مدارس، تجمعات و مسافرت‌هایی که انجام شد و به خصوص دورهمی‌های خانوادگی، آمار مبتلایان و مرگ میر بیماری کرونا در شهرستان افزایش بسیاری داشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد ساده‌انگاری و تصور کردند که بیماری کرونا تمام شده است؛ به همین دلیل دورهمی‌های خانوادگی رشد بسیاری یافت و این موجب شد در تمام شهرهای استان از جمله کاشمر در پیک سوم با افزایش چشمگیری مواجه شویم.

یزدانی با بیان اینکه در پیک سوم کرونا واگیری ویروس ۱۰ برابر شده است، عنوان کرد: اگر چه در اسفند ماه یک نفر از هر خانواده مراجعه می‌کرد ولی در آبان ماه به صورت گروهی و خانوادگی به بیمارستان‌ها مراجعه داشتند و شدت بیماری افزایش یافته بود.

وی مطرح کرد: چون در پیک سوم نه تنها تعدادی از پرسنل به بیماری کرونا مبتلا شدند بلکه در برخی روزها تا ۱۵۰ بیمار در بیمارستان شهید مدرس بستری شد. به همین علت مجبور شدیم یکی از بخش‌های بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) را تخلیه و برای بیماران کرونایی تجهیز کنیم. همچنین بیمارستان خلیل‌آباد هم راه‌اندازی و اکنون در این شهرستان هم بیماران کووید ۱۹ بستری می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۸۸۰ نفر در بیمارستان‌های کاشمر بستری شدند و تا کنون با تلاش‌های شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان هیچکس به علت کمبود امکانات دچار مشکلات جدی نشده است.

وی ادامه داد: چنانچه از سوی مردم و مسئولان پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و تعداد فوتی‌ها ۴ رقمی شود، بدون شک از سطح تاب‌آوری نظام سلامت خارج خواهد شد و شاهد بروز فاجعه‌ای غیرقابل کنترل خواهیم بود.

یزدانی عنوان کرد: چون در حال حاضر بستری روزانه در بیمارستان‌های کاشمر به خاطر ویروس کرونا بیش از ۱۰ نفر است، وضعیت شهرستان قرمز اعلام شده و شامل دو هفته محدودیت می‌شویم. برخی از افرادی که تا کنون در بیمارستان‌های کاشمر بستری شدند، از شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد، بجستان، کوهسرخ، مه‌ولات و… بوده‌اند. همچنین از ۱۸۸۰ نفری که تا امروز بستری شدند، تست ۱۱۰۰ نفرشان مثبت بوده است.

وی مطرح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۶۱۰۰ مورد آزمایش کرونا در شهرستان کاشمر انجام شده که به نسبت جمعیت تقریبا دو برابر میانگین استانی بوده و تست ۳۶۰۵ مورد آن‌ها مثبت بوده است. تا کنون ۳۰ درصد کادر بهداشت و درمان به ویروس کرونا مبتلا شدند و روزانه بیش از ۱۰ نفر در بیمارستان‌های کاشمر بستری می‌شوند.

یزدانی از مثبت بودن ۹۰ درصد نمونه‌های آزمایش تست کرونا در شهرستان کاشمر خبر داد و اظهار کرد: چون مدتی در بیمارستان شاهد شلوغی بیش از حد بودیم و از سویی با مشکلات جدی مواجه شدیم، به همین دلیل طبق دستورالعمل پزشکان و پرستاران برای موارد خاص همراهان بیماران با حفاظت و تجهیزات کامل در بالا سر بیماران حضور داشتند که البته اکنون تعداد همراهی‌ها به حداقل رسیده است.

واحدهای متخلف ۱۵ روز پلمب می‌شوند

در ادامه فرماندار کاشمر با تقدیر از زحمات شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان گفت: در شرایط کنونی حفظ سلامت مردم از مهم‌ترین اولویت‌هاست.

مسلم ساقی افزود: از اسفندماه تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز حتی برای شرایط بدبینانه پیش‌بینی شد و این موجب گردید در این مدت با هیچ کمبودی در شهرستان مواجه نباشیم.

وی عنوان کرد: اگر چه در پیک اول و دوم حداکثر تعداد بستری‌ها در بیمارستان به ۴۵ نفر رسیده بود اما در پیک سوم تا ۱۴۵ نفر افزایش یافت به همین علت یکی از بخش‌های بیمارستان دیگر شهرستان را هم تجهیز نمودیم.

ساقی گفت: در پیک سوم و محدودیت‌های جدید علاوه بر بازرسی‌های مداوم و مستمری که روزانه به صورت مشترک انجام می‌شود، مدیران عضو ستاد مبارزه با کرونا بر اساس گروه‌های شغلی مرتبط به ۷ گروه تقسیم شدند و نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: تا کنون ۱۸۰۰ بازرسی مستمر توسط اداره صنعت، معدن و تجارت، اماکن، مرکز بهداشت، اتاق اصناف و تعزیرات و ۸۱۰ بازدید توسط مدیران شهرستان انجام شده که به ۳۹ واحد صنفی تذکر داده شده و برخی به مدت ۱۵ روز پلمب شده‌اند.

فرماندار کاشمر افزود اگر در پیک سوم و محدودیت‌های جدید به ازای هر شهروند و صنف یک پلیس هم بگذاریم ولی مردم همکاری نکنند، بدون شک نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۴۵۲ واحد در سامانه برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۸۸۶ واحد توانستند تسهیلات را با مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال دریافت کنند.

ساقی عنوان کرد: در محدودیت‌های جدید صرفا تعطیلی اصناف و بازار مدنظر نیست ۷ محور در این طرح دیده شده که همه به صورت کامل باید اجرایی شوند؛ در غیر این صورت اثرگذاری نخواهد داشت. بر اساس آنچه اعلام شده، به جز کوهسرخ که وضعیت نارنجی دارد، شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن وضعیت قرمز دارد.

فرماندار کاشمر در ادامه گفت: اکنون در آزمایشگاه کاشمر روزانه بالغ‌بر ۱۰۰ تست گرفته می‌شود که متاسفانه نتیجه ۹۰ درصد آن‌ها مثبت است و به زودی با تست‌های رایگان و فوری تعداد روزانه تست‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اگر افراد مبتلا به کرونا بیماری خود را مخفی کنند و یا در سطح شهر تردد داشته باشند، مشمول جریمه خواهند شد. همچنین اجرای طرح محدودیت‌های جدید که از ابتدای آذر ماه اعمال می‌شود از پشتیبانی حقوقی و قضایی برخوردار است.

ساقی تصریح کرد: چون خودروها نمی‌توانند وارد شهرهایی که وضعیت نارنجی و یا قرمز دارند بشوند و باید از کمربندی عبور کنند و از سویی به دلیل اینکه کاشمر کمربندی ندارد، در این خصوص خیابانی مشخص شده و خودروهای عبوری از این مسیر هدایت می‌شوند و اجازه توقف در شهر را ندارند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی به مدت دو هفته تعطیل هستیم و اگر واحد صنفی رعایت نکند به مدت ۱۵ روز پلمب می‌شود؛ در این مدت تمام مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعال نخواهد بود و در صورت دایر بودن، اگر اتفاقی بیفتد تذکر و بار دوم انفصال از خدمت به مدت سه ماه برای مدیران پیش‌بینی شده است.

فرماندار کاشمر گفت: بر اساس غربالگری صورت گرفته انتهای خیابان قائم(عج)، انتهای خیابان مدرس و منطقه حسین‌آباد سه منطقه آلوده‌ای است که بیشترین مبتلایان را از این مناطق داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: پلاک کاشمر خلیل‌آباد و کوهسرخ چون یکی است، بومی محسوب می‌شود و برای تردد مشکلی ندارد اما چون پلاک بردسکن غیربومی است، توسط پلیس‌راه و دوربین‌ها چک، پایش و مشمول جریمه می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا