عرضه خودرو در بورس کالا رانت را به حداقل می‌رساند
عرضه خودرو در بورس کالا رانت را به حداقل می‌رساند
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند ضمن کاهش قیمت، بساط رانت‌خواران و مشتریان غیرواقعی را برچیند و خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی برساند که این اتفاق حتی برای خودروسازان هم می‌تواند با سود همراه باشد.

به گزارش ترشیز خوان؛ به نقل از احسان خاتونی کارشناس بازار سرمایه در گفتکو با خبرنگار اقتصادی افق تهران درباره عرضه خودرو در بورس کالا و اثرات آن در بازار خودرو اظهار داشت: شفافیت حلقه مفقوده بزرگی است که روش‌های قدیمی ‌عرضه خودرو نظیر قرعه‌کشی گریبان آن را گرفته است. بنابراین وزارت صمت تصمیم گرفت تا با تاسیس سامانه‌ای، خودش راساً اقدام به قرعه‌کشی و تخصیص خودرو کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌داد که شاهد عرضه تعداد معدودی از محصولات خودروسازان در بورس کالا بودیم.

وی اضافه کرد: فاصله قیمتی حاشیه بازار با قیمت‌های رسمی ‌خودروسازان سبب شده است تا مکانیسم‌های قدیمی‌ عرضه همچون قرعه‌کشی ابداع شود و شاهد توزیع رانت‌های گسترده‌ای در این حوزه باشیم. بنابراین بهتر نیست یک بار برای همیشه قیمت‌ها را به حاشیه بازار بسپاریم و اجازه دهیم لااقل این رانت نصیب خودروساز شود. ترس وزارت صمت از این اقدام همانند ترس دولت برای حذف ارز ترجیحی بود، اما بالاخره انجام شد. به‌نظر می‌رسد در این زمینه نیز منطق حکم فرما شود و به زودی تمام محصولات خودروسازان در بورس کالا عرضه شود.

خاتونی گفت: همواره دست نامرئی بازار به عنوان یک تنظیم‌گر عمل کرده و قیمت‌ها را به تعادل می‌رساند. اگر عرضه خودرو انحصاری است باید انحصارها را زدود و راه کار آن قرعه‌کشی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: چه بسا ثبت نام کنندگانی که نیاز واقعی نداشته باشند و فقط و فقط به جهت استفاده از این رانت بزرگ اقدام به ثبت نام می‌کنند. فروش تمامی‌ خودروها در بورس کالا به شدت تقاضا‌کنندگان را می‌کاهد و بساط صف‌نشینی از بین خواهد رفت و مصرف‌کننده واقعی وارد خواهد شد. خودروساز نیز به سود خواهد رسید؛ چراکه به اذعان خود خودروسازان در حال حاضر خودروهای خود را با زیان می‌فروشند.

خاتونی در پایان تصریح کرد: عرضه تعداد محدودی خودرو در بورس کالا می‌تواند حتی سبب کاهش قیمت آن خودروها از قیمت‌های حاشیه بازار شود. شفافیت قیمتی سبب خواهد شد تا علاوه بر تعادل قیمتی حتی شاهد کاهش قیمت‌های فعلی نیز باشیم. چراکه مکانیسم عرضه خودرو در بورس کالا کاملاً شفاف است و خریداران واقعی مشتری آن هستند. تجربه حذف ارز ترجیحی نیز نشان داد می‌توان در این زمینه به موفقیت دست یافت.

انتهای پیام/