کلان شهر اهواز پتانسیل توسعه یافتگی کم نظیری دارد
کلان شهر اهواز پتانسیل توسعه یافتگی کم نظیری دارد
همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشور عراق، جاذبه‌های گردشگری فراوان ، وجود حدود ۱۳ رودخانه آب شیرین در استان حول محور این کلانشهر و همچنین داشتن رودخانه کارون در دل شهر از جمله پتانسیل‌های این کلانشهر در زمینه‌های مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از تجهیز نیوز؛ اهواز، کلان‌شهری تاریخی در جنوب غرب ایران و مرکز استان خوزستان است. این کلان شهر ، از سال ۱۳۰۳ تا کنون به‌عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود.
اهواز از نظر پتانسیل‌های کشاورزی، شرایط بی‌نظیری در کشور دارد. همچنین حدود ۸۰ درصد منابع نفت و گاز کشور در خوزستان قرار گرفته و مساحت استان حدود ۶۴ هزار کیلومتر است.
شبکه‌های منظم و گسترده حمل و نقل ریلی، وجود بنادر در استان، همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشور عراق، جاذبه‌های گردشگری فراوان ، وجود حدود ۱۳ رودخانه آب شیرین در استان حول محور این کلانشهر و همچنین داشتن رودخانه کارون در دل شهر ، پتانسیل بی نظیر تاریخی ،زمین های کشاورزی مرغوب ، تنوع جذاب قومی با آداب و رسوم ناب ، وجود اماکن زیارتی و سیاحتی ازجمله پتانسیل‌های این کلانشهر در زمینه‌های مختلف است.

هریک از این گزاره ها توانایی تبدیل شدن این کلان شهر به عنوان قطب اقتصادی کشور و جلب و جذب سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال را به وجود می آورد.
اما با تمام این ظرفیت و پتانسیل ها دلایل متعددی از جمله گرد و غبار و ریزگردهای مسموم ،بحران بیکاری ، توسعه نیافتگی جاده ها و مسیرهای ترابری ،ضعف مدیریتی در جذب گردشگر و نبود زیر ساخت ها و تاسیسات لازم،معضل حاشیه نشینی ،مهاجرت از اهواز،بومی نبوده مدیران ، آلودگی هوا و بحران آب و فاضلاب ،بحران کم‌آبی کارون و شرایط غیر بهداشتی آن ، ورود فاضلاب شهری درون رودخانه و… آینده تاریکی را برای اقتصاد و توسعه این کلان شهر به جود آورده است .
ضروری است با توجه به برجسته بودن نقاط قوت و همچنین بررسی معضلات و مشکلات مورد اشاره جهت تغییرات شگرف و پایدار موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد .
۱.افزایش مشارکت پذیری مدنی
۲.اصلاح چرخه ی مدیرت نخبگان
۳.مدیریت روانی جامعه و بازگرداندن اعتماد عمومی
در خاتمه امیدوارم با بهره‌گیری از نیروهای توسعه خواه ، دلسوز و متخصص زمینه کاهش یا حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی این کلان شهر و استان مظلوم فراهم گردد.