شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در سال ۱۴۰۱ بالاترین میزان استخراج و آماده سازی(باطله برداری) را در طول سالهای معدنکاری خود به ثبت رساند و رکوردی تازه زد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از افق تهران، مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با اعلام این خبر گفت: سال گذشته سال سختی برای شرکت های فولادی به لحاظ اقتصادی و شرایط فروش محصول بود با این حال شرکت سنگ آهن توانست رکورد استخراج آهن و آماده سازی را در این سال به ثبت برساند و شرایط بهتری را برای آینده فراهم کند.

وی با بیان اینکه باطله برداری در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹ میلیون تن بوده است افزود: این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است.

حمیدیان با تاکید بر اینکه این آمار تنها مربوط به پیت چغارت است اضافه کرد: میزان آهن استخراجی هم حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت معدن چغارت تا پایان سال گذشته بیش از ۵۱۱ میلیون تن استخراج آهن و باطله برداری صورت گرفته است گفت: آمارهای معدنکاری چغارت نشان می دهد که در برخی از دوره ها استخراج ماده معدنی با هدف دستیابی به سود بیشتر انجام شده و رکوردزنی در استخراج ماده معدنی معیار بوده است این در حالی است که در سال گذشته به رغم افت قیمت فولاد و محصولات پایین دستی ( سنگ آهن ، کنسانتره ، گندله و … ) سیاست گذاری های مدیریتی شرکت سنگ آهن مرکزی آماده سازی معدن برای ایجاد شرایط بهتر دستیابی به ماده معدنی در سال های آتی بوده است.

حمیدیان تاکید کرد: سیاست گذاری مدیریت با رویکرد سرمایه گذاری اصولی و تلاش تمامی کارکنان امانی و پیمانی عامل اصلی دستیابی به این رکورد شده که در طول تاریخ ۵۰ ساله معدن چغارت بی سابقه است.

وی در ادامه گفت: در معدن سه چاهون نیز افزایش میزان استخراج را داشته ایم به طوری که استخراج آهن بیش از ۲۸ درصد و میزان باطله برداری بیش از ۲۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در پایان اظهار داشت: ذخیره هر معدنی روزی به پایان می رسد اما مسئله مهمی که قانون گذار هم بر آن تاکید دارد ، استخراج صیانتی ذخائر خدادادی است که متاسفانه در بسیاری از معادن این مسئله با استخراج ماده معدنی در سایه دستیابی به سود مقطعی بیشتر فراموش می شود و در مواقعی سیاست گذاری های نادرست می تواند استخراج بخشی از ذخیره یک معدن را که می توانست اقتصادی باشد غیر اقتصادی کند.

انتهای پیام/