تأثیر بیمه عمر در زندگی افراد جامعه / فاطمه صدقی ثابت
تأثیر بیمه عمر در زندگی افراد جامعه / فاطمه صدقی ثابت
در بیمه نامه عمر افراد با پرداخت مبلغی مشخص به عنوان حق بیمه ، می توانند مبلغی را به عنوان سرمایه و یا مستمری دریافت کنند. در صورتی که فرد در قید حیات نباشد، وراث وی می توانند از این مستمری بهره مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از پایگاه خبری کلام قلم؛  بیمه عمر یکی از راههای مطمئن و متداول سرمایه گذاری و تأمین آتیه در جهان است و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. ابتدا لازم است تعریفی از بیمه عمر ارائه نمایم تا موضوع اصلی مشخص گردد؛

بیمه عمر ( life insurance) قراردادی است که میان یک شرکت بیمه و شخص بیمه شونده (یا ضامن وی) منعقد می شود . که غالبا در اقساط بلندمدت طراحی می شود قرارداد می گردد.

بیمه عمر یکی از بیمه نامه هایی است که بیمه گزاران آن را به عنوان یک پشتیبان مالی برای آینده می شناسند. از بیمه عمر با عناوین دیگری مانند بیمه آتیه، بیمه زندگی و بیمه آینده ساز نیز یاد می شود.

متاسفانه بیمه عمر در ایران بر خلاف سایر کشورها محبوبیت زیادی ندارد. یکی از دلایل آن را می توان آگاهی ندانستن نسبت به بیمه عمر و شرایط آن دانست با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ، افراد همیشه در تکاپو هستند تا پس اندازی برای آینده خود و فرزندانشان داشته باشند و یکی از اشتباهات آنها مقایسه بین بانک و بیمه است . بله ، هر دو مورد برای سرمایه گذاران سوددهی دارند اما سرمایه گذاری در بیمه موجب می شود علاوه بر استفاده از پوشش های بیمه ای نگران آینده هم نباشند. اما بدون یک سرمایه گذاری مطمئن نمی توان مخارج غیرقابل پیش بینی آینده را تأمین کرد. به همین دلیل شرکت های بیمه گر به ما کمک می نمایند و با ارائه خدماتی مانند بیمه عمر و سود تضمینی آن ، از استرس افراد جامعه برای آینده می کاهند.

در بیمه نامه عمر افراد با پرداخت مبلغی مشخص به عنوان حق بیمه ، می توانند مبلغی را به عنوان سرمایه و یا مستمری دریافت کنند. در صورتی که فرد در قید حیات نباشد، وراث وی می توانند از این مستمری بهره مند شوند. این بیمه نامه علاوه بر اینکه به عنوان یک سرمایه گذاری با سود تضمینی در نظر گرفته می شود، در زمان بروز بیماری های خاص ، از کار افتادگی ، نقص عضو و فوت شخص نیز می تواند فرد یا افراد تحت تکفل او را یاری کرده و هزینه های مربوطه را تأمین نماید.

تمامی افراد از نوزاد یک روزه تا یک فرد ۷۰ ساله این امکان را دارند که از بیمه عمر و سرمایه گذاری استفاده نمایند.

مهمترین مزایای بیمه عمر این می باشد که بیمه عمر تنها به سرمایه گذاری و پرداخت غرامت از کار افتادگی ، فوت و … محدود نمی شود و مزایای دیگری نیز دارد. در واقع علاوه بر پوشش هایی که این بیمه نامه ارائه می کند، طرح های مختلف این بیمه ، مزایای مختلفی را به بیمه گذاران ارائه می کند. و شرکت های بیمه عواملی را جهت تعیین نرخ و شرایط بیمه عمر در نظر می گیرند که تعدادی از این موارد شامل :

سن : که مهمترین عامل تعیین کننده حق بیمه در پروسه صدور بیمه های عمر است. افراد در سنین مختلف ریسک های مختلفی را تجربه می کنند و توانایی جسمی آنها برای انجام فعالیت کاری نیز متفاوت است. همین امر باعث ایجاد شرایط مختلف در تنظیم بیمه عمر می شود.

جنسیت: با توجه به آمارها زنان در سراسر جهان ، از طول عمر بیشتری از مردان برخوردارند این امر می تواند در تعیین نرخ و شرایط بیمه نامه عمر موثر باشد .

شغل و محیط کار: نوع شغل و میزان ریسک محیط کار ، یک عامل تعیین کننده در بیمه های عمر است. مدت اعتبار و مبلغ حق بیمه عمر با توجه به شرایط مختلف کاری تعیین می شود که معمولا ریسک بیشتر حق بیمه بالاتری دارد.

با توجه به مطالب گفته شده ، امیدوارم همه افراد جامعه مان ، با دید کافی و مثبت خود را بیمه عمر نمایند تا در همه مراحل زندگی ، پشتوانه ای برای خود و اعضای خانواده شان داشته باشند. با آرزوی صحت و سلامتی برای همه هم وطنان عزیزمان.

به قلم: فاطمه صدقی ثابت – مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت بیمه