رایزنی محیط زیست با بورس برای تجارت کربن/ زمین‌های پتروشیمی میانکاله باید به اراضی ملی باز گردد
رایزنی محیط زیست با بورس برای تجارت کربن/ زمین‌های پتروشیمی میانکاله باید به اراضی ملی باز گردد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از رایزنی با سازمان بورس به منظور تحقق تجارت کربن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ به نقل از  گیل فام  / علی سلاجقه در نشست خبری  بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، اظهار کرد: صادرات کربن می‌تواند در کاهش مصرف سوخت در حوزه مصارف خانگی و صنایع بسیار موثر باشد و ارزش افزوده ایجاد کند علاوه بر آن در زمینه کاهش آلودگی هوا نیز موثر است.

وی اضافه کرد: ایرج حشمتی – معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست – به همراه مسئولان صندوق محیط زیست با بازار بورس نشستی را برگزار کردند و قرار شد آیین‌نامه و شیوه‌نامه آنه تدوین شود. آخرین نشست ما حدود یک ماه پیش انجام شد و تحقق تجارت کربن به صورت میدانی در حال پیگیری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت زمین‌های پتروشیمی میانکاله اظهار کرد: پتروشیمی میانکاله از لحاظ قانونی دیگر وجود ندارد و زمین‌های آن باید به اراضی ملی باز گردد. سازمان منابع طبیعی در زمینه اراضی ملی مسئولیت دارد و ما مکاتباتی با این سازمان انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سد کانی‌سیب به جای ۶۰۰ میلیون مترمکعب ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب برای دریاچه ارومیه رها کرد، اظهار کرد: اولویت اول تامین آب شرب است و پس از آن خوشبختانه دولت قبول کرده است که حق‌آبه محیط زیستی قرار گیرد. امیدواریم که میزان بارش مناسب باشد تا از نیمه اسفندماه آب از سد کانی‌سیب به میزان کافی رها شود علاوه بر آن بتوانیم از ظرفیت پساب‌ها بهره ببریم. سد چپرآباد نیز وارد مدار شود.

سلاجقه درباره وضعیت سد گتوند گفت: کارهای خوبی انجام شده است. در زمینه دره زرشک نیز وزارت نیرو درباره تامین آب آن مخالفت کرده است بنابراین ما نیز مجوزی صادر نکرده‌ایم.

وی افزود: طبق برنامه ششم و هفتم توسعه وزارت نیرو مکلف است که تکالیف خود را انجام دهد و ما نیز در این زمینه کمک می‌کنیم. خوشبختانه برنامه ریزی شده که در این دولت ۱۰ هزار مگاوات انرژی پاک از طریق تابش خورشید دریافت شود که خوشبختانه تمام آنچه که زیر ۱۰۰ مگاوات بوده در حال پیگیری است و بالای ۱۰۰ مگاوات نیز در حال بررسی است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سلاجقه ادامه داد: این دولت ابتدا برای تغییر اقلیم یک ماده واحده پیشنهاد کرد و خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه کشور که ان‌شاءالله نسخه نهایی آن ابلاغ می‌شود سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکلف شده است همراه با سایر دستگاه‌های مسئول برنامه‌های تغییر اقلیم کشور را پیگیری کند. در زمینه خشکسالی و کمبود آب بحث‌هایی مطرح شده و اجرا نیز می‌شود.

رئیس سازمان حفاطت محیط زیست کشور افزود: خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم مرکز تغییر اقلیم و هوا را دارد و هم ما برای اولین بار هاب تغییر اقلیم را در منطقه راه‌اندازی کردیم و طی این چند روز درباره مسائلی که مربوط به ابرها و بارش بود خوشبختانه نشست‌های فشرده متعددی را با دستگاه‌های مختلف برگزار کردیم که فاز نهایی آن رسانه‌ای خواهد شد. بحث سازگاری با تغییر اقلیم در کشور نیز به طور جدی در دستگاه‌ها پیگیری می‌شود.

وی درباره احداث چاه‌های غیر مجاز اظهار کرد: بسیاری از پهنه‌ها و دشت‌های کشور با توجه به شرایط اقلیمی کشور جزو دشت‌های ممنوعه قرار گرفتند. دشت ری و کل دشت تهران با توجه به برداشتی که از آن می‌شود، وضعیت مناسبی ندارند و حتماً وزارت نیرو مکلف است که چاه‌های غیر مجاز را تعطیل کند اما متاسفانه در برخی مواقع ورود برخی حواشی باعث می‌شود که کارهای قانونی که باید انجام شود تحت الشعاع برخی مسائل قرار گیرد که دستگاه‌های اجرایی نتوانند وظایف خود را انجام دهند. ما پیگیر هستیم و وزارت نیرو باید به تکالیف خود عمل کند.

سلاجقه درباره وضعیت چشمه علی نیز تصریح کرد: معمولا وقتی که سازه‌هایی همچون مترو در عمق مناسبی از زمین ساخته می‌شوند با توجه به اینکه چشمه‌ها تماسی یا گسلی هستند، این سازه‌ها تاثیرات خاصی بر آن‌ها می‌گذارند بنابراین وقتی سازه‌ای مثل مترو حفاری می‌شود حتماً برخی از رواناب‌ها و جریان‌های زیرزمینی انسداد پیدا می‌کنند و قطع می‌شوند و اگر این اتفاق بیفتد در برخی مواقع اگر قنات باشد قابل رهگیری است چرا که تونل و مادرچاه دارد اما اگر چشمه باشد قابل ردیابی نیست و نمی‌توان آن را احیا کرد.

وی درباره تاثیر وجود کمربند سبز دور دریاچه ارومیه گفت: کمربند سبز مصرف کننده‌های اصلی رودهای منتهی به دریاچه ارومیه است و متاسفانه از این دیدگاه کاملاً به طور غیر مجاز توسعه یافته است. همچنین حفر چاه‌های غیر مجازی که در آن منطقه اتفاق افتاده و کشت غیر مجازی که در آن منطقه وجود دارد باعث شده است که ورودی‌های جریان‌های سطحی به دریاچه ارومیه کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در آخرین نشست ستاد دریاچه ارومیه که با حضور معاون اول رییس جمهوری و دستگاه‌های مربوطه تشکیل شد، دستگاه‌های وزارت نیرو و وزارت جهاد مکلف شدند که تکالیف خود را انجام دهند. گونه‌های پر آب بر حتماً حذف و چاه‌های غیر مجاز بسته می‌شوند و از مردمی که در آن حوزه آبخیز دریاچه ارومیه هستند درخواست داریم که در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: قبل از بارش‌های اخیر با توجه به وضعیت بارشی که در منطقه وجود داشت و کاهش بارشی که داشتیم همکاران ما در معاونت دریایی و تالاب‌ها اقدامات خوبی انجام دادند و تالاب‌های کوچک اقماری دریاچه ارومیه با اینکه بارشی وجود نداشت وضعیت بسیار مناسبی داشتند. تنوع زیستی و گیاهی منطقه به‌ویژه جانوران منطقه و حیات وحش آن نیز در وضعیت بسیار خوبی بود.

سلاجقه تصریح کرد: بارش‌های اخیر که اتفاق افتاد تراز دریاچه به ۱۲۷۰/۱۵ سانتی‌متر رسید و این به کمک مردم نیاز دارد و ما محکم ایستاده‌ایم چرا که مصوبه ستاد احیای ارومیه را داریم و با کمک دستگاه‌های تاثیرگذار اقدامات مناسب را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح‌های حفاظتی از گونه‌های در معرض انقراض ادامه داد: بیشترین برنامه‌های جامع مدیریتی برای گونه‌های در خطر انقراض در این دولت اتفاق افتاد به این معنا که طرح‌های جامعی که برای حفظ این گونه انجام می‌شود. ما در راستای حیات وحش کشور با توجه به کمبود شرایط بارش و کاهش منابع تغذیه آنها و اینکه گونه‌ها معمولاً زیستگاه خود را ترک و به منطقه دیگری نقل مکان می‌کنند تلاش می‌کنیم آبشخورها و منابع تغذیه‌ای آنها را به خوبی تامین کنیم که این گونه‌ها دیگر به سمت مناطق مسکونی نروند.

وی درباره باغ وحش‌ها نیز اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به باغ وحش‌ها نظارت کافی دارد و معاونت تنوع زیستی و طبیعی سازمان و دفتر حیات وحش اقدامات لازم را انجام می‌دهند و تمام باغ وحش‌های کشور مورد نظارت کامل قرار گرفته‌اند اما آنچه که درباره این شیر در باغ وحش مشهد اتفاق افتاده است کاملاً در حال رصد است و اعلام کرده‌اند که این شیر بیماری دارد و آخرین اطلاعاتی که دارم این بود که دامپزشک مربوطه اعلام کرد که بیماری آن رو به بهبود است.

سلاجقه تاکید کرد: اما هر جنبنده‌ای عمر مفیدی دارد و حتی اگر بیماری خاصی نداشته باشد نیز عمر آن به پایان می‌رسد.

وی درباره هفته محیط زیست گفت: در این هفته تمام فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف محیط زیست در غرفه ها مربوطه جهت آگاهی و اطلاع رسانی همگانی انجام می شود. همچنین در بحث برگزاری نمایشگاه های بین المللی خود سازمان در هفته محیط زیست اقدام به برگزار ی آنها می‌کند.

سلاجقه در پایان اظهار کرد: اگر بخش خصوصی تمایل به انجام فعالیت در راستا فعالیت‌های محیط زیستی داشته باشد، اشکالی ندارد به شرط اینکه مجوزهای مربوطه را از سازمان محیط زیست داشته باشد.

در پایان این مراسم نیز از دو جلد کتاب محیط زیست با سرفصل‌های خشکسالی، تالاب‌ها و… رونمایی شد.

 

  • منبع خبر : ایسنا