حمل و نقل، عمده مشکل صنایع فولادی
حمل و نقل، عمده مشکل صنایع فولادی
مدیرعامل اسبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران، حمل و نقل را به عنوان عمده ترین مشکل صنایع فولادی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترشیز خوان؛ مصطفی موذن زاده، مدیرعامل اسبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افق تهران گفت: عمده مشکل صنایع فولادی حمل و نقل است و در درجه دوم نیز، کمبود منابع انرژی و کمبود سنگ آهن است

وی در خصوص مشکل حمل و نقل اظهارداشت: با توجه به اینکه حمل و نقل مواد اولیه در جهان عمدتا به شکل خطوط ریلی صورت می گیرد و این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. در کشور ما هنوز توجه اساسی به این مقوله مهم نشده است و راه آهن توانایی کشش محصولات و زنجیره های فولادی ندارد و در واقع برای تولید هر ۵۰ تن فولاد، به ۱۵۰ تن زیرساخت برای حمل و نقل این محصول نیاز داریم که این موضوع به عمده ترین چالش صنعت فولاد تبدیل شده است.

مدیرعامل اسبق ایمیدرو خاطر نشان کرد: محصولات فولادی در بازار داخل در بورس کالا با شفافیت خرید و فروش می‌شود که، قدم بسیار مثبتی است اما در مبحث صادرات با توجه به شرایطی که در ۳ کشور اکراین، روسیه و چین موجود است و با توجه به واقعی نبودن نرخ ارز ایران، شرایط خوبی بر صادرات محصولات فولادی در بازار خارجی حکم فرما نیست

او در خصوص کمبود سنگ آهن به عنوان خوراک اصلی صنعت فولاد یادآور شد: برای حل مشکل کمبود سنگ آهن، معدن کاران باید به سمت معدن کاری مدرن پیش روند ولی در ایران به دلیل هزینه بر بودن فرآیندهای اکتشافی و همچنین تحت تاثیر بودن اکتشافات از بخش خصوصی، توانایی به به‌روزرسانی سیستم اکتشاف فراهم نیست،

مدیرعامل اسبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در رابطه با هماهنگی بازار تولیدات داخل کشور با نیاز و شرایط موجود تصریح کرد: در شرایط موجود، با توجه به این موضوع که تولید کنندگان تمایل به کسب بیشترین ارزش افزوده برای تولیدات خود دارند، محصولاتی باید تولید شود که با محدودیت های موجود هم خوانی داشته باشد اما امروزه محصولاتی با ارزش افزوده میانی همچون شمش های فولادی تولید می‌شود، زیرا بازاریابی موثری برای تولید و صادرات سایر محصولات فولادی وجود ندارد.

موذن زاده در پایان افزود: مسئله تامین آب به عنوان یکی از اصلی ترین چالش ها و موانعی که صنعت فولاد کشور با آن دست به گریبان است.مطرح است و بر اساس مطالعات و بررسی صورت گرفته، چنانچه خط تولید فولادی در برنامه احداث قرار گیرد باید در نواحی خلیج فارس و دریای عمان باشد. و این یعنی جانمایی شرکت های فولادی باید در کنار سواحل باشد

انتهای پیام/